Bármilyen lassan közelítem meg a zebrát, mindig van olyan gyalogos, aki féktávon belül rálép?
Ez konkrétan nem igaz, hogy csak az autóson van a felelősség.
Amúgy nem egyszerűbb mindig megállni és átengedni?
Én elég sokat autózok és egyáltalán nem okozott még gondot e szabály alkalmazása. Szerencsére a legtöbb zebra elég jól belátható (max sötétben vannak meglepik), ha gyalogos közlekedik a közelükben, azt elég messziről látod. Egyedül a rommá parkolt szűk belvàrosi utcák problémásak, ahol a KRESZ ugyan engedi az 50-et, de zebránál még a 20 is sok. Ezekbe bevallom, valamelyest vakon megyek bele, 30 körül, fékkészenlétben, eddig pár masszív fékezésén kívül nem volt gond.
Az pedig valóban téves, hogy csak az autósé a felelősség, hiszen a gyalogos is köteles meggyőződni az átkelés veszélytelenségéről és féktávon belül nem léphet eléd. Azonban baleset esetén nem a Vmaxról való kényelmes lassítást veszik majd féktávnak, hanem eleve az lesz a kérdés, hogy ha láttad a gyalogost a zebra közelében, miért nem kezdtél már akkor lassítani?
ahogy olvasom, te egy igazi antiszociális, vezetni még nem tudó ember vagy..
Itt Gazdagréten (is) ömlik a gyalogos, és még sosem volt konfliktus.. még az Eleven center előtt sem, pedig az egy igazi forgalmas hely.
inkább ne vezess. nagyon úgy jön le, hogy előbb-utóbb elütsz valakit.
A gépjárművezető és a gyalogos felelőssége hogyan oszlik meg a kijelőlt gyalogátkelőnél?
Kezdem a gyalogossal.
Ő lehet kisgyerek és aggastyán. Cselekedeteit mindig gyorsan és ésszerűen kontroláló és szertelen ugrifüles. Vak, süket, béna, sokminden egyéb.
A rendelet szerint körültekintően kell lelépni az úttestről. Ami minden más közlekedőre is érvényes: nem szabad vészfékezésre vagy a kormány elrántására kényszeríteni a járművezetőt.
Ha tényleg féktávon belül lép le, akkor baleset is törénik. Ha vészfékezéssel elhírítható az ütközés, akkor nem féktávon belül volt. Szabálytalanul akart átmenni, semmi kétség.
Na most az óvatos közlekedés a fentiek legtöbbjétől elvárható.
Ám én, mint rutinos gépjárművezető sem tudom pontosan megítélni, mi az az utolsó pillanat, amikor még úgy kellhetek át, hogy nem kell satuznia az autósnak.
Azt sem, hogy milyen sebesen jön.
Autós:
Az autós még a sakktábla símaságú, tereptárgyaktól teljesen mentes, tökéletesen üres, 360 fokban kilóméterekre belátható helyen is KÖTELES úgy megközelíteni a gyalogátkelőhelyet, hogy ott gyalogosok átkelésére lehet számítani.
Mondom, akkor is, ha sehol senki.
Csökkenteni KELL a sebességet, s kvázi fékkészenlétben kell lenni (ezt betű szerint nem írja elő a KRESZ, de amit ír, csak így tudod realizálni).
Nem kell megvárni a gyalogos részéről a ráutaló magatartást.
Ha ott van valaki a zebra közelében, akkor köteles vagy lassabban menni, s felkészülni arra, hogy meg is kell állnod.
Ha így teszel, akkor az a fétávolság igencsak rövidke.
Persze 1-2 méter is elég ahhoz, hogy elcsapd.
20-30 km/óra sebességgel viszont legfeljebb csak ellököd, s apróbb sérülésekkel megússza. 40-nel, már komolyabb lehet.
A te döntésed, a te felelősséged!
És mivel te magad is tudod, milyen sokfélék a gyalogosok, a szempontodból legrosszabb variációra kell felkészülnöd.
Mintha mindegyik vak és süket lenne, béna és bolond egyszerre.
Néhányszáz kilós vagy néhány tonnás géppel horpasztok az úton, nekem kell uralnom, az én felelősségem.
Magamra nézve kötelezően ismerem el, hogy figyelnem kell a gyalogosra.
Annó (10 éve talán) engem úgy oktattak, hogy az oktató felhívta a figyelmemet néhány jóképű csávóra az úton, jelezte azt is, ha egy csinos nő sétálgatott a járdán. Nem azért, hogy elvonja a figyelmemet, hanem azért, hogy szokjak hozzá, figyeljem a környezetemet. Mindig figyeljem a mozgást, bárhol is van, mert nem lehet tudni, ki és mikor ugorhat elém.
Ritkán látogatott Pest megyei agglomerációs utakról mikor betévedtem a budapesti belvárosba, egyből megtanultam mi-merre hány méter. Pörgősebb az élet, mindenki siet mindenhová, mintha az élete múlna rajta. Itt tanultam meg igazán figyelni mindenre és mindenkire.
Azr hiszem szinte mindent leírtak már. A KRESZ egyértelmű utasítást ad arra, hogyan közelítsd meg az átkelőt. Hogy a gyalogos hirtelen kilép a takarásból vagy leugrik az úttestre, az tök mindegy -a gyalogátkelőt jelző tábla észlelését ez semmiben nem befolyásolja. Innentől viszont már a gépjárművezető felelőssége az, hogyan halad tovább ott, ahol bármikor számítani lehet abszolút elsőbbséggel rendelkező gyalogosokra. És ha ennek ellenére balesetet okoz, akkor viselnie kell a következményeket is.
Teljesen logikus és egyértelmű, nem tudom, hogy jelenthet valakinek is problémát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!