Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Mit gondolsz erről a vasútvona...

Mit gondolsz erről a vasútvonal átalakítási tervről?

Figyelt kérdés

Az állam anyagi helyzetét most ne nézzük. Készítettem egy tervet, amivel hosszú távon több értelme lenne a magyarországi vasútüzemeltetésnek. (Csak a Nyugati országrész lesz, mert ezt ismerem.)


Hogyan lehetne fejleszteni a magyarországi vasútvonal hálózatot?

A jelenlegi vasútvonal hálózat kb. 100 éve épült, mikor még a legtöbb jelenlegi város nem is volt város. Így mára sok helyen kialakult, hogy pl. egy várostól kb. 5 km-re egy jelentéktelen faluban van a csomópont vagy állomás. Sok helyen a településtől is távol esik a megálló vagy kacskaringós lett a nyomvonal, mert pl. a földesurak fizettek, hogy ne az ő földjükön haladjon át a vasút. Az 1968-as közlekedési koncepciónak köszönhetően nagyon sok, akár még ma is jól működtethető vasútvonalat zártak be sokat nevetséges indokkal pl. Veszprém-Alsóörs, állítólag az elvtársakat zavarta az elhaladó vonat hangja (nyilván hivatalosan nem így volt).

Szerintem hosszú távon a jelenlegi (nem budapesti) vasútvonal hálózat nem lesz fenntartható, legalábbis utasforgalmi szempontból, mert az utasoknak nem éri meg a lassú, több átszállással, kerüléssel, irányváltással vonattal menni. (A régi járműparkról nem beszélve)

Nem lenne jó egy a "Budapesti agglomerációs vasúti stratégiához" hasonló koncepciót létrehozni, ami országos lenne? Nem csak vaktában érdek alapon, építkezni, hanem lenne egy átgondolt, megtervezett vasútvonal hálózat.

Nekem egy ilyen tervem van (részben Dunántúl, mert ezt ismerem):

[link]


Kifejtve (nagyjából a térképen bejelölt módosítások):

- Új vasútvonalak:

- A V0 vasútvonal, fontos egy Budapestet elkerülő vasútvonal megépítése. Nagyobb városok összekötése vasúton.

- (Győr)-Veszprém-Balaton összekötés (régen volt is ilyen)

- Balaton-körvasút (Balatonvilágos-Balatonakarattya/Badacsony-Szigliget-Balatonederics összekötés) Ezáltal egy Balaton körcentrikus vonalhálózat jönne létre (ebben a javasolt új vasútvonalak is szerepet játszanak).

- (Zalaegerszeg-) Zalaszentiván-Sármellék(repülőtér)-Balatonszentgyörgy:

Egy új Zalaszentmihály-Balatonszentgyörgy összekötő szakasszal a Nyugati országrészből javítaná a Balatonra való eljutás lehetőségét, teherforgalom szempontjából is jó lehet, mivel Zalaegerszegre komoly vasúti-közúti konténer terminált terveznek építeni, valamint az M76-os autóútat hasonló nyomvonalon vinnék. A Sármelléki reptér is (újra) kapna vasúti kapcsolatot.

A 17-es és a 23-as vonal összekapcsolása sem lenne rossz, Rédicsnél pedig új vasúti határátkelés létesítésülhet Szlovénia felé. Pacsa településen pedig új vasúti csomópont alakulna ki.

[link]

- (Nagykanizsa/Gyékényes)-Pécs-Szeged: A V0 után itt is lenne még egy Ny-K irányú vasútvonal, (Először is a Pécs-Gyékényes vonal teljes felújítása, villamosítása kellene, Pécsen több megálló létesítése, a nagyobb településeken autóbuszos ráhordás továbbá P+R parkolók megvalósítása) Nagyon sokat javítana a közlekedésen, teherforgalmon, Pécs megszűnne "eldugott hely" lenni, sokat emelne a régió színvonalán is, mivel ez egy nagyon elhanyagolt területe az országnak, Barcsnál, Sellyénél Horvátország felé a vasúti határátkelőket is vissza lehetne építeni, Mohácsnál a kikötő és a tervezett M60 autóút és az M6 befejezése miatt is jó lenne.

Pár korrekció: a 60-as vonal Berzence-Gyékényes helyett új nyomvonalon mehetne Berzence-Csurgó felé, így két nagyobb település össze lenne kötve, valamint a 60-as vonal érintené Csurgó városát. Ezzel együtt a jelenlegi Berzence és Gyékényes közötti rész meg is szűnhetne.

[link]

Pécs-Pécsvárad-Bátaszék között már menthetetlen a pálya, ezért én inkább az általam tervezett vonalat inkább Pécs-Villány-Mohács-Bátaszék/Baja irányba vinném Szeged felé. Így még Szekszárd városa is több vasúti kapcsolatot nyerne. Az országhatár miatt kérdéses, hogy Szabadkát érintse-e a vonal?

