Mi számít egy autónál magas, és alacsony fogyasztásnak?
Én nem tudom, mert nem értek az autókhoz, csameg nem is sokat vezetek, meg nem is a saját kocsim, nem én tankolom, csak 3-4 hetente egyszer vezetem apám kocsiját, és így fogalmam sincs, hogy hogy működik ez.
De szeretném tudni.
Sokszor a legfőbb téma egy autónál/motornál, hogy mennyit fogyaszt, és akkor jönnek ezek a számok, hogy 4-5 itert 100 on. Gondolom 100 kilómétert menve egyenletes tempóval 3 litert fogyaszt az autó.
De, mi számít soknak, és mi átlagosnak,?
Gondolom aki Ford Mustanggal kocsikázik itthon 400 forintos benzin árak mellett, azt nem érdekli, hogy drága a benzin.
De, akkor honnan tudhatom, hogy egy autót sokat kell tankolni, és sokba kerül a fenntartása, vagy sem?
Hogy érthetném meg ezt a fogyasztás dolgot?
Írna valaki pár példát , hogy milyen autó, mennyit fogyaszt, és az jó-e vagy sem?
Ha majd saját kocsid lesz, amit a saját keresetedből tankolsz, egyszerre meg fogod érteni. :-)
Más számít jó fogyasztásnak városban és országúton, máshogy értékelünk egy nagy kocsit, meg egy kicsit, egy benzinest, meg egy turbódízelt. Ezek mindegyikénél más a jó, a közepes és a rossz fogyasztás.
Saját kocsimról tudok neked konkrétan válaszolni.
15 éves 1,3 Swift (klíma, szervó)
Nyáron:
város: 5,7L; vegyes: 5,2L; országút: 4,9L;(klíma nélkül)
klíma átlagosan +2 litert jelent mindenhol.
Télen:
város: 8L felett is, ha pl. ködben kettesben tudok csak folyamatosan haladni, most 8,6L-t mértem (ez nagyon sok, tejködben)
vegyes: 7-7,5L körül van, közlekedési viszonyoktól függ ez is.
országút: 6,3L ez alá, nem sikerült levinnem ezidáig.
Tehát lehet látni, hogy a nyári és a téli fogyasztás között óriási különbségek vannak. Ezért érdemes redukálni a téli használatot, amennyire csak lehet.
A fogyasztást lehet abszolút értékben és relatívan is nézni. Abszolút érték alatt azt értem, hogy az autó paramétereinek ismeret nélkül kijelenti, hogy mondjuk a 10 literes fogyasztás az sok. Deha hozzátesszük hogy ezt mondjuk egy 400le-s autó produkálja hajtva, akkor már kifejezetten jó.
Tehát isten igazából minden fogyasztást úgy kell nézni hogy
- dízel/benzines autó
- mekkora és milyen teljesítmény, nyomatékú (nyomaték görbéjű) motor
- milyen összsúly
- téli/nyári
- pálya, országút, városi vagy vegyes fogyiról beszélünk-e.
Azért fontos a fogyi, mert éves szinten már 1-2 liter fogyi különbség is sokba kerül.
A 3 liter az csak egy szép álom.
Egy átlagos autó mondjuk 100on egyenletes tempóban haladva eszik 5-6-7 litert. De sokan városban használják, és akkor drasztikusan megemelkedik a fogyi.
Jellemzően a kisebb méretű, könnyebb autókba kisebb motort is tesznek (bár ma már ez sem ennyire egyértelmű) aminek kisebb a fogyija. Egy városi cirkálónak átlagban olyan 5-6-7 liter.
Egy kicsi családi jellegű autónak olyan 6-7-8 liter.
Egy nagyobb autónak olyan 7-8-9 liter.
Egy régebbi, vagy nagyobb teljesítményű autó pedig a 10-12 litert simán megeszi.
A fentiek elég szórt értékek, mert mint előtte írtam, nagyon nagyon sok dologtól függ.
ködben, csak 2-es fokozatban lehet haladni??? Ezt mi alapján döntöd el, ha nagyon köd van akkor 2-es, ha csak egy kicsit akkor feljebb kapcsolsz??
Kedves kérdezö.
Ez sokmindentöl függ, hogy mi a normális.
Volt egy Mitsubishi Coltom, 1,3-as és evett 8-9 litert vegyesben. Lecseréltem, vettem egy 7 éves Opel emegát, aminek már az önsúlya is cirka 700 kiloval több és a motorja is 2,2-es benzines, mindezek ellenére 10 literrel járkálok vele. Szerintem nem sok.
