Lejtőn parkolás (orral lefelé). Egyesbe vagy hátramenetbe tegyem?
A kézifék legyen most kiengedve, csupán a "motorfék" hatásossága érdekelne. A neten többféle (ellentmondó) választ találtam. Az ismerőseim nagyobbik része hátramenetet javasol(?). Én az 1-esre szavazok, elmondom miért. Ha az autó "szeretne" megmozdulni, akkor a motor főtengelye ugyanabba az irányba forog(na), ahogy autózás közben forog. A szelepek a négy ütemből kettőnél vannak zárva; sürítés és robbanás esetén. Sűrítés előtt történik egy beszívás, a henger tele lesz levegővel, a következő ütemben ezt igyekszik összenyomni a henger - ez adja a motorféket. Apró szépséghiba, hogy az ezt követő "robbanás" ütemben nincs motorfék, a tágulni igyekvő levegő kissé tovább mozdítja az autót lefelé.
Hátramenetben a négy ütem sorrendje megfordul. A sűrítés ütemben nincs mit sűríteni, mert az ezt megelőző robbanás ("égés") ütemben zárt szelepek mellett nem tud levegőt beszívni a lefelé haladó dugattyú - szinte vákum lesz, és nincs mit összenyomni a sűrítő ütemnek:-)))
Szóval én lejtőn egyesbe, emelkedőn megállva hátramenetbe kapcsolnék!
#22
Egyszer próbáld meg úgy megtolni az autót egyesben, hogy kiveszed a gyertyákat belőle! Meg fogsz lepődni!
#22: Ezzel most kissé összezavartál:-((
"Leállított autónál" - ugye úgy gondoltad, hogy leállított MOTORnál? Miként zajlik az a kísérlet, hogy a kerék felél próbáljuk megforgatni a motort? Ehhez tudni kell megforgatni a kereket - tehát emeljük fel az autó hajtott kerekeit. Ha most egyesben vagyunk és megforgatjuk az egyik hajtott kereket, akkor a másik elkezd ellenkező irányba forogni (differenciálmű miatt). A motor meg se mozdul! Ha csak az egyik hajtott kerék van felemelve, akkor azt valóban nehéz (lehet) megforgatni a "motorfék":-) ellenében. Ha nincs behúzva a rögzítőfék (fronthajtásos kocsiról beszélek), talán az is előfordul, hogy az autó elkezd lassan mozogni ellentétes irányba. Tehát ha pl. a bal elsőt felemelve hátrafelé forgatom, akkor az autó előre mozdul.
Figyelem! Nem vagyok autós szakember, és amit most leírtam, azt csak a fejemben képzeltem el. Mert hatvan évvel ezelőtt a gimiben fél évig tanultunk autósdit. Ezért kérem a hozzáértőket, hogy mondjanak erre igent vagy nemet! Mert én is szeretném tudni az igazságot.
Ami #22-t illeti, olyan mélységben nem értek egyet a válaszával, hogy egyelőre nem is tudok rá reflektálni:-)
#23
Hogy ne kelljen kivennem a gyertyákat,igazán oda is írhattad volna eredményt:-))
Ugye jól gondolom, hogy a gyertyák lyukán szabadon kiszuszogó levegő nem fog motorfék hatást létrehozni - a lejtőn egyesbe tett autó (rögzítőfék nélkül) szabadon leszáguld a lejtőn?
Fölösleges egy szakkifejezésen lovagolni.......
Szerintem álló motornál nem beszélhetünk motorfékről, de természetesen ilyenkor is van a motornak fékező hatása. De a kettő nem ugyan az!
Járó motornál (értsd motorféknél) a futóműtől jön egy nagyobb fordulatú "visszafelé" hajtás és találkozik az alapjáraton ketyegő motorral. Minél magasabb a kerekek fordulata, annál jobban felpörgeti a motort. Ebben az esetben általában a motor a vesztes. De ebben benne van a sebesség, és az egész autó súlya.
Az általa említett gyújtás nélküli esetben, nem dolgozik a motor és a hajtás egymás ellen, a kerekek felől érkező erőnek "csak" a kompressziót kell legyőzni. Ilyenkor -például egy személyautó esetében- néhány böffenés után a motor a győztes, mert megfogja az autót.
Szóval, a két eset egy kicsit hasonló, de azért mégis nagyon más. ;)
OFF Szépen megszaporodtak a hozzászólások, és engem most nagyon zavar valami:-(. Nehezen művelem ezt a modern technikát (PC), és nem tudom kibogozni, hogy ki válaszolt és kinek. "veteran vas" OK, tudom hogy ő az. Az is OK, ha valaki # jellel hivatkozik egy hozzászólásra. De a többségnél nem így van. Gyakran csak vélelmezni tudom, hogy két hozzászólás ugyanattól a személytől ered, de az nem mindig látszik, hogy kinek (mire) válaszol.
Habár lassan kifutni látszik ez a téma, mert a kevésbé lelkesek visszavonulnak, a vélt és valós igazukat (mint én is:-))körömszakadtáig védők pedig nem jutnak konszenzusra. Egy következő kommentben megpróbálom összefoglalni, hogy az eddig hallottak alapján én hogyan fogok eljárni.
A motorban minden ugyan úgy forog előrre menetben is és hátra menetben is , a motor üzemek se fordulnak meg , se a főtengely , a váltó a front hajtásúaknál egyben van a difivel , hátsó hajrásnál külön .
A úgyhogy a motor működésével nagyon nem vagy fisztában . R-be rakod akkor nem áll meg semmi nem is fordul semmi a motorban . A váltó áttétel vàltozik és ezáltal a difit amibe a féltengely be kapcsolódik másik istányba forog a motorhoz nem csinál semmi másként .
Amúgy meg be kellene húzni a kézi féket , ne a váltó , kuplung , lendkerék tartsa az autó súlyát , orral való parkolásnál az oktatóm is jól el magyarázta Rükibe a váltót és a kézit be húzni , ha nem nagy lejtő akkor elég üresben csak kézi vagy a rüki .
Amúgy meg be rakod 5 esetleg 6.os fokoztaba az el nem moccan . Motorfék nincs leállított motornál .
Ajánlom nézz utánna a belső égésű motorok működésének .
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!