Mennyi idejük van vissza az IK280-asoknak?





"De most komolyan, hogy jön a témához az, hogy mennyi idős vagyok?"
Úgy, hogy logikailag olyan butaságokat vetsz fel amit úgy 12 éves kor alatt szoktak.
"Egy Credohoz képest ég és föld a különbség kényelemre az Ikarus 280 javára, ha utasszemszögből nézem."
A kényelem az olyan, ahogy a buszt rendelik. Van aki kajak fa ülésekkel rendelte a helyi járatos új buszt pár éve ( vhol Németországban ) meg tudsz rendelni olyna üléseket is, amik a legfullosabb Setrákban vannak. Ha dupla üvegezéssel és extra hangszigeteléssel rendelik akkor csendesebb lesz a busz, ha jobb ülésekkel akkor kényelmesebb, ha esősebb motorral akkor meg dinamikusabb. Ez haszonjármű, a megrendeléskor ezer paramétere szabadon konfigurálható, ebből kifolyólag előfordulhat hogy két teljesen ugyanúgy kinéző busz más műszaki beltartalommal rendelkezik és más a "kényelem".
Utasszemszögből és fenntartási szemszögből véve is lehet egy buszt szarul konfigurálni és rendelni ( lásd a BKV-s Volvokat :D ), attól még nem feltétlen a típus a rossz..
A 400-asokban volt MAN motor is, a magyarországi 200-asokban pedig kizárólag csak MAN motor van ( az más kérdés, hogy a Rába gyártotta le őket :D )-készült néhány kivételes példány mással is..
Meddig maradnak az ik280-ak? Amíg le nem váltják őket. Az utasok nagyon nagy része már egy darabot sem látna ezekből az utakon - de őket nem kérdezte senki. A tömeggyártott hazai motor, a nagy darabszám és a vázcsere miatt kipusztíthatatlanok a 200-as ikarusok. Fillérekből fenntarthatóak és jönnek-mennek. Amint a BKK előírja, hogy csak kílmás busszal, alacsonypadlós busszal lehet kiállni onnantól egy darab nem marad belőlük. Már rég megléphették volna ezt ( meg is kellett volna ) csak nem merték. Igazából sajnos e mögött legkevésbé műszaki, inkább politikai érdekek vannak ( ugyanúgy ahogy a MÁVnál is..).





