Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Lejtőn parkolás (orral lefelé)...

P. Tibor kérdése:

Lejtőn parkolás (orral lefelé). Egyesbe vagy hátramenetbe tegyem?

Figyelt kérdés

A kézifék legyen most kiengedve, csupán a "motorfék" hatásossága érdekelne. A neten többféle (ellentmondó) választ találtam. Az ismerőseim nagyobbik része hátramenetet javasol(?). Én az 1-esre szavazok, elmondom miért. Ha az autó "szeretne" megmozdulni, akkor a motor főtengelye ugyanabba az irányba forog(na), ahogy autózás közben forog. A szelepek a négy ütemből kettőnél vannak zárva; sürítés és robbanás esetén. Sűrítés előtt történik egy beszívás, a henger tele lesz levegővel, a következő ütemben ezt igyekszik összenyomni a henger - ez adja a motorféket. Apró szépséghiba, hogy az ezt követő "robbanás" ütemben nincs motorfék, a tágulni igyekvő levegő kissé tovább mozdítja az autót lefelé.

Hátramenetben a négy ütem sorrendje megfordul. A sűrítés ütemben nincs mit sűríteni, mert az ezt megelőző robbanás ("égés") ütemben zárt szelepek mellett nem tud levegőt beszívni a lefelé haladó dugattyú - szinte vákum lesz, és nincs mit összenyomni a sűrítő ütemnek:-)))

Szóval én lejtőn egyesbe, emelkedőn megállva hátramenetbe kapcsolnék!



2019. jan. 29. 22:19
1 2 3 4
 21/31 A kérdező kommentje:

#20: Amiket eddig néztem (sebváltókat), azoknál a hátramenet sosem volt nagyobb az 1.-nél (legfeljebb egyenlő). Pl.:

[link]

[link]

Gyerekkoromban volt olyan Trabant, ahol a hátramenet erősebb volt az 1.-nél . De ebben már nem vagyok biztos:-(

2019. jan. 30. 21:18
 22/31 anonim ***** válasza:
Leállított autónál nincs motorfék... Leegyszerűsítve a dolgot a motor és a váltómű között lévő áttét fogja meg az autót. Gondolj bele, az 1-es sebességfokozatnál olyan az áttét, hogy a motor felől könnyen meg tudjuk mozdítani a kerekeket, de, ha a túloldalról nézzük (a kerék felől), akkor viszont azt tapasztaljuk, hogy az istenért sem bírjuk elforgatni a motort és tulajdonképpen ez az "ellenállás" tartja a helyén az autót egy lejtős szakaszon. Ha úgy vesszük, akkor pont hogy rükvercbe kéne tenni emelkedőtől, lejtőtől függetlenül, mert ott a legerősebb a tartás, csak mint már más is rámutatott, ha véletlenül mégis megindulna, akkor a motor fordítva forogna, ami nem tesz jót neki. Szóval ebből következik, hogy emelkedőn rükvercbe, lejtőn pedig 1-esbe jobb rakni.
2019. jan. 30. 23:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/31 anonim ***** válasza:
45%

#22


Egyszer próbáld meg úgy megtolni az autót egyesben, hogy kiveszed a gyertyákat belőle! Meg fogsz lepődni!

2019. jan. 31. 07:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/31 A kérdező kommentje:

#22: Ezzel most kissé összezavartál:-((

"Leállított autónál" - ugye úgy gondoltad, hogy leállított MOTORnál? Miként zajlik az a kísérlet, hogy a kerék felél próbáljuk megforgatni a motort? Ehhez tudni kell megforgatni a kereket - tehát emeljük fel az autó hajtott kerekeit. Ha most egyesben vagyunk és megforgatjuk az egyik hajtott kereket, akkor a másik elkezd ellenkező irányba forogni (differenciálmű miatt). A motor meg se mozdul! Ha csak az egyik hajtott kerék van felemelve, akkor azt valóban nehéz (lehet) megforgatni a "motorfék":-) ellenében. Ha nincs behúzva a rögzítőfék (fronthajtásos kocsiról beszélek), talán az is előfordul, hogy az autó elkezd lassan mozogni ellentétes irányba. Tehát ha pl. a bal elsőt felemelve hátrafelé forgatom, akkor az autó előre mozdul.

Figyelem! Nem vagyok autós szakember, és amit most leírtam, azt csak a fejemben képzeltem el. Mert hatvan évvel ezelőtt a gimiben fél évig tanultunk autósdit. Ezért kérem a hozzáértőket, hogy mondjanak erre igent vagy nemet! Mert én is szeretném tudni az igazságot.

