Az elkerülő magatartás helyes kerékpárosként?
Mindig úgy szoktam kerékpározni, hogy igyekszek nem belemenni a bizonytalan helyzetekbe. Például van, hogy jön egy kereszteződés, ahol bár nekem van elsőbbségem, de már messziről látom, hogy egy autóval együtt fogunk odaérni és ilyenkor inkább szándékosan lelassítok és nézem, hogy hogyan reagál a sofőr. Ha megáll és elenged, akkor is úgy megyek be a kereszteződésbe, hogy az autótól elfelé kormányzok kicsit, ha mégis megindulna, akkor legyen még helyem korrigálni... Ha pedig beáll elém, akkor hátulról kikerülöm.
Na de, az édesszüleim és úgy általában a közlekedőket nézve az jön le, hogy ezt rosszul csinálom. A szülőm azt mondja, hogy ha elsőbbségem van, akkor ne lassítsak le, mert bizonytalan helyzetet teremt. A többi közlekedőtől pedig szoktam látni furcsálló tekinteteket néha, volt már olyan is, hogy be akartam engedni egy személyautóst gyorsan, mert nagyon messze voltam és simán befért volna, intettem is neki messziről, de ő meg nézett és visszaintett, hogy menjek már.
Összességében úgy közlekedj, hogy ne veszélyeztesd se magadat sem másokat, szóval ebből a szempontból nagyon is jó az elkerülő magatartásod.
Ezzel együtt a túlzott elkerüléssel esetleg másokat feltartasz vagy őket hozod bizonytalan helyzetbe, lásd az utolsó példád amikor az autós visszaintett, hogy haladj.
Szóval első a biztonság, de az elkerülést nem kell túlzásba vinni, hogy 300m-re lévő autónak is integetsz, hogy átadod neki az elsőbbséget.
Természetesen fontos az óvatosság és hogy adj lehetőséget magadnak arra, hogy javítsd mások hibáit, de amikor ez már átcsap abba, hogy nem egyértelműek a szándékaid, az már kontraproduktív és csak növeli a veszélyforrások számát.
Egy autó mozgásából az esetek igen nagy részében kitaláható, hogy megadja-e számodra az elsőbbséget. Fontos segítség a szemkontaktus, amire bringás tempóban van lehetőség, én kimondottan keresni szoktam.
Nem helyes.
Természetesen ha látodb hogy az ótósnak esze ágában nincs megadni a neked járó elsőbbségetb akkor nem kell kimenni elé. De ha olyan messze van, hogy vészfékezés nélkül el tud engedni, akkor legyél határozott: senki nem fogja direkt összetörni az autóját...
Ha tiszta helyzetben lemondasz az elsőbbségedről, akkor annak is fennáll az esélye, hogy egy mások közlekedőnek nem ez a terve, ezzel őt is balesetveszélyes helyzetbe hozod. Arról nem is beszélve, hogy egyes autósok amúgy sem tartják a kerékpárost egyenrangú félnek a közlekedésben; nem kell rászoktatni őket arra, hogy az erőfölényük felülírhatja a szabályokat. Ezzel csak a többi kerékpárral közlekedőt hozod nehéz helyzetbe.
Szóval csak bátran.
Te kerékpárosként ugyanúgy közúti nem gépesített járművet használsz.
Egy kerékpáros és egy segédmotoros kerékpár (robogó) KRESZ-t tekintve nem különbözik sokban, hiszen utóbbi is bár motorizált, nem számít gépjárműnek és annak ellenére hogy miként közlekednek vele, nagyon sok korlátozás van rá.
Ha beütöd, hogy közúti járművek, a kerékpárt is kiadja, ha jobbról jössz egyenrangú kereszteződésben, nekem autóval elsőbbséget kell adnom neked, ha alárendelt útról jövök és neked van elsőbbséged egy védett vagy főútvonalon és ilyen helyen nekem ütközől mert elédmegyek és eltöröd valamidet, ugyanúgy én leszek a hibás mert nem adtam elsőbbséget.
