Hibát követtem el? Lakott területen 50 km/h sebességgel haladtam, jött mögöttem egy gépjármű. A lakott terület elhagyása után (a tábla után közvetlenül) elkezdtem kigyorsítani, hogy elérjem a 85-90 km/h – s sebességet. A többi lent.
34. § Elõzés
(1) Elõzni abban az esetben szabad, ha
a) az elõzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az elõzni kívánó és a megelõzendõ jármû sebessége közötti különbségre - az elõzés a szembejövõ forgalmat nem zavarja;
b) az elõzni kívánó jármû elõzését más jármû nem kezdte meg;
c) az elõzni kívánó jármû elõtt ugyanabban a forgalmi sávban haladó másik jármû elõzési szándékot nem jelzett;
d) az elõzés során a megelõzendõ jármû mellett megfelelõ oldaltávolságot lehet tartani;
e) a vezetõ az elõzés befejezése után a jármûvel a megelõzött jármû elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.
(2) Az elõzési szándékot - ha az elõzés irányváltoztatással jár - irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.
(3) Az elõzést - a (4) és az (5) bekezdésben említett esetet kivéve - balról kell végrehajtani.
(4) Csak jobbról szabad elõzni
a) azt a jármûvet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttesten a 31. § (1) vagy (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen helyezkedik el;
b) azt a villamost, amely az úttest közepén - egyirányú forgalmú úton az úttest bal oldalán - levõ pályán közlekedik.
(5) Jobbról is szabad elõzni a figyelmeztetõ jelzést (villogó sárga fényjelzést) használó jármûvet, ha a vezetõ meggyõzõdött arról, hogy ezzel a többi jármûvet és a gyalogosokat nem veszélyezteti.
(6) Az elõzés végrehajtását a sebesség fokozásával, balra húzódással vagy más módon akadályozni nem szabad.
(7) Lakott területen kívül a nagyméretû, valamint a lassan haladó jármû vezetõjének az úttest szélére húzódással és - a szükséghez képest - lassítással is elõ kell segítenie azt, hogy jármûvét más jármû megelõzhesse.
(8) Tilos elõzni:
a) kijelölt gyalogosátkelõhelyen és közvetlenül a kijelölt gyalogosátkelõhely elõtt;
b) villamost közvetlenül olyan megállóhely elõtt, ahol az utasok fel- és leszállása az úttestrõl, illetõleg az úttestre történik;
c) be nem látható útkanyarulatban, illetõleg bukkanóban, kivéve, ha az úttesten egyirányú forgalom van, vagy záróvonal van felfestve és az elõzés annak érintése nélkül végrehajtható;
d) vasúti átjáróban és közvetlenül vasúti átjáró elõtt;
e) útkeresztezõdésben és közvetlenül útkeresztezõdés elõtt, kivéve
- ha a forgalmat rendõr vagy fényjelzõ készülék irányítja és az elõzés az úttest menetirány szerinti bal oldalának igénybevételével nem jár,
- ha a jármû fõútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsõbbségét jelzõtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.
- körforgalmú úton,
- ha a jármûvel csak jobbról szabad elõzni [(4) bek.].
(9) A (8) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott tilalom nem vonatkozik a kétkerekû motorkerékpárnak, segédmotoros kerékpárnak és kerékpárnak gépjármûvel való elõzésére.
De van, azért is másoltam be a passzust...
De amint megláttam hogy előz, abban a pillanatban levettem a lábam a gázról, csak nem kezdtem fékezni.
Szóval ebben látom a saját hibámat, hogy nem fékeztem.
En meg abban, hogy 5-10 masodpercig folyamatosan akadalyozod. Ez rengeteg ido, es 100-200 meter.
Tehat ha nem szandekosan csinaltad (gyilkossagi kiserlet), akkor alkalmatlan vagy a forgalomban kozlekedesre.
Es ez teljesen fuggetlen attol, hogy ki mikor kezd elozni. Az elozes megkezdesenek pillanataban te 50 km/h sebesseggel mentel.
Ok, akkor alkalmatlan vagyok a közlekedésre.
A többieknek kösz az észrevételeket.
Minden jót.
Gondolom, ha a lakott település vége tábla után meg nem kezd gyorsítani a kérdező, akkor azért oltanátok le...
Abból a kérdező is okult, hogy a mögötte haladó eltűnése azt is jelentheti, hogy mellette halad (keresi, van hozzá három tükör oldalra néz).
A lényeg viszont ez: "Levettem a lábam a gázról, kb.85 km/h-nál jártam, kb 10 másodpercig ment mellettem a másik kocsi, én nem gyorsítottam"
Ebből, ha ez így történt, az derül ki, hogy az előzéshez már annak megkezdésekor nem voltak meg a feltételek, nem volt meg a kellő sebesség különbség.
Az már megint egy másik kérdés, hogy ebben a helyzetben a kérdező hogy tud segíteni, de ha csak a lábát veszi le a gázról, akkor sem egymás mellett kellene haladniuk, ez akkor történhet meg, ha az előzésbe kezdő nagyon nagyot hibázik, és olyankor még a rutinos vezetők sem biztos, hogy jól tudnak segíteni.
Kedves Előző!
Nagyon köszönöm, hogy összefoglalta, magam is így érzem.
Minden jót!
Nem értem az előzést végző autóst hogyan hibáztathatják. Amikor ő elkezdte az előzést, az előzendő jármű 50km/h-val haladt. Ő jogosan gondolhatta, hogy egy ilyen tempójú járművet biztonságosan meg tud előzni. Az előzendő jármű gyorsításba kezdett. Ezt a KRESZ tiltja. A gyorsítás miatt az előzést nem tudta biztonságosan befejezni. Az előzendő jármű abbahagyta a gyorsítást, amikor észrevette a manővert, de ez már későn történt - amikor elérte a 85km/h sebességet.
Ezek alapján én úgy gondolom, hogy a kérdező figyelmetlen volt. Kifejezetten furcsa, hogy nem hallotta meg az előző járművet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!