Ha egy vonat 120-szal megy és elékerül valami, melyikkel fékez a mozdonyvezető?
"Nem tudom, hogy nevezik, ami lentebb van, az lenne a másik választás, viszont abbol vonatszakadások lehetnek?"
AK-6 jelű vészfékszelep a neve, de nem célszerű használni. Közvetlenül a vezetőállásra üríti a fővezeték teljes tartalmát, el lehet képzelni, milyen hanghatással jár ez.
A D12 gyorsfék állásával alkalmazunk gyorsfékezést ilyen esetekben.
A vészfékszelep alatta arra van, ha valamiért a fékezőszeleppel nem sikerülne a gyorsfékezés, bármilyen hiba miatt. A végeredménye ugyanaz lenne ekkor is: a fővezeték leürül, működésbe lépnek a fékhatás-gyorsítók, a vonat a legnagyobb fékhatással fékezni kezd, lemennek a mágneses sínfékek az azzal rendelkező kocsikon.
"Őszintén szólva ha személyautó, nem kockáztatnám a vészféket, csak akkor, ha biztosan meg lehet állni vele. Ha 50-nel megy bele a vonat, sok esély akkor sincs túlélni, vészfékezésnél viszont az utasok sérülésveszélye elég nagy."
Ilyen őrületes nagy marhaságot mozdonyvezető biztosan nem írt volna. Ez nem busz. Előírás, hogy veszély esetén gyorsfékezni kell. Az utasok sérülésveszélye nagyon csekély, nem sokkal lassul a vonat intenzívebben, mint egyébként az út során, csupán a fékhatás valamivel gyorsabban kialakul, illetve ha van, a mágneses sínfék bizonyos sebesség felett még segít, de a fékezés végéig nem (az alacsony sebességtartományban nem működik). A megállás kicsit durvább lesz, mert elmarad az oldás, de nem kirívóan rossz. Ettől nem fog megsérülni senki. Ellenben a jelentkező akadály észlelésekor kötelességünk gyorsfékezni. Egy autós ütközésnél sem mindegy, 30-cal, 50-nel vagy 80-nal történik. Ezt nekünk ott nem jogunk eldönteni, hogyan a jó – veszély van, ezért gyorsfékezést kell alkalmazni. Ezzel mi minden tőlünk telhetőt megtettünk, az esetleges következményekért felelősek nem vagyunk (pl. valaki elesik, de nem életszerű), mert mindent előírások szerint végeztünk. Nincs olyan, hogy nem fékezünk a legnagyobb mértékben, mert már úgyis mindegy. Fékezni kell, felülbírálni az utasítást nem szabad.
Az út során időnként akár a vonatbefolyásolás pályaoldali elemeinek hibája miatt (pl. egy váltókörzetben elmegy a jel, miközben a sárga jelzésképet adta fel, ezért leold) a berendezés kényszerfékezéssel megállítja a vonatot. Ugyanez történik ilyenkor is, csak nem a mozdonyvezető kezdeményezte a fővezeték leürítését. Mi történik? Semmi. Megáll kicsit durvábban a vonat, de az utasok nagy része valószínűleg észre se veszi a problémát, majd megyünk tovább.
Ez nem busz. Ott érthető, hogy esetenként akár egy kisebb ütközést vállalva csökkenteni lehet a buszon utazók sérüléseinek veszélyét, sőt, ez kifejezetten ajánlás. De egy vonat teljesen más dinamikával közlekedik, fel nem foghatom, hogy írhat le valaki ilyen hülyeséget.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!