Lenne értelme, műszakilag lehetséges lenne IGBT szaggatóval korszerűsíteni a Ganz villanymozdonyok hajtásrendszerét ?
Mind a Szili mind a Gigant egyenáramú vontatómotorokkal rendelkezik.
Gigant:
Szili:
Egyenirányító található bennük mely a 25kV-os vasúti váltóáramot letranszformálja tudomásom szerint ezer valahányszáz voltos egyenáramra a vontatómotorok számára. Helyi közlekedési vállalatok szokása(szeged debrecen miskolc budapest) az elavult villamosaikat IGBT szaggatós hajtásrendszerrel korszerűsíteni, kiváltva ezzel a fokozatkapcsolót, fokozatmentes teljesítményszabályzást biztosítva, amely jobb gyorsulási, lassulási és jobb fogyasztási tulajdonságokkal ruházza fel a régi járműveket. A villamosok vontatómotorjai 600V egyenáramról mennek, a gigant és a szili mozdonyok vontatómotorjai is egyenáramúak(némileg magasabb feszültséggel), tehát IGBT szaggatóval elméletileg viszonylag olcsón korszerűsíthetőek lennének ezek a mozdonyok.
Aki azzal jönne hogy az !összes! szilit le kellene cserélni, nem kellene velük csinálni semmit, annak idézek a totalcar vonatkozó cikkéből:
"Bár az új motorvonatok érkezésével, az elmúlt néhány évben megindult a Szilik nagyarányú selejtezése, ennek ellenére még mindig 288 darab van forgalomban. Arra, hogy az elkövetkező tíz évben lecserélje a MÁV teljes Szili állományát gyakorlatilag semmi esély nincs. Ez azt jelenti, hogy ezek a mozdonyok még sokmillió kilométert futhatnak a hazai vaspályákon és minden bizonnyal még a 2030-as években is találunk a közforgalmú vonatok élén egy-egy Szilit."
Ekkora mennyiséget cserélni gyorsan nem lehet, az ország gazdasági helyzete sem engedi meg. Tehát új mozdonyok / motorvonatok rendelése mellett a régiekkel is kezdene kellene valamit. Szerintem ha szaggatóval látnák el a sziliket és a gigantokat akkor a jobb gyorsulási tulajdonságok miatt 5-10 percet simán le tudnának faragni az IC-k késéseiből a masiniszták.
"És ez itt a jelen és a jövő: az IGBT alapú TV-Progressz hajtásrendszer. Engem meglepett, milyen kis méretű, ráadásul ennek a konténernek a jobb végében találhatók a fékellenállások is! Azt eddig is hallottam, hogy ez a szaggató elég kompakt kivitelű, de most már értem, miért ilyet épít/építtet az SZKT a trolibuszaiba és villamosaiba."
2# Azt nem értem hogyha helyi közlekedési társaságoknak megéri megcsinálni akkor a MÁVnak/magyar államnak miért nem ? Ez egy viszonylag olcsó módja lenne a modernizációnak.
"A modernizálás legfontosabb része a beépített elektromos hajtásrendszer és elektromos hálózat. Ez egy mechanikus érintkezőket nem tartalmazó, energia-visszatáplálásra (rekuperációra) alkalmas IGBT tranzisztoros, modern félvezetős hajtáskonténer, amely mindkét forgóvázat, így mind a négy motort vezérli, de a csúszás-kipörgés-gátló funkciót motorpáronként érzékeli. Ez lehetővé teszi, hogy bármelyik forgóváz hajtásnál bekövetkező esetleges hiba esetén a hibás forgóvázat „leselejtezve”, a másik forgóváz motorcsoportja segítségével a jármű tovább tudjon haladni anélkül, hogy az utasok ebből bármit is észlelnének.
