Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Van még értelme a mai világban...

Van még értelme a mai világban a vasúti közlekedésnek?

Figyelt kérdés

-A vasút infrastruktúráját kiépíteni környezetszennyezőbb, mintha egy autóban öten ülnének


-Már a szegényebb országokban is majdnem mindenkinek van autója


-A vasút sosem fog elérni az összes kis faluba, tanyára


-A vasút vagy luxusminőségü és megfizethetetlenül drága, vagy olcsó, de az ország legrosszabb körülményeit vonultatja fel az utas előtt



2013. aug. 19. 20:34
 1/6 anonim ***** válasza:
Ne a MAGYAR vasutat vedd alapul.
2013. aug. 19. 20:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
A magyar sem ilyen.
2013. aug. 19. 20:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
87%

A mai vasút jellemzői:

- nagy sebesség

- környezetbarát (5 <> 200 fő; elektromos hajtás)

- fejlődőképes

- kevésbé zavarérzékeny

- biztonságos

- hálózat részeként hatékony

2013. aug. 19. 21:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
85%

Van értelme, csak nem úgy, ahogy a MÁV próbál szenvedni.

"A vasút infrastruktúráját kiépíteni környezetszennyezőbb, mintha egy autóban öten ülnének"

Az autónak is kell infrastruktúra: út, benzinkutak hálózata, alkatrész-ellátás. Ezek mind környezetszennyezőek és akkor még autó nem is gurult semerre. Le kell gyártani az autót (környezetterhelés), aztán pöfög magának a világban 8-10 évig. Ezzel szemben a villamosított fővonalon kétszer-háromszor hosszabb ideig közlekednek a vonatok, százszor nagyobb kapacitással, fékenergia-visszatáplálással, adott esetben pedig zöld energiából nyert villamos energiával. Nem rossz, még akkor sem, ha az infrastruktúra kiépítése nem az a kimondott környezetvédelmi tevékenység.

"Már a szegényebb országokban is majdnem mindenkinek van autója"

Van bizony. De nem biztos, hogy meg is éri mindenkinek autózni. Egy ötszemélyes autó kb. ugyanannyit fogyaszt 1 és 5 személy szállítása esetén is. Egy személlyel nem biztos, hogy kifizetődő munkába ingázni, ráadásul a vasúti közlekedés jóval nagyobb kapacitású. Egy villamosított, kétvágányú, korszerű biztosítóberendezéssel szerelt 160-as vonal kapacitását csak borzalmas méretű autópályákkal lehetne pótolni, összehasonlíthatatlanul több környezeti terhelés mellett. És míg egy ilyen vonal bejöhet a városok belsejébe kulturált, biztonságos módon (zajvédő falak, alul- és felüljárók), addig egy kétszer négysávos, zsúfolásig töltött autópálya több helyet rabol és jobban zavarja az ott élőket.

"A vasút sosem fog elérni az összes kis faluba, tanyára"

Nem,de nem is ez a cél. A vasút nagy kapacitású gerinchálózat, ami összeköti a főbb közlekedési csomópontokat. Ezt egészítené ki a helyi autóbusz-közlekedés, ami ráhordó jelleggel működne, de itthon ez nem így van: a vonatok indulási idejétől teljesen függetlenül jár a busz, illetve sok a párhuzamos járat, egymástól lopva az utasokat. Megfelelő szervezés esetén viszont a kis falvakból el lehetne jutni a városba, a vonathoz, onnan meg hamar el lehetne érni az ország bármely részét.

"A vasút vagy luxusminőségü és megfizethetetlenül drága, vagy olcsó, de az ország legrosszabb körülményeit vonultatja fel az utas előtt"

Ez nem általános vasúti probléma, hanem a MÁV töketlensége. Van a Railjet és a többi drága vonat, ami jó ugyan, de megfizethetetlen, az olcsó vonatok pedig minősíthetetlen színvonalúak. Ez nem törvényszerű, mert igenis lehet jó áron kulturált utazási körülményeket biztosítani. Csak ahhoz nem 40-50 éves, lepusztult kocsik kellenek, illetve a jegy nélkül utazókat, rongálókat is hatékonyabban kellene kiszűrni, mert jelenleg abszolút fakultatív dolog a jegyváltás a MÁV vonatain.

Itthon valóban értelmetlennek tűnik a vasút, de hála az égnek a világ nem csak Magyarországból áll. Külföldön szép számmal vannak példák működőképes, használható üzemeltetési modellekre, mert a vasút igenis életképes.

2013. aug. 19. 21:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:

- A vasút infrastruktúráját használni ugyanakkor jóval környezetbarátabb, mint külön belsőégésű motort járatni minden 5 (realisztikusan 1 és 2 között) embernek. Plusz ugye ott van a teherszállítás, ahol még egyértelműbb a vasút előnye

- Magyarországon 3 ember jut egy autóra (na nem ám úgy, hogy minden családban van 1, hanem úgy, hogy egy elég nagy néprétegnek 0 autó van a családjában), ugyanez az arány Oroszországban 4, Kínában 10, Indiában 50, Afrikában ~100 körül (ezzel le is fedtük a Föld lakosságának többségét)


- A vasútnak nem is kell elérnie az összes kis faluba, intermodális közlekedésről hallottál már?

- MÁV nemegyenlő vasút. Ha rosszul csinálják, akkor a körmükre kell nézni. Lehet azt jól is csinálni.

2013. aug. 19. 22:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim ***** válasza:
Igen, van.
2013. aug. 20. 20:01
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!