Amikor egy vonat fékez, akkor a max fékerő hàny %-àt hasznàlja ki?
Akkor, amikor az àllmàsra ér be, a nyílt pàlyàról.
Az màr a max közelébe van, vagy tudna sokkal erősebben is lassulni?
Egyáltalán nem. A vészfékezés az kb. vas a vason csúszásnak felel meg. A korszerűbb motorvonatok fel vannak szerelve blokkolásgátlóval, de a régi egyszerű "mozdony + kocsik" jellegű szerelvények ilyenkor megcsúszhatnak.
Vészfékkel is több száz méter a fékút.
Nincs olyan fékhatás, mint a villamosok sínfékjénél, hogy rácsap a gombra a vezető, az utasok meg rakásra esnek, mert nagyon rövid távon megáll.
A vonat többszáz tonna tömegű, sebessége lehet 100km/h fölött, vas ketekei vas pályán gurulnak, ezért mésképpen lassul, mint a gumi ketekes járművek, de ugyanazok a fizilai törvények.
A lendület a tömeg és a sebesség szorzata - egy 40 tonnás kamionnal össze hasonlitva is sokszorosa lehet a vonat tömeg-sebesség szorzata, ezt kell lefékezni.
A fékező erő a súrlódás, ami a haladási iránnyal ellentétesen hat.
A vas a vason nem úgy viselkedik, mint a gumi az aszfalton, a vonatolon a fékező erőt ezért plusz anyaggal növelhetik: homokot szórnak a kerekek elé vészfékezéskor.
Még igy is ezer méter fölötti fékutak lehetnek egy száguldó, többszáz tonnás szerelvény mögött, mire meg tud állni.
A tervezett megállás (pl állomáson) nem vészfékezéssel történik, a mozdonyvezető szakma alapja, hogy a vonatot ott kell tudni megállítani, ahol a peron van, nem attól 200 méterre.
A kérdésre vissza térve, hiába fékez a mozdonyvezető a lehetséges fékerő 100 százalékával, ha az nagy szerelvénnyel, nagy sebességnél vészfékezés, sokszáz méteres lesz a fékút.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!