Hosszú tehervonatnál, ha két mozdony húzza, akkor hogyan tudnak egyszerre azonos sebességgel húzni?
Össze vannak kötve vezérlőkábellel. Nézd meg a toló üzemben közlekedő ingavonatokat, pl. a lajosmizsei vonalon. Elölről a vezérlőkocsiból vezérlik a hátul lévő mozdonyt!
Egyszerre vezérlik a két mozdonyt, nem két külön mozdonyvezető ül bennük :P
Amikor az első mozdonyban levő mozdonyvezető gázt ad, akkor mindkét mozdonyra pontosan ugyanannyi erőt fog kapcsolni, olyan mintha az első mozdonyban kétszer akkora motor lenne...
Nem tudom ezek a hiper szuper új mozdonyok hogy vannak, de lehet hogy ezek már tudnak mindenféle ilyen számítógépes trükköt, hogy kiszámolják melyiknek hogy lehet jobb hatásfokú hajtást adni, és az elektronika aszerint szabályozza az egyes tengelyekre jutó vonóerőt..
Legalábbis az egyik Desiro vezér valami ilyesmit mesélt nekem, hogy ott az elektronika számít mindenfélét, aztán sose ott áll meg a mozdony, ahol a vezér gondolja, hanem valahol, ahol épp "sikerül" :P
A két mozdony távvezérlő kábellel össze van kötve.
Dízel mozdonynál ( tehervonatokhoz főleg dízel-elektromos mozdonyt használnak, tehát ennél) a fokozatkapcsolóval a vontatómotorok feszültségét tudod növelni x fokozatban. A távvezérlés miatt, ugyanúgy lesznek vezérelve a hátsó mozdonyok vontatómotorjai ,mint az elsőé, tehát ha a mozdonyvezető gázt ad,egyformán fog "húzni" mindkét mozdony.
Ezt a vontatást nem sebesség oldalról kellene megközelítened, hanem trakciós vonóerő szempontjából. Nem mindegy, hogy egy 3500 tonnás szerelvényt egy mozdony próbál megmozdítani ( Siemens Eurosprinter esetén ) 300kN erővel, vagy kettő 600kN erővel. Nagyobb vonóerő>jobb gyorsulás>magasabb átlagsebesség>rövidebb menetidő. Vannak olyan helyek , ahol a szállítási kapacitások akkorák vagy a terepadottságok szükségessé teszik, hogy igénylik a több ( akár egyszerre 5 ) mozdony meglétét egy szerelvényben.
Sebességkülönbség nem igazán állhat elő olyan kocsik/mozdonyok esetén, amik egy szerelvénybe vannak kapcsolva.
Több dolgot is figyelembe kell venni a sebességet illetően
-pályára engedélyezett sebesség
-vagonok engedélyezett sebessége ( nyilván ha 1 vagon Vmax 100as a többi 120 akkor 100 a limit)
-a mozdony terhelése. Egy komolyabb szerelvénnyel egy villanymozdonyt is meg lehet "izzasztani", nem még egy dízelt. Ha nagyon túlterheled a vontatómotorokat vagy a dízel motort előbb utóbb a védelem leold(már ha van).
Igazából nem nagyon kell ezen agyalni szerintem, ha az M62 50nel húzza fel az emelkedőn a szerelvényt, akkor 50nel fog felmenni. Sík terepen a sebesség tartása már nem akkora probléma.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!