Amikor egy vonat fékez, akkor a max fékerő hàny %-àt hasznàlja ki?
Akkor, amikor az àllmàsra ér be, a nyílt pàlyàról.
Az màr a max közelébe van, vagy tudna sokkal erősebben is lassulni?
"Vészfékezés:
Vészhelyzetben a motorvezető működteti a vészféket. A legrövidebb fékutat a mágneses sínfék automatikus bekapcsolásával lehet biztosítani. A mágneses sínfék beépítésével a motorvonat aktív biztonsága jelentősen növelhető volt. A fékpróbák során a 120 km/h-ról sík pályán, vészfékezve a vonat fékútja 389-398 m, míg sínfék nélkül legerősebb üzemi villamos fékezéssel pedig 756 méter"
Forrás:
A GYSEV FLirt bemutatóanyag.
Én naponta vonattal járok.
Elég sok személyvonatos vészfékezést átéltem már.
Néhány havonta előfordul, hogy a jelfeladás hibája miatt a vonatbefolyásoló szerkezet befékezi a személyvonatot az állomáson.
Ilyenkor az álló (leszállni készülő) utasok igen gyorsan elindulnak előre, ha nem sikerül elkapniuk valami kapaszkodásra alkalmas dolgot. (Konkrét elesést még nem láttam, de ez szerintem a véletlenen múlt.) Ha egy üdítő vagy dobozos sör van valaki előtt letéve, az garantáltan borul.
Sziasztok!
Annyit hozzátennék, hogy fékezéskor a jármű súlya nem számít. Nem azért áll meg hosszabb fékúton egy vonat, mint egy személyautó ugyanarról a sebességről, mert nehezebb, hanem mert vas sínen megy, aminek kisebb a súrlódási együtthatója.
Ha van sínfék (modern motorvonatok pl), az segít, meg valamennyit a blokkolásgátló is, mivel a tapadási súrlódási együttható nagyobb a csúszásinál (kb, azért a valóság összetettebb). Az Alstrom metrószerelvényekkel például az a probléma, hogy nagyon trágya a blokkolásgátló benne, nem véletlen, hogy először nem akarták a típusengedélyt kiadni (lásd pillangó utcai baleset).
Ha egy hosszú tehervonattal találkozol, ott még kevésbé hatékony a fékezés, mert úgy van belőve a fék, hogy ne álljon be a teljes fékhatás azonnal. Ennek az az oka, hogy időbe telik, mire a mozdonyból az utolsó kocsiba eljut féklevegő nyomáscsökkenése. Ha a mozdony azonnal teljesen befékezne, a hátul haladó kocsik kilöknék a vágányból a közbülső kocsikat, és siklás lenne a vége.
Ha érdekel, itt a teljes vasúti fékezési utasítás, ebben minden le van írva - cserébe 84 oldal:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!