- Kaposvár-Szigetvár: jelenleg Kaposvárról Barcs felé nagy kerülővel Kaposvár-Gyékényes-Barcs irányba tud menni a teherforgalom, javítana Pécs megközelítésén is, az előző (és következő) példák miatt is jó lenne egy ilyen összekötő (ez régen egy létező vasútvonal volt)


Számos vasútvonalnál át kell gondolni, hogy melyik hogyan hasznosítható, vagy akár új szakaszokkal kell kiegészíteni, a senkiföldje falubeli állomásokat át kell helyezni a közeli városba, ahol az autóbuszos ráhordás, valamint a P+R parkolás jobban megoldható.


- 37-es vasútvonal: a pálya még menthető állapotban van, de a jelenlegi nyomvonalon nincs sok értelme újranyitni, utasforgalom a bezárása előtt sem nagyon volt, teherforgalom sem nagyon van (Böhönye-Somogyszob között pár éve enyészet van), Somogyszob "csomópont" egy eldugott helyen van, egy ideig volt autóbuszos ráhordás, de nagyon ritkán volt utas a buszon, szinte üres az összes vonat is (leginkább Somogyszob-Gyékényes között), utasokkal a Nagyatádi csonka vonal tartja el az állomást.

Egy új nyomvonalon Kiskorpád-Böhönye között össze lehetne kötni a 41-es vasútvonallal, így az új szakaszon érintené Nagybajom-Böhönye nagyobb településeket. (Keszthely)/Marcali-Kaposvár/(Dombóvár stb.) között javulna a közlekedés, a tehervonatok is tudnának kerülni. Autóbuszos ráhordásra több lehetőség lenne, valamint P+R parkolók is lehetnének.

Kaposváron belül pedig több vasúti megállót kell létesíteni.

Létrejönne egy új Kaposvár-Balaton összeköttetés, így a 36-os vasútvonal is tehermentesülne.

A tervezett M9 autóút is hasonló nyomvonalon menne.

A Böhönye-Somogyszob szakaszt később restaurálnám a tehervonati kiszolgálás miatt.

(Ha az általam tervezett Zalaszentiván-Balatonszentgyörgy, Kaposvár-Szigetvár és a Balaton körvasút megépülne, akkor szintén nem lenne rossz ötlet a fejlesztés)

[link]


- 35-ös vasútvonal: a jelenlegi nyomvonalon nem sok értelme van komolyabb fejlesztésnek, mivel teljes felújítást (inkább újjáépítést) igényel, a kanyargós nyomvonala miatt nem nagyon növelhető a sebesség +ott van még a 36-os vonal is konkurenciának (Fonyódi átszállással 1 órával rövidebb az út Kaposvár-Siófok között) . Szerintem Nagyberényig, ahol a főutat elhagyja a vasútvonal meglehetne hagyni a pályát, utána Iregszemcse és Tamási érintésével új nyomvonalon össze kellene kötni a 48-as vasútvonallal, a 40-es vonalon keresztül Pécs-Siófok viszonylat is létrejönne, Kaposvárról pedig a 36-os vonalon is el lehet jutni Siófokra. Dombóvár-Siófok között.

[link]


- A 64-47-es vonal összekötése új nyomvonalon, akár egy Komló-Pécs vasútvillamosként is (persze új pécsi villamos közlekedéssel is).

A Pécs Pécsvárad közötti szakasz szintén vasút villamosként éledhetne újjá, Pécs elővárosi részeit érintve.

A jelenlegi Pécs-Szentlőrinc-Dombóvár (40) vasútvonal is tehermentesülne.

- A 47-50-es vonal összekötése Komló-Szászvár között, így is lehetne egy új Pécs(-Komló-Szászvár-Bonyhád)-Bátaszék(-Szekszárd) vasútvonal. (Igaz a Mecsek miatt drágább lehet, de több nagyobb települést, várost is érintene).

[link]


Csomópont faluból városba:

- Ukk csomópont Sümegre való áthelyezése, (Devecser-)Sümeg -Zalaszentgrót között pedig új nyomvonalú pálya, ezáltal Sümegen adott lenne az autóbuszos ráhordás, Zalaszentgrót városa is kapna vasúti közlekedést. Ezáltal a Zalabér/Batyk "csomópont" is megszűnne, helyét szintén Sümeg venné át.

