Mi az a váltófelvágás? Mik a következményei?
A váltófelvágás akkor történik, ha nem megfelelő irányba állított kitérőn gyök felől jármű próbál áthaladni. Olyankor a kerék maga alatt átváltja a váltót, abban törik aminek törnie kell... Ezt nevezik váltófelvágásnak.
Egyszerűbben:
Ezen a képen a váltó egyenes ( fő ) irányban áll, ha ezen egy jármű/szerelvény kitérő irányból próbál áthaladni ( jelen esetben balról közelítene a fotós felé), akkor az első kerék nyomkarimája akadályba ütközne ( mivel komoly tömeg követi) és a csúcssíneket átdobná a másik irányba, eközben leamortizálná a váltóállító tolórúdjait.
következménye: a váltó javarészt használhatatlan lesz, javításig a közlekedés tilos rajta ( ha jól tudom, esetleg ha valamelyik irányban fixen megoldható a rögzítése, ezt majd más megmondja ). Ha a váltófelvégás ténye nem derül ki, és a váltókezelő/forg szolgálattevő, mittudomain ki nem győződik meg próbaállítással a váltó működőképességéről, akkor előfordulhat az, mint anno Szajolon, Egy felvágott, rossz irányba álló váltóra rámegy egy szerelvény 100+km/h sebességgel, és leamortizál mindent.
Ha nem is a PFT, inkább a BIZBER. :)
Reteszelt váltóknál tényleg törik a retesz, de kézi állításúnál egyszerűen átdobja a másik irányba a váltót!
Reteszeletlen távműködtetésű váltónál meg szakad a felvágási ólom, és legtöbbször semmi baja sem lesz a váltónak, csak vissza kell ütni a helyére...
A szajoli balesetről szóló videóban 4:15-től láthatsz egy igazi váltófelvágást.
Egy egyetemi tanárom is ott volt ennél a rekonstrukciónál, mondta, hogy ezt a váltót tényleg felvágták, és olyan jól sikerült nekik több irányból is rögzíteni, hogy azóta is emlegetik neki :))))
"A balesetet emberi mulasztás okozta. A vonat érkezése előtt negyedórával az első vágányon szabálytalan tolatást végeztek. A váltók ekkor már be voltak állítva a második vágányra, amelyen a gyorsvonatnak át kellett volna haladnia. Tolatáskor a tolató szerelvény a kerekeivel átállította a váltót (ún. váltófelvágás) az 1. vágányra, amiről a forgalomirányítás nem tudott, és a tolatást végzők sem ellenőrizték a váltók állását később. A gyorsvonat emiatt az egyenes haladásnál engedélyezett sebességgel érkezett a ténylegesen kitérő állású váltóra, a mozdony (V43 1360) és az első kocsi átlökte a váltót, egyenesen haladt tovább, de a szerelvény többi része már kisiklott."
Azt nem írtuk, hogy a gyors vágta fel a váltót..
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!