Miért vásárolt a BKV új Ikarus buszokat?
"Nem képesek hozni a magyar buszgyártók a külföldi márkák minőségét. Ezért ment csődbe az Ikarus a KGST feloszlása után nem sokkal, én személy szerint egyáltalán nem sajnáltam."
Ez így azért nem teljesen igaz. A csőd egyik oka, hogy az Ikarus nem fejlesztgethetett saját kénye szerint a tervgazdaságban, ezzel az ország vezetői oda juttatták a gyárat, hogy a rendszerváltáskor nem volt meg a megfelelő piacképes termék. A Szovjetunió bedőlésével pedig ezekből maradt pár (száz) darab a gyár udvarán, amik valóban piac képtelenek voltak már. Ez igazából nem a mérnökön múlt. Volt ott régebben is olyan busz, ami bőven hozta az európai színvonalat, de azokkal itthon nem nagyon találkozhattál.
Miután ebbe a csőd közeli anyagi helyzetbe jutott az ikarus nem nagyon tudott a piacra lépni, mert ekkor már elapadtak a fejlesztési források, saját tartaléka nem volt, a legyártott és át nem vett buszok miatt tetemes kintlévősége volt. Ebben a helyzetben gyakorlatilag hitelképtelen lett, és nem volt miből újat fejleszteni.
Az Ikarust a politika és az egekig magasztalt régi rendszer tette tönkre ( akárcsak a GANZot), nem a vállalaton belüli rossz gazdálkodás vagy akármilyen belső probléma.
Az EAG-nál egy időben igaz voltak minőségi problémák ( amik licenszproblémákhoz is vezettek), de ott készültek azért megbízható és jó gépek.
Egy másik írásnál már leírtam, miért nem vagyunk ebben versenyképesek. A buszgyártás a közlekedési eszközök között egy elég különleges ágazat. A karosszálást gyakorlatilag bárki elvégezheti, akinek van megfelelő csarnoka és gyártókapacitása, ez ma már sehol sem kihívás ( még nálunk sem ). Viszont a motor, váltó,hidak és egy két apróság beszerzése viszont macerás, mivel saját gyártókapacitásunk nincs. Jó van egy Rába, ami a D2156-ot tákolja már 50 éve...szóval ez semmit nem ér. Az európai piacról vehetünk motort, viszont az összes európai motorgyártó valamelyik nagy konzorcium része, ahol buszt is gyártanak..nyilván nem fogják olcsón adni a konkurenciának. Tehát kitalálhatsz te akármilyen csilivilli buszt itthon is, ha motorod nincs hozzá, vagy csak jelentős felárral és akkor már is buktad a közbeszerzést, mert a Merci, Iveco, MAN olcsóbb..( MAN Sl223 vs Ikarus C56, ugye emlékszünk? ).
Sok tényező miatt alakult úgy, hogy itthon lehúzta a rolót a buszgyártás, de azt nem mondanám, hogy az Ikarusok olcsó hulladékok voltak.
Azt már írták, hogy ez csak összeszerelés, meg valójában már nem is Ikarus.. Most sokaknak az a baja, hogy nincs magyar ipar, sokaknak az hogy van. Én örülnék, ha végre valaki összekapná magát és újra lenne rendes autóbusz vagy akár teherautó gyárunk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!