Lejtőn parkolás (orral lefelé). Egyesbe vagy hátramenetbe tegyem?
A kézifék legyen most kiengedve, csupán a "motorfék" hatásossága érdekelne. A neten többféle (ellentmondó) választ találtam. Az ismerőseim nagyobbik része hátramenetet javasol(?). Én az 1-esre szavazok, elmondom miért. Ha az autó "szeretne" megmozdulni, akkor a motor főtengelye ugyanabba az irányba forog(na), ahogy autózás közben forog. A szelepek a négy ütemből kettőnél vannak zárva; sürítés és robbanás esetén. Sűrítés előtt történik egy beszívás, a henger tele lesz levegővel, a következő ütemben ezt igyekszik összenyomni a henger - ez adja a motorféket. Apró szépséghiba, hogy az ezt követő "robbanás" ütemben nincs motorfék, a tágulni igyekvő levegő kissé tovább mozdítja az autót lefelé.
Hátramenetben a négy ütem sorrendje megfordul. A sűrítés ütemben nincs mit sűríteni, mert az ezt megelőző robbanás ("égés") ütemben zárt szelepek mellett nem tud levegőt beszívni a lefelé haladó dugattyú - szinte vákum lesz, és nincs mit összenyomni a sűrítő ütemnek:-)))
Szóval én lejtőn egyesbe, emelkedőn megállva hátramenetbe kapcsolnék!
Tévedésben élsz. A motorfék nem a levegő összenyomásából fakad (hiszen ezt a hatást kiegyenlíti, az hogy egy másik hengerben éppen kitágul az összesűrített levegő).
A motorféket a motor súrlódása okozza, illetve az hogy a zárt fojtószelepen keresztül akarja beszívni a levegőt.
Én mindig a forgásiránynak megfelelően szoktam váltani (tehát lejtőn egyesbe, emelkedőn rükvercbe), mert egyes autóknál állítólag átugorhat a vezérlés, ha fordított irányban van terhelve.
De egyébként elsősorban a kéziféket használom az autó rögzítésére, hiszen azt pontosan erre találták ki.
Persze, hogy lejtő irányba mozdul, de önmagához képest merre?
Előre, amint az 1-2-3-4-5-6-7-8 stb. fokozat is előre vinné.
Hátrafelé csak a hátrameneti fokozat viszi.
Ha lejtőn állsz, nem az a logikus, ha ellentétes fokozatba teszed?
#5: A kérdés ugye úgy kezdődött, hogy Lejtőn parkolás (orral lefelé). Ha az autó egyáltalán megmozdul (mert előfordul), persze hogy orral lefelé mozdul a lejtőn - ugyanarra, amerre az "előremeneti" fokozatok vinnék (1,2,3,4,5..).
Érdekes volt a "logikus" szó a válaszodban. Mert akik (velem ellentétben) azt mondták, hogy lejtőn orral lefelé állva ők hátramenetbe kapcsolnának, azok mind így találták "logikusnak".
#1: Csak halkan jegyzem meg, hogy a "normálistól" fordított irányban megterhelt vezérlőlánc "átugrása" egy valós probléma. Örülök, hogy ezt megemlítetted - de nem csapott le rá senki:-). Én nem is akarnám ezzel bonyolítani a "motorfékes" problémát.
Egyik ismerősöm mindig egyesbe teszi a sebváltót parkoláskor, függetlenül attól, hogy lejtő vagy emelkedő van és merre áll az autó orra. Kölcsönkérte valakinek az autóját, hátramenetben beállt egy hídra (ami ugye hátrafelé lejt), majd kézifék be és egyesbe kapcsolt. Amikor visszaült, kiengedte a kéziféket, az autó kissé hátragurult, de ő már gyújtott is kinyomott kuplunggal, hogy majd egyesben "kiszedi" az autót a hátra gurulásból. Hatalmas csattanás és ki kellett cserélni a vezérműláncot!
Kérdés 1:
leállított motornál hogyan beszélhetünk a "motorfék" hatásáról?
Kérdés 2:
milyen állapotú lehet az a #8 válaszban fölemlegetett motor, amelyiken egy "kissé hátragurulás"-tól átugrik a vezérlés?
;)
9#.
1. Ha egy sebességbe tett autó kényszerpályán mozog pl. egy lejtőn lefelé, akkor mindegy (szerintem) hogy van gyújtás vagy nincs. Mert a guruló autó forgatja a főtengelyt (persze ha nincs kinyomva a kuplung és valamilyen sebesség-fokozatban vagyunk). A motor ennek a kikényszerített forgatásnak igyekszik ellenállni azáltal, hogy a sűrítési ütemben felfelé mozduló dugattyú homlokára ellen-nyomást gyakorol.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!