Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Nagyon drága most a dízel....

Nagyon drága most a dízel. Szerintetek nem érné meg a MÁV-nak az olyan vonalakon, ahol dízelmozdony jár, gőzmozdonyokra váltani?

Figyelt kérdés
2011. dec. 24. 12:54
1 2
 11/19 anonim ***** válasza:
Azt azért még hozzátenném, hogy a MÁV olcsóbban kapja a gázolajat mert pl. útadót nem fizetnek a nekik értékesített gázolaj után.
2011. dec. 24. 14:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/19 anonim ***** válasza:
Röviden? Nem.
2011. dec. 24. 17:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/19 anonim ***** válasza:
Javítsatok ki ha tévedek, de szerintem Magyarországon jelenleg nincs útadó, főleg nem a gázolajba építve.
2011. dec. 24. 17:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/19 anonim ***** válasza:
97%

Nem érné meg nekik.

Egyrészt elég kevés hatósági vizsgás, üzemeltethető gőzmozdonyuk van. Újakat beszerezni pedig eléggé komoly kihívás, mert nem nagyon gyártják már őket. No és a jelenlegi mozdonyvezetők, illetve a karbantartószemélyzet sincs igazán kiképezve a gőzmozdonyok üzemeltetésére. Sőt, az állomási szénraktárak, vízkutak se nagyon működnek, nem nagyon van mivel szerelni szegény gőzösöket.

Aztán az üzemeltetéssel is vannak gondok. Nem igaz, hogy a gőzmozdony "bármivel elmegy". Addig működik a dolog, hogy bármit beledobsz, az ég és füstöl, de nem biztos, hogy ténylegesen melegíti a vizet és nem kormolja, hamuzza tele a hosszkazánt vagy bármi mást, ahová elér a füst. Ahogy írták is: a gőzmozdony nem olyan, mint az otthoni román kályha, hogy bármit beledobsz, meleg van és az elég is. Itt nagy nyomású, forró gőzt kell produkálni állandó jelleggel, hosszú távon.

A mozdony az előírt teljesítményét csak megfelelő tüzelőanyaggal tudja elérni. Ha minden szemetet eltüzelünk vele, a mozdonyvezetőnek fogalma sem lesz róla, épp mennyit tud kihozni belőle, vajon megy-e 80-at az emelkedőn vagy csak 40-nel tudja felküzdeni. Onnantól pedig el lehet felejteni a menetrendet... (régen is elég komoly megkötés volt a szénre, központilag szerezték be)

Ha jó minőségű szénnel etetik a gőzöst, nem olcsóbb, mint a dízel, sőt, még drágább is. Ha meg mással, akkor a fene sem tudja megmondani, mennyi a teljesítménye és mikor kell kikormolni.

Ezen kívül sok a járulékos baj vele. A gőzöshöz kétfős személyzet kell, nem járhat egy szem vezetővel, éberségivel. Apropó, éberségi... A vonatbefolyásoló rendszereket is érdekes lenne beépíteni egy gőzösre. Aligha hallaná meg a vezér az éberségit jelző sípolást. Aztán a gőzmozdony lassabb, mint a mostani dízelek. Na, azok se szaggathatnak olyan nagyon a pálya állapota miatt, de mondjuk egy gőzös aligha fog 100 fölött futni. Ezen kívül a gőzmozdony csak egy irányba tud futni, nincs vezetőállása a másik oldalon. A fordítás, körüljárás sokkal több időbe, erőlködésbe kerül. És még tolt üzemben se nagyon tud közlekedni, nem lehet vezérlővel irányítani a szerelvény túlvégéről...

Úgyhogy bizony óriási ráfizetés lenne gőzösökkel kiváltani a dízeleket még úgy is, hogy emelkedik a kőolajszármazékok ára.

2012. jan. 4. 22:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/19 anonim ***** válasza:
Pontosan.
2012. jan. 6. 17:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/19 anonim válasza:
ha váltanának, felszökne a szén ára :))
2012. jan. 13. 16:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/19 anonim ***** válasza:
100%
Ember, olyan hülye vagy, mint a segg. Ha rajtad múlna az államvasút, neadjisten a repcevasút sorsa is, már rég nem lenne itt semmi.
2013. jún. 30. 11:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/19 anonim ***** válasza:
100%

Csak sorban, miért is nem:


1. A gőzös hatásfoka alacsony, olyan 10% körül van, ami ma már nem elfogadható. Egy szarabb dízelmotor is tud legalább 30% hatásfokot a jobbak 40% fölött vannak.


2. A dízelmozdony mindkét irányban vezethető, a gőzös nem. Időveszteség a végállomáson fordítókoronggal megfordítani. Dízelnél meg elég átülni a másik oldali vezetőfülkébe.


3. Beüzemelése is hosszú idő egy gőzösnek. Legalább 5-6 óra mire eléri a kellő nyomást, szárazon tüzelve, meleg vízzel is legalább 3 óra. Így holtidőben is fűteni kell, ami energiapocsékolás. Dízelmotort viszont másodpercek kérdése leállítani és újraindítani.

Pl. megjön egy vonat a végállomásra, ugyanaz a mozdony 1 óra múlva viszi vissza. Addig áll. Gőzösnél fűteni kell, mert 1 óra alatt kialszik a tűz és nem lehet vontatni vele, megy pocsékba sok szén. Dízel vagy villany esetén meg leállítják a motort, indulás előtt meg másodpercek alatt beindul. Állomási tartaléknál is ez van, ott meg ugye nem lehet tudni előre mikor lesz rá szükség, így lehet ,hogy egész nap feleslegesen fűtenék a gőzöst.


A gőzmozdonyhoz legalább 2 személyzet kell, de sokszor 3 a vezető és fűtő mellé kell egy figyelő fűtő is, aki a mozdony bal oldalán figyeli a pályát és a jelzőket, amit a mozdonyvezető nem láthat. A dízelhez meg elég egyetlen egy ember, aki vezeti. Karbantartása is több embert köt le egy gőzösnek.

2015. ápr. 9. 13:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/19 anonim ***** válasza:

Még egy 4.


A gőzös a környezetére is veszélyes a szikraszóródás miatt, így pl. vegyi üzembe be se mehet, akár a talpfákat is felgyújthatja maga mögött, dízel és villanymozdony nem veszélyes ilyen szempontból.

2015. ápr. 9. 13:23
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!