6-8 liter az átlagos, e felett már sok(az autózók nagyrészének).
"De, akkor honnan tudhatom, hogy egy autót sokat kell tankolni, és sokba kerül a fenntartása, vagy sem?"
Egyszerű a képlet,biztos jártál fizika órára E=1/2m*V^2
(kissé sarkosítva lesz, aki bele akar kötni lapozzon tovább) az autó tömegének növekedésével közel egyenes arányba fog nőni mozgásához szükséges energia. Ehhez hozzáadódik az autó légellenállása + a gördülési ellenállás ( nagyobb gumi > nagyobb gördülési ellenállás, amit csak tetéz az egységnyi felületre jutó nagyobb nyomás ami az autó tömegéből fakad).
Egyszerűbben minnél nagyobb egy autó, annál többet kajál. Ezen lehet kicsit szépíteni, ha jobb hatásfokú motor kerül a nagyobb autóba, vagy megnöveljük a teljesítmény/tömeg arányt( bizonyos mértékig segít).
A fogyasztásra célszerű úgy tekinteni, mint egy mértékegység, amivel KATEGÓRIÁN BELÜL össze lehet hasonlítani az autókat. (Gyakorlatilag így sem biztos támpont, mert ahány ember, annyi féle vezetési stílus, 2 egyforma nincs. )
Számszerűsítsünk is, saját autóm:
város 11-13l/100km - és akkor óvatosan mentem
autópálya 125km/h tempomattal klímával 8-9 liter/100km
autópálya 200km/h tempomattal klímával 15-17 liter/100km :)
Na ez pl a viszonylag nagy fogyaztás kategóriába tartozik.
Egy 1.3as Swift kijön városban max7ből, pályán meg vagy 6 literből. Ez gyakorlatilag kevesebb. Viszont, ha hozzáadjuk, hogy a Swift 810kg+sofőr, az enyém meg 1680kg+sofőr, akkor rájössz, hogy a tömegre vetített fajlagos fogyasztása az enyémnek jóval kisebb ( kár, hogy nem ezt kell megfizetni a benzinkúton ).
A lényeg ahogy nő a kasztni és a motor mérete, úgy fog nőni a fogyasztás is (azonos üzemanyag esetén, eltekintve egy két esettől amikor ez nem igaz).
A dízelek nagy általánosságban kevesebbet esznek , mint a benzinesek, de itt a különbség középkategóriából számottevő ( pl az én autóm pályán 8-9liter, ugyanez dízel motorral 6liter ).
Az autó fenntatása a tankoláson túl ( bár ez a legnagyobb tétel) áll még a biztosításból, teljesítményadóból, és a szervízköltségekből. A teljesítményadó teljesítmény és kor függő, minnél fiatalabb és erősebb, annál több. A biztosítás is részben ezen alapul, a másik része a vezető kárelőzménye(bonus-malus). A szervízköltségek szintén nőnek minnél nagyobb, jobban felszereltebb egy autó.
( hú elfáradtam )
Hát jó ha arányban áll a menetteljesítménnyel és a kocsi súlyával. Ha nem akkor nem..
Vannak olyan motorok amikkel akármit csinálsz akkor is sokat fog zabálni.
Pl. van a vw nek 1-2 nagyon szarul sikerült motorja 1.6 75LE Golf 3 akban volt asszem. Nagyon lomha, de cserébe lezabálta a hajadat. 10-11 eket evett Na ez nagyon nem jó fogyasztásnak számít.
Összehasonlítva egy jó motorral mondjuk Honda 1.4 103LE 6,5-8 literrel beéri. Ez jónak számít.
Remélem érzed a különbséget, kisebb köbcentiből erősebb motor, jelentősen kisebb fogyasztással!!
tegnap 21:46
Igen, nagyon okos vagy!
Hát, tudod, édes fiam józsika! Nem tudom, hol vetted a jogsidat, de van, amikor az időjárásnak és az útviszonyoknak megfelelően tudsz csak vezetni, ha olyan a köd, hogy 1 méter a látótávolság, az olyan i*dióták, mint te pedig mennek 100-zzal városban, én nem tudok csak 20-al közlekedni biztonságosan, és az bizony kettes, vagy hármas. Tudod, van az autóban sebességváltó is, na, azt néha nem árt használni!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!