Lenne értelme, műszakilag lehetséges lenne IGBT szaggatóval korszerűsíteni a Ganz villanymozdonyok hajtásrendszerét ?
Mind a Szili mind a Gigant egyenáramú vontatómotorokkal rendelkezik.
Gigant:
Szili:
Egyenirányító található bennük mely a 25kV-os vasúti váltóáramot letranszformálja tudomásom szerint ezer valahányszáz voltos egyenáramra a vontatómotorok számára. Helyi közlekedési vállalatok szokása(szeged debrecen miskolc budapest) az elavult villamosaikat IGBT szaggatós hajtásrendszerrel korszerűsíteni, kiváltva ezzel a fokozatkapcsolót, fokozatmentes teljesítményszabályzást biztosítva, amely jobb gyorsulási, lassulási és jobb fogyasztási tulajdonságokkal ruházza fel a régi járműveket. A villamosok vontatómotorjai 600V egyenáramról mennek, a gigant és a szili mozdonyok vontatómotorjai is egyenáramúak(némileg magasabb feszültséggel), tehát IGBT szaggatóval elméletileg viszonylag olcsón korszerűsíthetőek lennének ezek a mozdonyok.
Aki azzal jönne hogy az !összes! szilit le kellene cserélni, nem kellene velük csinálni semmit, annak idézek a totalcar vonatkozó cikkéből:
"Bár az új motorvonatok érkezésével, az elmúlt néhány évben megindult a Szilik nagyarányú selejtezése, ennek ellenére még mindig 288 darab van forgalomban. Arra, hogy az elkövetkező tíz évben lecserélje a MÁV teljes Szili állományát gyakorlatilag semmi esély nincs. Ez azt jelenti, hogy ezek a mozdonyok még sokmillió kilométert futhatnak a hazai vaspályákon és minden bizonnyal még a 2030-as években is találunk a közforgalmú vonatok élén egy-egy Szilit."
Ekkora mennyiséget cserélni gyorsan nem lehet, az ország gazdasági helyzete sem engedi meg. Tehát új mozdonyok / motorvonatok rendelése mellett a régiekkel is kezdene kellene valamit. Szerintem ha szaggatóval látnák el a sziliket és a gigantokat akkor a jobb gyorsulási tulajdonságok miatt 5-10 percet simán le tudnának faragni az IC-k késéseiből a masiniszták.
"És ez itt a jelen és a jövő: az IGBT alapú TV-Progressz hajtásrendszer. Engem meglepett, milyen kis méretű, ráadásul ennek a konténernek a jobb végében találhatók a fékellenállások is! Azt eddig is hallottam, hogy ez a szaggató elég kompakt kivitelű, de most már értem, miért ilyet épít/építtet az SZKT a trolibuszaiba és villamosaiba."
2# Azt nem értem hogyha helyi közlekedési társaságoknak megéri megcsinálni akkor a MÁVnak/magyar államnak miért nem ? Ez egy viszonylag olcsó módja lenne a modernizációnak.
"A modernizálás legfontosabb része a beépített elektromos hajtásrendszer és elektromos hálózat. Ez egy mechanikus érintkezőket nem tartalmazó, energia-visszatáplálásra (rekuperációra) alkalmas IGBT tranzisztoros, modern félvezetős hajtáskonténer, amely mindkét forgóvázat, így mind a négy motort vezérli, de a csúszás-kipörgés-gátló funkciót motorpáronként érzékeli. Ez lehetővé teszi, hogy bármelyik forgóváz hajtásnál bekövetkező esetleges hiba esetén a hibás forgóvázat „leselejtezve”, a másik forgóváz motorcsoportja segítségével a jármű tovább tudjon haladni anélkül, hogy az utasok ebből bármit is észlelnének.
A hajtáskonténer, amely a tisztításos karbantartáson kívül egyéb gondozást nem igényel, a mai kornak megfelelő legmodernebb technikával készült. A konténer magában foglalja a teljes fő- és fékszaggatót, a fékellenállásokat, a fojtót, és a kondenzátor egységet, továbbá a mikroprocesszoros digitális szabályzót, melynek köszönhetően a hajtásrendszer diagnosztizálása hordozható számítógép segítségével gyorsan és könnyedén elvégezhető. A konténerben lévő digitális szabályzó – AKTÍV ÜZEMBEN - az IGBT elemeken keresztül, mechanikus kontaktorok nélkül képes a jármű menetét, fékét, irányváltását és a különböző üzemmódját vezérelni."
"2# Azt nem értem hogyha helyi közlekedési társaságoknak megéri megcsinálni akkor a MÁVnak/magyar államnak miért nem ? Ez egy viszonylag olcsó módja lenne a modernizációnak."
Levezettem a másik kérdésednél...
A szilinél nem a fokozatkapcsolós főtrafóval meg az egyenirányítóval van a baj. Ha az egyenirányítót lecseréled annak nincs túl sok értelme.
A probléma a forgóvázakkal van. Azokat kellene lecserélni. Az pedig nem annyira egyszerű.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!