Milyen hosszan vagyok köteles eltűrni a közlekedési lámpa piros jelzését? Ha vélhetően hibás lett átmehetek?
Akármilyen hosszan. Nincs jogod flülbírálni.
A közlekedési lámpa, ha rossz, átvált villogó sárgára. Ha nem kap távvezérlést, átvált helyi időzítésre, ha az nem működik, villogó sárgára vált.
Nagy kereszteződésekben a lekisebb, legalárendeltebb irányok nem kapnak minden ciklusban szabadot.
Közúton nem kéne megpróbálni, más is meghalhat.
Vasúti átjárót saját felelősségedre, legfeljebb majd a köteleződ kifizeti a mozdony takarítását, fertőtlenítését, fényezését, eloltását, leselejtezését (attól függ mit, hogy mekkora kárt okoz a hulláddal a sínen fél kilométert tolt roncs a vonatban)
Tilos jelzésen nem haladhatsz semmi esetben sem.
(kivétel, ha a megkülönböztető jelzést használó jármű továbbhalaadását máshogy nem tudod biztosítani.
Vasúti átjárónál a megkülönböztető jelzéssel is meg kell állni.)
Ha a lámpa meghibásodik, akkor egy idő után vészüzembe áll. (lámpánál villogó sárga, vasúti átjárónál a sorompó félig nyitott helyzetbe áll)
István, a helyzet az, hogy sem a szabályok, sem a józan ész alapján nem teheted meg, hogy felülbírálod a tilos jelzést. Minden jelzőlámpában van zavarvédelem, ami nagyon leegyszerűsítve azt figyeli, hogy egy adott irány mennyi ideje kapja a tiltó jelzést és ha ez elér egy kritikus értéket, akkor helyzettől függően vagy zöldre vált az adott jelzés, kizàrva természetesen a konfliktusos egyéb jelzéseket vagy pedig zavarba esik az adott csomópont összes lámpája: sárga villogó jelzést látsz vagy pedig sötétre vált minden lámpa. Utóbbi helyzetekben a konfliktusos mozgások nincsenek kizárva, tehát a KRESZ elsőbbségadásra illetve vasúti átjárónál a nem működő biztosítóberendezésre vonatkozó szabalyok alkalmazásával tudsz tovább haladni.
A kritikus idő kb 10-20 perc, ennèl többet sehol sem kell várnod. Úgy gondolom, hogy az ilyen jellegű hibák ritkasága miatt egyszerűen bele kell ennek férnie, meg ha valóban okozhat késést, csúszást az ember napi programjában. Egész egyszerűen túl nagy az ár, amit fizethetsz.
Vasúti átjárónál, ha tiltó jelzésen haladsz át, a vonat akár 160 km/h sebességgel is érkezhet és tömege miatt akár kilométeres féktávolsága is lehet, ráadásul sok átjáróban nincs is meg a rálátási háromszög, nem tudsz kellő biztossággal dönteni arról, áthaladhatsz-e. Ráadásul bizonyos esetekben azt is kockáztatod, hogy a roncsok begyűrődve a vonat alá kiemelik azt és tömegszerencsétlenség következik be.
Közúti csomópontoknál pedig nem tudhatod mindig, mi a jelzőlámpás szabályozás oka. Nyilván látod, ha pusztán a nagy forgalom az ok. De sokszor vannak rossz geometriájú csomópontok, szokatlan irányú manőverek, amiket jelzőlámpával fedeznek. Mivel nem tudod, mi mindenre kell számítanod, megintcsak nem tudsz felelős döntést hozni. Nincs elég információs.
aha, az okostojásoknak üzenem, meg a műszaki szakiknak, meg a vészüzemeseknek, hogy nem 1 olyan beszart lámpával találkoztam, amikor csak jelezte a pirosat....kb 10 perc után már gyanús lett, 15 perc után elkezdtek átmászkálni az autók rajta.
Csak ehhez nem a fotelben kell görnyedni a gyk előtt, hanem legalább 30 éve vezetni kellene a forgalomban.
Négyeske, konkrétan jelzőlámpa-üzemeltetéssel foglalkozok, szóval óvatosan a kijelentésekkel. Ennek megfelelően volt szerencsém néhány elromlott lámpához. Persze bizonyos országokban lehet, hogy nincs ilyen védelmi elem a rendszerben, de idehaza tuti, hogy max 20 perc után valami mindenképpen történik.