"Mi akkor valójában a környezetvédelem, környezetet tudatosság? Ok, hogy fel lehet újítani egy Volvót is, de ha korlátozott az alkatrész utánpótlás"
Hol írtam én ilyet? A Volvokhoz is van alkatrész amennyi kell :D
Az Ikarusban a 70-es éves csavarhúzós faék technikája van, olcsó alkatrészekkel, minimális szaktudással gyorsan és egyszerűen javítható - vagyis üzemkész állapotba hozható. Egyszer volt olyan, hogy az NKH kiáll a buszgarázs elé, a járatra induló buszok fele fordulhatott is vissza... :)
Az üzemeltetés egyik oldala a gazdasági oldal. Veszel egy haszonjárművet,fut a finanszírozás, a jármű dolgozik ( optimális esetben hasznot is termel, állami tömegközlekedésben ez nem feltétlen szükséges ebben a szakaszban ). Kifut a finanszírozás ( hitel/lízing) és a jármű dolgozik tovább akkor már nettó hasznot termel, addig a pontig amíg el nem éri azt a futást ahol a fenntartási költségek kezdenek megugrani és már nem tud nyereséget termelni a jármű. Ilyenkor vagy egy egyszeri beruházással rendbe szeded és akkor újra ledolgozza ennek a költségét és megint bőven hasznot termel vagy lecseréled és hozod a következőt.
A közúti fuvarozásban pl az előbbi megy: lízingelik az új járművet, ahogy kifut a lízing max egy éven belül cserélik újra...
Minél bonyolultabb egy technika, annál drágább a szervizelése és amikor eljön az az időszak hogy a kopásból eredően keletkező szervizek kötségei megszaladnak. De ha neked olyna járműved van, amiben nincsenek bonyolult alkatrészek, nem CR dízel, nincs változó geometriájú turbófeltöltő, nincs kipufogógázutánkezelés, katalizátor, adbluefűtés és pumpa, klíma, elektromos menetstabilizátor, ABS jeledók tömkelegével... azaz minden ami egy modern buszban megvan, akkor egész olcsó marad a fenntartás. Ha ezen felül vagy olyna szerencsés, hogy korábban volt vagy 1900db ilyen buszod és a töröttekből, selejtezettekből kibányásztál minden alkatrészt plusz áll a telep végében még 27db busz donorként akkor a fődarabok és a kopó alkatrészek "ingyen" vannak, csak szerelő kell az meg van..
Ha a technika olyan szinten van, mint a 200-asok esetében ( legyünk őszinték, az a 60-as évek végének a technikája ) és teljesen jól tolerálja a ridegtartást és üzemet ( akár a szervízmentességet is ) akkor így alkatrészbányászva, ezt azt újonnan megvéve kb 0 költséggel tudsz üzemeltetni egy olyan buszt ami már vagy nyolcszor kitermelte az árát. Ezt egy Euro6-os busszal nem tudod megcsinálni, mert amint megdöglik benne valami komolyabb dolog egyszerűen nem fog elindulni míg ki nem cseréled. Nem tudsz olyat csinálni, hogy kiküldöd járatra a fékhibás csuklós, mint a BKV.. :D
Az új technika fenntartása, karbantartása már szinvonalú üzemeltetést igényel amire a legtöbb magyar állami tömegközlekedési vállalat nincs berendezkedve. Sőt! A máv sincs ilyenre berendezkedve! Ott is csak a saját ganzos hulladékokat tudják megtaknyolni, a többit már minden külsős cég szervizeli, mert a MÁVnak erre nincs sem szakembere, sem infrastrukturája, sem akarása... a MÁV vezetése is leragadt valahol 1964-ben..
Ezért írtam, hogy amíg van alkatrész addig az ikarusok menni fognak. Nyilván van a Volvokhoz és Mercedesekhez is, csak nem a telep végében a parajosban, hanem a Hunaydi vagy Cinkotai úton euroért...
A világban mindenhol tudják az ikarusainkán magasabb színvonalon üzemeltetni a tömegközlekedést új buszokkal, egy teljesen más gazdasági modellel és senki nem sírja vissza az 5-10-15 vagy 30 évvel ez előtti hulladékokat..
Nálunk ez az üzemeltetési kultúra nincs meg és fenn áll az a kettősség, ami normális helyeken kizárt: a tömegközlekedési szolgáltatások megrendelője és kiszolgálója is ugyanaz ( vagyis most már pár éve nem ).
Ha már 30 éve hajtanánk ezt a modellt, ahol az önkormányzat/tarifaközösség megrendel egy szolgáltatást ahol előírja a szolgáltatás minőségét!! akkor már rég nem lennének 280-asok. 1992ben ha lett volna BKK mondhatta volna, hogy 1994-től csak klímás buszokkal lehet járatra kiállni. Az összes 200-as ment volna a vasba :D
Ha lett volna, mondhatta volna 2002-ben is és akkor is ugyanúgy mindegyik ment volna a kohóba. Most van BKK, de még ma sem írja elő hogy minden járatra legalább Euro6-os, klímás jármű kell! Mondhatná, előírhatná..
Az évtizedek óta baromi rossz levegőre tekintettel a főváros saját határkörben bármikor bevezethetne egy környezetvédelmi szigorítást és behajtási korlátozást. Bármikor mondhatnák/mondhatták volna hogy következő január1-től csak az akkori legmodernebb kibocsátási normáknak megfelelő haszonjárművek gurulhatnak a közigazgatási határon belül. Ha azt mondják 1999ben, hogy 2000. január 1-től csak EURO III-as nagyhaszonjárművek hajthatnak be a fővárosba akkor az összes Ikarus ment volna a lecsóba már 20 évvel ez előtt. Nyilván ezt nem lépték meg, mert a tömegközlekedési szolgáltató nem volt már mint a főváros saját cége, a nokiadobozos BKV :D
Most már valami változni fog - sejtésem szerint a kormány meg akarja szopatni az ellenzéki vezetésű fővárost, csak mi még erről nem tudunk - mert a BKV több száz vatta új buszt akar lízingelni :D
30 évig jó volt az ik280, most baromi gyorsan kell baromi sok új busz.
Szóval,ha a tömegközlekedés megrendelője minőségi előrásokat hozott volna, amik érintenek néhány műszaki paramétert akkor már réges régen nem lennének az utakon ikarusok. Így, hogy ezt nem tették meg - nyilván érdek volt - és a BKV finanszírozását is házon belül stupekolták, így maradtak az ikarusok, maradt a ridegtartás és maradt a műszaki kannibalizmus.
Normális esetben ez nagyon nem úgy működik, mint nálunk. Miskolcon pl folyamatosan mentek a korszerűsítések, Neoplanok, MAN-ek, már a 2000-res évek elején elkezdték kiszórni az ikarusokat. Ahogy Kósa Debrecenben kihúzta a szőnyeget a DKV alól 2009ben, rögtön eltűnt az összes ikarus a városból! :D
Nehogy azt hidd, hogy még mindig azért vannak üzemben a 200-as ikarusok, mert azok akkora oltári nagy technikák. Mert politikai ( valakinek gazdasági ) érdek volt ezek megtartása. Figyeld meg, ahogy valamelyik kormányközeli ember helyzetben lesz, rajta keresztül le fog zajlani egy vidéki tömegközlekedési buszparkmodernizáció is még a választások előtt. Mert ez lesz az érdeke valakinek.
"Akkor nem addig kellene őket forgalomban tartani, amíg van hozzájuk alkatrész? Mi akkor valójában a környezetvédelem, környezetet tudatosság?"
Alkatrész mindig lesz,a ZF,Rába, egyéb beszállítók foknak annyit gyártani ami a haza keresletet fedezi ( főleg ha közbeszerzésen megy.. ) - illetve sok alkatrész azért "univerzális", előfordul már járművekben is.
Mi a környezettudatosság? A környezettudatosság az lenne, ha már 25 éve CNG buszok járnának dízel helyett. Vagy az, hogy kevesebb, de nagyobb befogadóképességű buszt járatnánk a frogalmasabb vonalakon. 4 ik280-nyi utast elvisz 3db Connecto, vagy 3 ik280-nyi utast 2db VanHool. Ezekben van retarder és nem fékporral fossuk tele a város levegőjét..





"hogy politikai, jobban mondva külpolitikai kérdés is leginkább, hogy a hazai termékeknek már abszolúte ne legyen létjogosultsága."
Ez nettó hülyeség. A nagy magyar gyártók azért mentek csődbe, mert piacképtelen hulladékot gyártottak. Ezért bukott be az Ikarus is, Rába is, Ganz is.





"Nem lenne egyszerűbb átalakítani a dízel Ikarusokat CNG-re?"
Az átalakítástól nem nő meg a befogadóképessége, nem lesz alacsonypadlós... egyszerűbb új buszt venni.
Debrecenben is CNG buszok jártak, ott is kidobták őket...





Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!