Az úton is bár nem közlekedhetsz a legtöbb helyen, de ahol közlekedhetsz, ott úttesten ugyanolyan magatartást kell tanusítanom veled szemben mint egy motorral vagy autóval szemben. Az előzésnésnél is csodálkozom mennyire leszarják az autósok a kerékpárost, hiszen egy autós a sávját szinte teljesen elfoglalja, tehát sávon belül nem is előzhetne kerékpárost a megfelelő oldaltávolság betartásával, mindenképp el kell hagynia a sávját és legalább a másik sáv felét igénybe venni, ha erre nincs lehetőség akkor nem előzhet anélkül, hogy veszélyhelyzetet teremtene.
A kerékpáros ugyanolyan közúti jármű mint bármilyen másik, csak más szabályok vonatkoznak rá és lassabb, ennyi.
Olvasd el a KRESZ-t és utána már nem leszel bátortalan. Én nem vagyok kerékpáros, régebben kerékpároztam csak, ajánlom egy hátúlra szerelhető irányjelzős széles hátsó lámpa felszerelését például. Elemes, egy vezetéket előreviszel a kormányra, ott felcsavarozol egy kapcsolót és előlről tudod kapcsolgatni hátúl az indexet, emelett egy érzékelővel féklámpaként is működik ha a bowdenre kötsz egy érzékelőt.
Egy erős lámpa előlre, egy féklámpás és indexes hátsó lámpa hátúlra, egy hangos duda, bukósisak, esetleg láthatósági mellény vagy fényvisszaverő csíkok a kerékpárra, prizmák és ennyi. Legyél feltünő az utakon, tartsd be a szabályokat mindazokat amik korlátoznak téged és mindazokat amik segítenek a közlekedésben és elsőbbséget biztosítanak neked. Ennyi.
Én például nagyon örülök, ha este egy kerékpáros jól ki van világítva vagy van rajta láthatósági mellény, hidd el kocsiból nagyon feltünő egy olyan kerékpárrral szemben amin éppenhogy villog egy pici 1x1cm-es lámpa halványan.
"Elsőbbséged ténylegesen akkor van, amikor meg is adják neked" - mondta régen a vezetés oktatóm.
A KISZÁMÍTHATATLANSÁG veszélyes. Sajnos az is kiszámíthatatlan, amit te csinálsz. A többiek sok jót mondtak, adni szeretnék egy bevált praktikát. (Mindezt többezer km városi tekeréssel és vezetéssel a hátam mögött.)
Ha bizonytalan vagy, akkor se a kereszteződésbe teremts kiszámíthatatlanságot - előzd meg! Ha pl. látsz olyan autót, akivel szemben nem érvényesítenéd elsőbbségi jogodat, akkor lassulj, így nem találkoztok össze. De ha a végén fékezel és integetsz, két rossz dolgot csinálsz:
1) ha az autós ismeri a KRESZ-t, csak felpiszkálod az agyát, hogy csinálod itt a káoszt
2) megerősíted a közeledőben, hogy mindegy, mit mutat a tábla, te "csak" egy bicajos vagy, nem kell figyelni rád, majd elsunnyogsz, megoldod, nehéz autóval úgyis nehezebb megállni/fékezni
Meghalni nem kell az utakon. De amit most csinálsz, a végén még az sodor veszélybe. Kereszteződésben elkormányozod a bringát? És ha jönnek mögötted, akit nem vettél észre? Ne imbolyogj, a mozgásvonalad legyen stabil/kiszámítható - és e mellett legyen egy mentőterved. Nem nehéz, majd belejössz. Látod a híreket, gyalogost is simán elcsapják a zebrán - te sem leszel kivétel, ha jön a pech. Védőfelszerelés, előrelátás, kiszámíthatóság - ezek segítenek, nem a félelemből osonás. Szerintem.
Mi tanultuk a deffenziv vezetést is.
Ebben az a lényeg hogy figyelje az ember és gondolja , tudja a többi résztvevőtől is hogy mit akar.
Tehát az előre látáson alapul ez.
Meg azt is tanitották hogy hiába van elsőbbsége az embernek.
Majd a fejfájára is ezt irja ki?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!