Van értelme egészen minimális túllépést büntetni, nem inkább veszélyes?
Van értelme. Jelenleg Magyarországon ugye 50 km/h a limit. Hogy elkerüljék a vétlen gyorshajtás büntetését, erre van egy kis ráhagyás. Másik biztonsági elem, hogy az autók sebességmérője gyárilag kicsit többet mutat a pillanatnyi sebességnél. Ez már elég ahhoz, hogy bárki elkerülhesse a büntetést anélkül, hogy állandóan az órát lesné, nem ment-e túl a mutató egy hajszálnyival a jelen.
De itt általában méréskor nem állítjákeg azonnal az embert, hanem postán kapja a képet -de csak 65 km/h felett.
Emiatt sokan úgy képzelik, hogy az a határ.
Amíg a ráhagyással csak visszaélnek a járművezetők, addig nem szabadna ekkora játékteret adni.
"Másik biztonsági elem, hogy az autók sebességmérője gyárilag kicsit többet mutat a pillanatnyi sebességnél. "
Jó, de akkor a GPS-t kell nézni. Nyilván nem az a cél, hogy a műszer szerint 50-el menjünk, hanem hogy TÉNYLEG ötvennel menjünk. Mindenképpen az jön ki, hogy ha nincs tempomat/sebességhatároló, akkor nem mehetünk/nénk ténylegesen a megengedettel sem, ha nincs/nem lenne ráhagyás...
"Tehát ha jól értelmezem, azt szeretnéd, ha levinnék az 50-es sebességhatárt 45-re, azzal a kitétellel, hogy 50 alatt nem büntetnek?"
Nem, a szabálysértési törvénybe írnám bele, hogy a közig bírság alatti gyorshajtás miatt KIZÁRÓLAG figyelmeztetésnek lehet helye. Innentől, ha az a cél, hogy tényleg 50-nél ne menjen senki gyorsabban, akkor inkább 40-re, de amúgy szerintem reálisak a mostani számok. Amúgy tudjuk jól, hogy tényleg ritka 2008 óta, hogy valakit a ráhagyás határ alatti gyorshajtás miatt megbüntessenek, csak a jogi lehetőség megvan rá, és ha nagyon ritkán is, de előfordul. Szerintem a jogi lehetőséget is meg kéne szüntetni.
"A cél az, hogy az ötvenet ne lépjük túl. És ehhez tökéletesen megfelel, ha a beépített sebességmérőt használjuk. A megengedett legnagyobb sebesség nem azt jelenti, hogy ez az a tempó, amelyet minden körülmények között tartani kell, hanem hogy ennél gyorsabban nem haladhatsz. Lassabban bármikor."
Ez egy tekintélyelvű gondolatmenet, nem pedig egy öntudatos polgár gondolatmenete, amit épp ezért elutasítok, ahogy az autósok többsége is, jogosan. Nyilván van, amikor a KÖRÜLMÉNYEK MIATT nem lehet a megengedettel sem menni, ez nyilván egész más tészta. De amikor NINCS zavaró körülmény, akkor ha 50 a megengedett, akkor az autósnak joga van ténylegesen 50-el menni, nem hibáztatható azért, mert ezzel a jogával élni akar. Ha pedig balesetet okoz az órát bámulva, nem tekinthető hibásnak, ha tényleg hajszál pontosan 50-el ment, ebben az esetben az lesz a baleset okozója, aki olyan jogszabályt hozott, hogy nincs ráhagyás.
Mégegyszer mondom. "LEGNAGYOBB megengedett sebesség" a hivatalos fogalom.
Ezt túllépni szabálysértés. Ha 50.01 km/h-val mérnének be az is szabálysértés lenne.
De persze ez sosem fog megtörténni, a mérőműszereknek is van egy pontatlansága, ezért még a háromlábúnál is van egy kis ráhagyás.
Van ráhagyás a sebességmérőben is (km óra).
Ez a kettő együtt bőven elég ahhoz, hogy ne büntessenek meg!
"Nyilván nem az a cél, hogy a műszer szerint 50-el menjünk, hanem hogy TÉNYLEG ötvennel menjünk."
Nem, ez egyáltalán nem cél. Mivel a sofőrök 99,5%-a a műszert nézi, így a forgalom tempója is ahhoz igazodik. Ezért az 50-et, 90-et, stb, érdemes az autó sebességmérője alapján tartani. Bár ez mindig kevés szokott lenni, mindenki legalább 60-al, 100-al akar menni (én többel is).
Friss jogsisok talán többet pillognak a kilométerórára/sebességmérőre, de egy gyakorlott rutinos sofőrnek nem okoz gondot tartani lakott területen az 50km/h sebességkorlátot. Budapest mellékutcáiban idő sincs túllépni, mert hipp-hopp elértél a jobbkezes kereszteződéshez. De nem is tanácsos, mert a járda mellett párhuzamosan parkoló autók miatt nem észlelsz időben egy a járdáról éppen kiugró kisgyereket, miközben a mamája cseveg épp egy másik anyukával. A több forgalmi sávos főútvonalon meg általában azért nem bírsz beletaposni, mert többnyire dugóban araszolsz. Vidéken meg azért nem érdemes az engedett legmagasabbat túllépni, mert bármikor körülnézés nélkül gyalogos menne át az úttesten. Erre lehet ugyan mondani, megérdemelte a gyalogos az elütést, de ha már nem sajnálod az áldozatot, legalább az autódat sajnáld, ami tuti összetörik, és mire befejeződik a helyszíni szemle, az is hatalmas időveszteség, pláne, ha a helyszínen meghal, még le is tartóztatnak.
Anno 1993-ban csökkentették lakott területen belül 60-ról 50-re a sebességkorlátot, ez lett a rendszerváltás sok nem szeretem következményeinek egyike. Ha előtte már jártál autóval az osztrákoknál, tudtad, hogy ott is ennyi, és szigorúan büntetik az ottani rendőrök a túllépést. A rendszerváltás magával hozta a szabad autókereskedést, nem kellett várnod éveket, és vehettél akár hetente magadnak egy autót, akár külföldről is. Ezeknek nyomathattad a padlógázt, nem kellett őket 120 ezer lefutott kilométernél hüvelyfelfúrásra és újra dugattyúzásra vinned, és bármilyen hihetetlen, félelmetesen megugrott évente a halálos gázolások száma.
Ha 50km/h sebességgel haladva előtted gyalogost észlelve éppen megállsz előtte (nem ütöd el), vajon mekkora sebességgel ütöd el, ha a sebességed 60km/h ?
Ne kapkodd el a választ, gondold át az idő, a sebesség és a megtett út hosszának egymáshoz alakuló viszonyait, mert pontosan 40km/h sebességgel fogod elütni.
https://www.youtube.com/watch?v=iIbsyvlhUuA
A többségnek nem gond tartani lakott területen belül az 50 km/h sebességet állandó műszer nézegetés nélkül, neked miért okoz gondot?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!