Mik az előnyök és hátrányok a busz és a vonat esetében?
Vonaton kényelmesebben fel lehet állni, van wc, lehet kerékpárt szállítani. Lehet rajta első osztály, fekvőhelyes kocsi, hálókocsi, étkezőkocsi. Hátránya a kötött pálya, sok itthon a rossz állapotú pálya, kevés a villamosított szakasz, hiányoznak fontos kapcsolatok, sok helyen messze van az állomás a települések központjától.
A busz inkább a települések központjában áll meg, több helyen megáll, nem kötött pályás, így akadály, fennakadás esetén kerülő úton mehet. Viszont sokszor kisebb az átlagsebessége, dugóba kerülhet.
Utasként a busz mellett csak azt tudom felhozni, hogy kvázi bárhova el tud menni, nem egy konkrét pályához kell igazodni.
Ezzel szemben a vonat előnye a kényelem (simább futás, nincsenek hirtelen irányváltások, van mosdó, bármikor fel lehet állni mozogni egy kicsit, nem kelt szűkös hatást (klausztrofóbia), nincsenek kátyúk stb.), a biztonság és megfelelő pálya esetén a gyorsaság. Egy busz nem megy gyorsabban száznál, ami nagyon nem igaz a vonatra.
Ezen felül mindenképpen megemlíteném, hogy a vasúton egy abszolút megoldott probléma az emisszió, illetve a villanyjárművek töltése.
Ráadásul a vonatot kevésbé bénítja meg pl. a hétvége, mifelénk, a Budapest - Baja vonalon hétvégék (különösen ha hosszú) előtt gyakori jelenség a Népligeten az utaslemaradás, mert egyszerűen mentesítőjárat híján nem fért fel csak kb. 70 ember (nyomorogva). Persze a vonaton is előfordulhat tömeg, de egyrészt sokkal kisebb eséllyel, mert eleve sokkal nagyobb a kapacitása, másrészt rendkívüli esetben lehet plusz vagont kapcsolni rá (ha nem a MÁV-ból indulunk ki). De ha mégsem, akkor sem jellemző a vonaton az a fajta nyomorgás, ami egy regionális buszon ülőhelyek száma + 10 utas után előfordul.
Velem is előfordult már, hogy Balatonra, vagy éppen Szegedre menet alig találtam szabad ülőhelyet, nem is erről van szó, de ha nem sikerült volna találni, akkor sem lett volna semmi gond, “kényelmesen” ácsorogtam volna, hiszen nem kell attól tartani, hogy fékez egy hatalmasat a semmiből, vagy éppen elrántja a kormányt.
Igen, szépen leírta a 6-os válaszoló, de azért finom részrehajlás azért látszik a hozzászólásban.
"gyakori jelenség a Népligeten az utaslemaradás, mert egyszerűen mentesítőjárat híján"...
Szóval az teljesen rendben van, hogy nincs mentesítő buszjárat.
"rendkívüli esetben lehet plusz vagont kapcsolni rá (ha nem a MÁV-ból indulunk ki)."
Az viszont ugye pofátlanság, hogy a MÁV-START-nál nem tudnak - ugyanolyan kocsihiány okán, ami a VOLÁNBUSZNÁL buszhiány - kocsit rajzolni a vonat végére.
#8
Mindkettő gáz, de…a Volánbusznál el tudom fogadni, mivel ott plusz egy busz (nem csak kocsi), illetve sofőr kell hozzá, míg a vasúton sem személyzet, sem mozdony nem kell hozzá, csak plusz egy-két kocsi. Plusz azért is vagyok ennyire “elfogadó”, mert a Volánbusz esetében a mi vonalunkon gyakran van mentesítő járat, menetrend szerint három alkalommal mennek párban (2x minden nap, 1x pénteken), illetve sokszor futottam már bele olyanba, hogy meghirdetés nélkül állt bent a plusz busz, vagy hogy kettő helyett három busz indult.
Persze az is egyértelmű, hogy a MÁV sokkal, de sokkal nagyobb slamasztikában van, mint a VB, mert míg a Volánnál leginkább csak a sofőrhiány problémás, addig a MÁV esetében a pályaállapot, valamint jármű- és kocsihiány / életkor is súlyos gond.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!