De ha fenntartod, hogy nincs így, akkor is: mi alapján hozol meg egy olyan élet-halál döntést, hogy àthajtasz egy piros jelzésen? Hm? Mert erről van szó: rajtad kívül senki más nem számít arra, hogy te ott a kereszteződésben meg fogsz jelenni. Videók százait láthatod arról, mi minden történhet akkor, ha valaki elsőbbsége teljes tudatában, teljes sebességgel ér oda, ahol épp te is manőverezni akarsz. Tudod ez titulàlható okoskodásnak, használhatsz bármilyen jelzőt, attól még tény marad: túl nagy kockàzat átmenni a piros jelzésen. Nem éri meg.
Azért azt is figyelembe kéne venni, hogy Budapestről beszélünk-e vagy egy vidéki 10 ezer fős városról. Mert ha ott negyed órája piros a lámpa mikor senki se jön akkor simán átgurulhat alatta, nem fogja elk2rni a vonat sem az autó 160-nal.
Persze szigorúan akkor, ha már jó ideje ott áll és a lámpa egyértelműen rossz.
Ezt egy tömött belvárosban viszont nem játszhatjuk el ahol folyamatos a forgalom, ott mindenképp állni kell.
Nyilván van olyan időtartam, amikor már felmerül, hogy a lámpával gond van. De ilyenkor se mennék át egy vasúti átjárón. Szerintem 15-20 perc után fognám a telefonom és rendőrt hívnék. Ők egyrészt segíthetnek az átkelésben másrészt értesíteni tudják a megfelelő személyt a vasútnál.
Közútnál annyiból más a helyzet, hogy 10-15 perc után gyanakodnék és valószínűleg ha a semmi közepén állok és egy lélek sincs a környéken, akkor átmennék rajta. De ha egy forgalmas városi kereszteződés, akkor itt is inkább a rendőrséget értesíteném.
Vasúti átjáróhoz még kiegészítés:
1. Állomás területén lévő fénysorompó esetén az állomás forgalmi szolgálattevője pontosan látja a fénysorompó állapotát a biztosítóberendezés kezelőpultján. Ő nyilvánvalóan képes felmérni a vonatkozó utasítások ismeretében, hogy mennyi idő szükséges a különböző vonat- és tolatási mozgásokhoz. Az is elő van írva, hogy ezeket mennyi időre előre készítheti el a vágányút lezàrásaval, azaz többek között a közúti átjáró lezárásával. Ha pedig elromlik a sorompó, azt a kezelőpulton làtja és ebben az esetben a vonatokat sem tudja a szokásos rend szerint közlekedtetni, hanem csak 15 km/h sebességet engedélyező speciális, un. hívójelzéssel.
2. Automata vonali sorompóknál a vonat közeledtét és elhaladását érzékelők érzékelik. Ha csak az előbbi helyről jön jel és 15-20 percen belül a másik helyen nem számol ki a vonat, akkor zavarállapotba kerül a sorompó és valamelyik szomszédos állomás forgalmi szolgálattevőjénel jelentkezik a hiba. Alapesetben ő ezt távolról kezelni tudja a forgalmi helyzet tisztázása után. De addig sötét fénysorompót látsz - persze csak 15-20 perc után.
Szintén jelezném, hogy Budapesten, a Veres Péter úton volt olyan kereszteződés, ahol egész nap, minden irányba tilosat jelzett. Mondom, nem pár perc, nem negyed óra, hanem reggeltől estig.
Ezen a helyen már nincs ilyen. Viszont ugyanitt egy kicsi eső esetén már teljesen sötét lesz, s még a HÉV-et biztosító lámpa sem működik.
Szóval van ilyen, nem kell a kérdezőt hülyének nézni. A kérdése jogos.
Elvileg nem fordulhatna elő, de egyszer olyannal is találkoztam, amikor az Örs vezér terénél minden iránynak egyszerre adott szabad jelzést. Az csak néhány ciklus volt, majd villogó sárgára váltott.
Mindenki dudált mindenkire persze, mert nem értette senki, miért megy keresztbe a forgalom, amikor neki van szabad jelzése.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!