Ami #22-t illeti, olyan mélységben nem értek egyet a válaszával, hogy egyelőre nem is tudok rá reflektálni:-)

2019. jan. 31. 09:11
 25/31 A kérdező kommentje:

#23

Hogy ne kelljen kivennem a gyertyákat,igazán oda is írhattad volna eredményt:-))

Ugye jól gondolom, hogy a gyertyák lyukán szabadon kiszuszogó levegő nem fog motorfék hatást létrehozni - a lejtőn egyesbe tett autó (rögzítőfék nélkül) szabadon leszáguld a lejtőn?

2019. jan. 31. 09:17
 26/31 veterán vas ***** válasza:

Fölösleges egy szakkifejezésen lovagolni.......


Szerintem álló motornál nem beszélhetünk motorfékről, de természetesen ilyenkor is van a motornak fékező hatása. De a kettő nem ugyan az!


Járó motornál (értsd motorféknél) a futóműtől jön egy nagyobb fordulatú "visszafelé" hajtás és találkozik az alapjáraton ketyegő motorral. Minél magasabb a kerekek fordulata, annál jobban felpörgeti a motort. Ebben az esetben általában a motor a vesztes. De ebben benne van a sebesség, és az egész autó súlya.


Az általa említett gyújtás nélküli esetben, nem dolgozik a motor és a hajtás egymás ellen, a kerekek felől érkező erőnek "csak" a kompressziót kell legyőzni. Ilyenkor -például egy személyautó esetében- néhány böffenés után a motor a győztes, mert megfogja az autót.

Szóval, a két eset egy kicsit hasonló, de azért mégis nagyon más. ;)

2019. jan. 31. 11:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/31 anonim ***** válasza:
#23: Nyilván úgy gondoltam, hogy a motorban van kompresszió, ezért nem tudjuk elforgatni a kerekek felől. De mint írtam az áttételezés a döntő, mert ha más lenne, pl. 1:1 arányú, akkor a kerekek felől is simán meghajtod a motort kompresszió ide-oda.
2019. jan. 31. 14:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/31 anonim ***** válasza:
#24 (kérdező): Fúb. Akkor úgy írom, hogy képzeld el, hogy van egy motorod, középen egy áttét, az áttét másik oldalán egy kereked (kb. mint egy kerékpár hajtása). Leegyszerűsítve próbáltam mondani, de ezek szerint nem sikerült megértened.
2019. jan. 31. 15:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/31 A kérdező kommentje:

OFF Szépen megszaporodtak a hozzászólások, és engem most nagyon zavar valami:-(. Nehezen művelem ezt a modern technikát (PC), és nem tudom kibogozni, hogy ki válaszolt és kinek. "veteran vas" OK, tudom hogy ő az. Az is OK, ha valaki # jellel hivatkozik egy hozzászólásra. De a többségnél nem így van. Gyakran csak vélelmezni tudom, hogy két hozzászólás ugyanattól a személytől ered, de az nem mindig látszik, hogy kinek (mire) válaszol.

Habár lassan kifutni látszik ez a téma, mert a kevésbé lelkesek visszavonulnak, a vélt és valós igazukat (mint én is:-))körömszakadtáig védők pedig nem jutnak konszenzusra. Egy következő kommentben megpróbálom összefoglalni, hogy az eddig hallottak alapján én hogyan fogok eljárni.

2019. jan. 31. 16:29
 30/31 anonim ***** válasza:

A motorban minden ugyan úgy forog előrre menetben is és hátra menetben is , a motor üzemek se fordulnak meg , se a főtengely , a váltó a front hajtásúaknál egyben van a difivel , hátsó hajrásnál külön .

A úgyhogy a motor működésével nagyon nem vagy fisztában . R-be rakod akkor nem áll meg semmi nem is fordul semmi a motorban . A váltó áttétel vàltozik és ezáltal a difit amibe a féltengely be kapcsolódik másik istányba forog a motorhoz nem csinál semmi másként .

Amúgy meg be kellene húzni a kézi féket , ne a váltó , kuplung , lendkerék tartsa az autó súlyát , orral való parkolásnál az oktatóm is jól el magyarázta Rükibe a váltót és a kézit be húzni , ha nem nagy lejtő akkor elég üresben csak kézi vagy a rüki .

Amúgy meg be rakod 5 esetleg 6.os fokoztaba az el nem moccan . Motorfék nincs leállított motornál .

Ajánlom nézz utánna a belső égésű motorok működésének .

2019. jan. 31. 16:41
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!