VASUTASOK, VASÚTIMÁDÓK, SZAKÉRTŐK FIGYELEM Pontosan mi alapján is működik a fénysorompó? Többi lent?
Kérdésemnek két része van. Az egyik, hogy mi alapján működik a fénysorompó? Tudom, hogy van a sínbe egy érzékelő amit a vonat kapcsol, de ez az érzékelő mit érzékel? A vonat súlyát? Vagy a két sín közti kapcsolatot? (vonatkerék mint vezető összeérinti a két sínt)
A kérdésem másik része hogy civil (nem vasutas) ember akár az átjáró melletti kapcsolószekrényben vagy a sín érzékelőjén át tudja e kapcsolni tilos jelzésre és vissza? (nincs ilyen szándékom, csupán kíváncsiság)
Lebuktál! :)
Miben mesterkedsz? Fegyveres rablás, kamioneltérítés?
A mozdonyon van jeladó, a kocsikon nincs.
Egy elszabadult vagon nem kapcsolja be-ki a fénysorompót, többek között ezért is kötelező a vasúti átjáróba hajtás előtt meggyőződni arról hogy az áthaladás veszélytelen (és lehet más műszaki hiba is)
Illetéktelen személy, ha a kapcsoló szekrényt kinyitja bűncselekményt követ el (nem szabálysértés!)
Utolsó: ez nettó baromság. Az automata sorompók a megfutamodott kocsikat is érzékelik, még a tengelyeiket is számolják, mind az átjáró előtt és után is. Az állomási sorompóknál lehet inkább gond, ott ha a szemèlyzet nem tud mèg a megfutamodott kocsikról, akkor nem zárja le a sorompót. A kapcsolószekrényben át tudod állítani tilos jelzésre a fénysorompót, a megfelelő kulccsal.
Az érzékelő egyébként a két sín közötti elektromos kapcsolatot érzèkeli, azaz a vonat tengelye zár egy áramkört.
Vasúti átjárókat biztosító jelzőberendezések
https://www.youtube.com/watch?v=Vh3kmWszWzk
3:50-től foglalkozik a fénysorompókkal
Ilyen tengelyszámlálós sorompó viszonylag kevesebb van. Jellemzően kis forgalmú mellékvonalakon, ahol a rozsdás sín miatt csak ez tud megbízhatóan működni.
Ennek az a lényege, hogy a sorompó előtt megfelelő távolságra van egy sínre szerelt szerkezet, ami érzékeli a fölötte elhaladó vonatkerekeket, és számolja őket.
Amint az első vonatkereket érzékelte, a sorompó lezáródik. A sorompó után is van ilyen érzékelő, az szintén számolja a kerekeket, és ha ugyanannyi kerék haladt át a sorompó utánin, mint a sorompó előtt lévőn, akkor ez azt jelenti, hogy a vonat áthaladt, tehát a sorompó felnyílik.
Az általánosabban használt automata sorompók (bár különböző működési elvűek), de a lényegük az, hogy a vonat a kerekeivel összeköti a két sínt, és ezzel zár egy áramkört.
Amikor a sorompó utáni áramkör is érzékeli az áthaladást a záródással, aztán pedig az áramkör ismét megszakad, ez ad jelet a sorompó felnyílására.
Civil ember nem tudja átkapcsolni a piros jelzést fehérre. Nincs a sorompószekrényben sem olyan gomb, amivel ezt lehetne kapcsolgatni. Szakember viszont meg tudja csinálni, ha a megfelelő jelfogókat kézzel működteti.
A szabad jelzést viszont át lehet kapcsolni viszonylag egyszerűen, ha már bejutott az ember sorompószekrénybe. Ezt akár még egy civil is kisakkozhatja, némi próbálkozással. Rongálással meg elég könnyű, biztonsági okokból egy csomó dolog rongálására lezáródik a sorompó. Abból kifolyólag, hogy a nyitott állapot meglétéhez egy halom dolgot vizsgál a sorompó, és ha ezeket nem tudja vizsgálni, akkor inkább lezáródik, mint hogy véletlenül fehér jelzésre jöjjön egy vonat.
A sínérzékelőkön meg tényleg egy civil is le tudja zárni a sorompót, ha tudja, mit és hogyan. De inkább nem írom le, így is sok problémát okoznak a vicces kedvű emberek.
Pl. amikor a fénysorompó fehér optikáját piros festékkel fújják be, hogy mindig pirosat villogjon...
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!