Melyik biztonságosabb egy frontális ütközés esetén, egy régi nagyobb autó (pl. Mercedes 123) légzsák nélkül, hosszabb motorháztetővel és nagyobb tömeggel, vagy egy vadi új Suzuki Swift légzsákkal, rövidebb motorháztetővel, kisebb tömeggel?
Nézzük két elméleti esetet:
1. frontális ütközés pl. egy F Astrával
2. frontális ütközés egy fának
Swift mindkét esetben. Van gyűrődőzóna ami elnyeli az energiákat, plusz ott a légzsák, övfeszítő.
A Mercedes valószínűleg jobban egyben marad, de a belső szerveid nem köszönik meg hogy a testeden belül össze-vissza csapódnak.
Ezt gondolom róla, tanulságos:
https://www.youtube.com/watch?v=1_ptUrQOMPs
A régi, nagyobb autónál a tömeg és a nagy méret nem sokat ér, ha az utascella takonnyal ötvözött biliacélból készül és úgy csuklik össze, mint a szívószál. Márpedig a '70-es, '80-as évek pálcikavékony oszlopokkal, nagy üvegekkel felépített utascellái ilyenek. A korszerű vázszerkezetek kisebb méret esetén is hatásosan vezetik el az energiát: az elölről jövő ütésnél a váz hátsó része is gyűrődik, több energiát vesz fel. Aminek pedig nem kell gyűrődnie, az nagy szilárdságú anyagból, a réginél jobb gyártástechnológiával készül.
Nagyobb tömeg, nagyobb energia, az semmit nem számít?
Hogy az F Asta lapattan a majdnem kétszeres tömegű Merciről?
Hosszabb motorháztető, hosszabb gyűrődő zóna, ezért a lassulásra több ideje van a vezetőnek.
Természetesen bekötött biztonsági ővvel minden esetben, ez alap! :-)
Egyértelműen a swift.
Egyrészt a tartóelemek is erősebb anyagból vannak, másrészt a gyűrődő zóna és a passzív biztonsági elemek is hatékonyabbak.
Egy W123 ráadásul jó eséllyel már porrá van rohadva belülről.
Aztán azért ne vedd olyan biztosra, hogy egy f astrával való 123-as merci kerül ki egyértelmű győztesen.
Van ám az opelekben is bőven anyag, ha meg egy isuzu dízellel van szerelve, nem fogsz röhögőbajt kapni, az fix.
"Nagyobb tömeg, nagyobb energia, az semmit nem számít?
Hogy az F Asta lapattan a majdnem kétszeres tömegű Merciről?
Hosszabb motorháztető, hosszabb gyűrődő zóna, ezért a lassulásra több ideje van a vezetőnek"
Ha ez ennyire egyszerű lenne, akkor például a pisztoly lövedéke elé is simán odaállhatnál, mert nem lenne tőle semmi bajod. Sokszorta nagyobb a tömeged, a méreted, te gyűrődsz, semmi bajod nem lesz, ő meg lepattan rólad.
Azt' mégsem így van. Hiába a nagy tömeg és méret, ha az utascella összecsuklik, semmit nem érsz vele. Illetve azt se felejtsd el, hogy a 30 évvel ezelőtti autók mai szemmel nézve nevetségesen könnyűek voltak. Akkoriban még voltak 7-800 kg-os kisautók, a W123-as pl. 1.500-1.600 kg között volt, míg az előző generációs Swift elérheti az 1.200 kg-ot. Annyira nem nagy a különbség.
Ezen kívül a pisztolylövedékes példára visszatérve: hiába kicsi a lövedék, a nagy energiája mellett azért is sérülést fog okozni, mert keményebb anyagból van, mint a belső szerveid. Ugyanez a helyzet a merev utascella esetén is: ha a két autó közül az egyiknek a vázszerkezete lényegesen merevebb, az nagyon látványosan összegyűri maga előtt a gyengébbet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!