- a 16-os vonalon nyomvonaláthelyezés Sárvár felé, így Sárváron jóval több autóbuszos ráhordási lehetőség lenne

A P+R parkolási lehetőségeket is javítani kellene

[link]


Lehetne további új vasúti összeköttetéseket is teremteni:

- Kalocsa(-Foktő)-Paks-Tolna(-Szekszárd)

- Sárbogárd-Mezőfalva(-Dunaújváros)

- (Székesfehérvár-)Mór-Oroszlány(-Tatabánya)

- (Keszthely-)Tapolca-Ajka-Pápa(-Győr)

Vagy (Keszthely-)Tapolca-Sümeg-Devecser-Ajka-Pápa(-Győr)

- Szombathely-Bucsu/(országhatár)-Ausztria

- Kőszeg/országhatár-Ausztria

- (Zalaegerszeg-)Bak-Pacsa(-Nagykanizsa) összeköttetés

- (Zalaszentiván) 17-es és 25-ös vonal között új deltavágány


Nemcsak a falvak és kisvárosok jövőjéről van szó, hanem megyeszékhelyekről is. Vasútépítésnél hosszú távon kell gondolkodni. Szerintem szükség van ekkora fejlesztésekre, mert szerintem a jelenlegi vasútvonal hálózat így nem sokáig tartható fenn. Persze lehet mondani, hogy ez nagyon nagy költség lenne, de ezek a vonalak jelenleg is veszteséget termelnek, eddig sem volt nagyobb fejlesztés, úgy meg ne várjunk javulást, hogy nem fejlesztünk. Hosszú távon több értelme lenne egy ilyen koncepciónak, mert a jelenlegi koncepcióval nem sok vasútvonal fogja túlélni.


2023. júl. 30. 11:56
 1/9 A kérdező kommentje:

[link]


Aki nem akarja elolvasni annak ez a térképes ábrázolás segíthet.

2023. júl. 30. 11:57
 2/9 anonim ***** válasza:
79%
"Ez nem terepasztal, hanem ország; tessék fellőni legalább egy Railroad Tycoont basszameg, annyi abból is kiderül, hogy vonat oda kell, ahol van mit vigyen. A kommunista üzemmódot is ki lehet próbálni, ez a sandbox mode, ahol költséget és megtérülést leszarva szórakozhatunk, meg kirakhatjuk sínből a nevünket. Hat éven aluliaknak. Homokozó, ugye."
2023. júl. 30. 12:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim válasza:
68%
😅😂
2023. júl. 30. 12:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 A kérdező kommentje:

Értelmes válaszoknak jobban örülnék. Az enyém egy hosszútávú terv, ami a jelenleg nagyrészt veszteségesen működő vagy kihasználatlan vasútvonalakat is felemelné. (Nem csak behúztam pár vonalat.)

Ehhez szükséges lenne új vasútvonalak építése is (részben régen elbontott vasútvonalak nyomvonalán).

Elsősorban nem hiszem, hogy a pénz lenne a gond az országnak, úgyhogy ezt most ne nézzük.

2023. júl. 30. 13:03
 5/9 anonim ***** válasza:
100%
Tervnek jó, de hogyan gondolod megvalósítani, ha a MÁV-nak arra sincs kapacitása, hogy a meglévő vonalain a minimális állagmegóvó karbantartást elvégezze?
2023. júl. 30. 14:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 A kérdező kommentje:

Az új vasútvonal építésekért az állam lenne a felelős. Elsősorban a Budapesti agglomerációs vasúti stratégiához hasonló tervet kellene készíteni.

A MÁV az valóban egy érdekes cég, pl. Csenger vasútállomása most lesz felújítva, elsejétől pedig megszűnik a személyszállítás. Ezt is teljesen át kellene alakítani. (Ezért is írtam, hogy elsősorban nem a pénz lenne a gond a megvalósításban.)

Nyilván az általam tervezett vasútvonalakhoz több korszerű vonat beszerzés is társulna. A mellékvonalakat bontott fővonali anyagokból is helyre lehetne hozni. pl.: egy 40-60km/h átlagsebességű vonalnál már jelentős lenne a 80-100km/h-ra növelés.

2023. júl. 30. 15:28
 7/9 anonim ***** válasza:
53%

"Nem csak behúztam pár vonalat"


De, csak elővetted a virtuális színes ceruza készletet és összekötögetted random módon a pontokat. Lásd Pécs-Komló ahol a Mecseken keresztül húzod a vonalat ami a való életben egy végtelen pénztemető lenne a semmiért.

2023. júl. 30. 22:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 A kérdező kommentje:

7-es

Ha elolvasnád a szöveget ott leírtam, hogy ez is egy lehetőség lenne.

Valamiért csak Magyarországon újdonság ez az alagút téma. Más országokhoz képest a Mecsek csak egy domb.

A Dombóvár - Pécs vasútvonalat amúgy is 2 vágányúsítani kell.

Pécs - Komló között elég nagy a buszforgalom.

A 6-os főút még mindig nagyon forgalmas, ez azt mutatja, hogy az M6 autópálya nyomvonala is jobb lett volna ha a mecseken keresztül megy Pécs felé és Harkánynál megy ki az országból.

2023. júl. 31. 08:47
 9/9 anonim ***** válasza:
#8 elolvastam a szöveget, attól még értelmetlen. Az is egy lehetőség hogy rózsaszínre festjük az eget, csak semmi értelme.
2023. júl. 31. 09:33
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!