Miért nem fejlesztik falun a közlekedést?
20.:
Igenis lehetne fejleszteni. Régen az emberek többsége vonattal közlekedett falun is, valószínüleg nem véletlenül. Ha foglalkoznának vele, most is ez lehetne. Akkor a 100-150 vasutast nem napi 60-80 utas kedvéért foglalkoztatnánk, hanem sokkal többen vennék igénybe ezt a szolgáltatást.
Az autóbuszokat pedig ne nagyon erőltessük, mert szolgáltatási minőségében sokkal jobb lehet a vasút. Ha egy új motorvonatot, és egy buszt egymás mellé teszünk, érezhető a különbség. Buszon WC-re sem lehet elmenni, a lábtér is szűkös, valakinek hányingere is van a kanyarokban.
Nem vagyok gyerek, pont hogy te írsz értelmetlen dolgokat, és nem is én kötözködök.
Nem vagyok populista, nem értem mire gondolsz. Lehet nagyváros környékén is gazdálkodni persze, de ahogy te is írod, vannak kisvárosok is, amelyeknek egy részébe szintén mellékvonalak vezetnek. Pl. Tab, Komló, Vésztő.)
Ezt a kérdést nem azért írtam ki, hogy valaki nekiálljon veszekedni, mert nem szereti a kérdés témáját. Olyan válaszra vártam, mint a 19. Neki különösen, de mindenkinek köszönöm aki építő jellegű hozzászólást írt, ment rájuk a zöld kéz.
Van egy olyan érzésem, hogy nem leszek népszerű, mert a kérdező eldöntötte, hogy neki van igaza és a vicinálisokat fejleszteni kell.
Az a válaszoló, aki meg leírta, hogy pénzkidobás az meg le van pontozva meg hurrogva pedig neki van igaza.
Régen azért jártak vonattal mert nem volt más.
A busz sokkal olcsóbb a vasútnál.
Részemről én ennyit akartam mondani.
A mellékvonalakra szükség nincsen.
Nem véletlenül pontoz le mindenki.
A vasúttal párhuzamos autóbusz útvonalakra nincs szükség.
Lehet hogy olcsóbb, de kevesebb embernek ad munkát.
"Lehet hogy olcsóbb, de kevesebb embernek ad munkát."
A szocializmusban azoknak is munkát adtunk akinek nem kellett volna, látjuk mi lett a vége.
Ahogy írták, amikor a vasutakat építették az egyetlen versenyképes közlekedés a lovasszekér volt. Azóta eltelt 100+ év és a világ megváltozott. Az emberek is változtak és a közlekedési szokások valamint igények is változtak.
"A vasúttal párhuzamos autóbusz útvonalakra nincs szükség."
Oké, szüntessük meg a párhuzamos buszjáratokat, majd az útvonalakat is szántsuk be. Mármint az utat! És akkor csak a vasút marad. Biztos népszerű lennél ezzel. :)
A párhuzamos tömegközlekedési infrastruktúrákra a legtöbb esetben nincs szükség, így a párhuzamosításokat célszerű megszűntetni. Viszont az államnak kötelessége a települések közötti közutat üzemeltetni, ha van mellette vasút, ha nincs. Most napi jobb esetben csak a 30-50 utasért üzemeltetni egy vasútvonalat az nettó pazarlás. A pályát és műtárgyakat, állomásokat, távközlést, ha van akkor biztbert és dolgozókat fenntartani rettenetesen sokba kerül..
Most ugorjunk vissza egy kicsit az #5-ös válaszomra, majd ugorjunk vissza megy egy kicsit az időben: a második világháború lezárultáig.
Itt maradt egy kifosztott, lebombázott ország ami kellően tőkehiányos volt és kimaradt a szabad piac jelentette előnyökből. Az újjáépítés után a rendszerváltásig a vasút és a vasúthoz köthető ipar forráshiányos volt. Nem állt rendelkezésre elég pénz, ami duplán visszaütött:
-nem volt elegendő keret egy egységes minőségű vasúthálózat kialakítására, így lettek a fővonalak és a mellékvonalak. A fővonalak "minősége" ( villamosítás, biztosítóberendezés, tengelyterhelés ) messze meghaladta a legtöbb mellékvonalét, még olyanokét is amik korábban fővonalak voltak, csak az elcsatolások után szerepüket vesztették ( pl 80c, 81 ). Ebből az egyik leglényegesebb a tengelyterhelés, ugyanis nem minden esetben közlekedhettek a fővonali vontatójárművek mellékvonalakon. Ennek az volt a következménye, hogy ugyanarra a feladatra két eltérő járművet kellett beszerezni és a kor színvonalán kis tengelyterhelésbe sok extra nem fért bele. Így született az MD, M40, M41.. mind fejlesztési mellékág, kompromisszumos szükségmegoldás..
Hülye példa, de nézd meg Svájcot: minden vonal korlátozás nélküli és villamosított. Arra mehetsz amerre kijáratot kapsz.. itt meg néhány helyen Vmax20-szal lehet bejárni M62-vel.
Ez a kompromisszumosság és a fejlesztések elmaradása, gyakorlatilag a pénzhiány okozta azt, hogy sok mellékvonal mára bezárt vagy bezárásra vár.
Megmenthetők?
Persze, csak tegyük őket rendbe. De vannak vonalak ahol a pályageometria nem teszi lehetővé a száguldást. Itt akkor sem lehet 2021-es menetidőt elérni, ha csilliárdokat kültünk rá. Máshol persze jobb a helyzet, megoldható lenne egy alapos felújítás után egy 80-100km/h-s tempó, csak utas nem lenne hozzá. Erre kilométerenként annyit kellene költeni amiből 300 évig lehetne buszoztatni az embereket - azt a keveset ami maradt.
Vannak mellékvonalak, amiket rendes forgalom van, ütemes menetrend, elővárosi hivatásforgalom ezeket természetesen fejleszteni kell és biztosítani kell a modern tömegközlekedést, a busz helyett! ( ilyen lenne pl a gyöngyösi mellékvonal is, Nyírbátor, Mátészalka..)
De csak érzelmi alapon megtartani sok 30-40km/h-s, forgalom nélküli Bz-s mellékvonalat az nettó butaság és parazlás. Gyakorlatilag ezzel jelentős forrásokat vonunk el más, hasznosabb dolgok elől.
"Nem véletlenül pontoz le mindenki."
A gyakori szabályzata értelmesen leírja, hogyan kell pontozni. Nem az alapján kell nyomni, hogy tetszik-e a válasz hanem az alapján, hogy hasznos-e. Tudod, ahogy normális esetben a vasútfenntartásnak is mennie kellene... :D
nem voltam elég nyilvánvaló, hogy nem én írtam azoakt a válaszokat, viszont egyetértek velük.
hülyeséget beszélsz, hogy építs egy vasutas álomvilágot
a busz pont azért olcsóbb mert nem kell hozzá annyi dolgozó.
Én egy szóval nem mondtam, hogy meg kell szűntetni a közutakat, az autózás egy jó dolog. De alapvetően igaza van a 25-ös-nek, néhány dolgot kivéve.
A 26. Válaszolónak meg nem tudom hogy micsoda fáj ennyire.
"néhány dolgot kivéve."
Na mik a kivételek?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!