A hajtáskonténer, amely a tisztításos karbantartáson kívül egyéb gondozást nem igényel, a mai kornak megfelelő legmodernebb technikával készült. A konténer magában foglalja a teljes fő- és fékszaggatót, a fékellenállásokat, a fojtót, és a kondenzátor egységet, továbbá a mikroprocesszoros digitális szabályzót, melynek köszönhetően a hajtásrendszer diagnosztizálása hordozható számítógép segítségével gyorsan és könnyedén elvégezhető. A konténerben lévő digitális szabályzó – AKTÍV ÜZEMBEN - az IGBT elemeken keresztül, mechanikus kontaktorok nélkül képes a jármű menetét, fékét, irányváltását és a különböző üzemmódját vezérelni."
"2# Azt nem értem hogyha helyi közlekedési társaságoknak megéri megcsinálni akkor a MÁVnak/magyar államnak miért nem ? Ez egy viszonylag olcsó módja lenne a modernizációnak."
Levezettem a másik kérdésednél...
A szilinél nem a fokozatkapcsolós főtrafóval meg az egyenirányítóval van a baj. Ha az egyenirányítót lecseréled annak nincs túl sok értelme.
A probléma a forgóvázakkal van. Azokat kellene lecserélni. Az pedig nem annyira egyszerű.
„Mind a Szili mind a Gigant egyenáramú vontatómotorokkal rendelkezik.”
Éppen ez az egyik probléma, a mai korszerű villamosmozdony vontatómotorjai már háromfázisú aszinkron motorok.
„Egyenirányító található bennük mely a 25kV-os vasúti váltóáramot letranszformálja tudomásom szerint ezer valahányszáz voltos egyenáramra a vontatómotorok számára.”
Nem az egyenirányító transzformálja le a 25 kV váltakozó feszültséget, hanem a főtranszformátor.
„az elavult villamosaikat IGBT szaggatós hajtásrendszerrel korszerűsíteni, kiváltva ezzel a fokozatkapcsolót, fokozatmentes teljesítményszabályzást biztosítva, amely jobb gyorsulási, lassulási és jobb fogyasztási tulajdonságokkal ruházza fel a régi járműveket.”
Rendszeresen utazom az 1-es villamossal. Ott még néhány nem korszerűsített Tátra is közlekedik. Az IGBT-vel korszerűsített villamosok egyáltalán nem gyorsulnak és lassulnak jobban, mint a régiek, de a fogyasztásuk valóban kisebb.
„Ekkora mennyiséget cserélni gyorsan nem lehet, az ország gazdasági helyzete sem engedi meg.”
De miért akarod az összeset egyszerre lecserélni? Ez régebben sem így ment, egy új sorozat bevezetésekor a régi mozdonyokat fokozatosan cserélték le az újakkal. Vagy nem cserélték le, hanem a régiek megtartása mellett helyezték üzembe, de akkor sem egyszerre az összeset, hanem fokozatosan.
Már a múltkor is leírtuk, hogy egy mára már végletekig elavult szerkezetre nem érdemes pénzt költeni, nem érdemes semmilyen módon felújítani. Egyébként meg, ha ennyire „értesz” hozzá, akkor miért nem javasolod a MÁV-nál a „nagyszerű” ötleteidet?
„#Orbán Viktor#Lázár János#Magyar Péter”
Na éppen őket kellene leginkább távol tartani attól, hogy ilyesmibe beleszóljanak, mert egyáltalán nem értenek hozzá.
Lehetne a szilikbe a ma divatos 3 fázisú aszinkron vonatatómotorokat építeni, technikailag elvileg nem lehetne akadálya: [link]
Nyilván ez sokkal rövidebb idő alatt megvalósítható mint a 0-ról kiönteni új mozdonyszekrényeket forgóvázakat.(Vatta új mozdonyok) Az USA-val gyártatnám le(mert ott van kellő mennyiségű vas, acél és gyártókapacitás) a direkt szilikhez tervezett 3 fázisú aszinkron motorokat, pl a Tesla-val és a General Electric-el.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!