Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Kerékpárral elsőbbséget adtok...

Kerékpárral elsőbbséget adtok a zebrán áttekerve az autósoknak ha kerékpárút áthalad rajta vagy mellette?

Figyelt kérdés
Elég sok véleményt olvasok a fórumokon. Van aki szerint így nem csak sima zebrán áthaladáskor. Ti hogy haladtok át ilyenkor, elsőbbséget adtok az autósoknak?
2017. jún. 19. 16:19
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
100%
Ha a zebra melletti kerékpár úton haladsz akkor neked van elsőbbséged. Ha csak zebra van azon elsőbbséged van, mint gyalogos. Ott nem tekerhetsz át.
2017. jún. 19. 16:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
100%

Ha a kerékpárút áthalad, akkor az esetek többségében megadják az elsőbbséget, de résen vagyok, és ha nem, elengedem én - nem akarok meghalni, még úgy se, hogy én lennék a vétlen.

Ahol nincs bringaút, ott leszállok és gyalogosként ugyanaz a szitu, mint amit leírtam: ha elengednek, jó, ha nem, akkor hadd menjen, csak ne rajtam keresztül.

2017. jún. 19. 16:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
0%
Az ugye megvan, ha a zebrán mész - akár kerékpáros zebrán KÖTELES vagy leszállni és tolni a bringát?
2017. jún. 19. 16:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
100%

16:58 Ez ebben a formában nem igaz!

Zebrán tilos kerékpározni. Eddig stemmel.

Kerékpáros zebra nincs. A sárga útburkolati jel célja kettős:

- felhívja a figyelmét az autósknak, hogy ott kerékpáros közlekedésre lehet számítani, legyen óvatos;

- a kerékpárost pedig arról tájékoztatja, hogy a kerékpárút/sáv folytatódik tovább.

Elsőbbséget nem szabályoz. Hogy kinek van és kinek nincs egy adott ponton elsőbbsége, azt az egyéb szabályok, s táblák határozzák meg.

2017. jún. 19. 17:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
100%

Kérdező!

Rossz a megfogalmazás, te elsőbbségről lemondásra gondolhatsz.

Vagy elsőbbségre kötelezett vagyok, vagy elsőbbséggel rendelkezem, amelyről esetleg lemondhatok.

Nagy körültekintést igényel a művelet, mert baleset forrása lehet. Lemondasz az elsőbbségedről, de más közlekedő nem.

Az, akinek a javára lemondtál, esetleg nem figyel, s keresztezi másik jármű útját.

(másik sáv, ellenkező irány). Ő a szabálytalan, mégis te voltál az okozója.

Olyan, mint a gyalogoscsalogatás.

2017. jún. 19. 17:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
48%

Ez a helytől is függ, van ahol beláthatatlan kereszteződésben a kerékpár útra is tesznek elsőbbségadó táblát, olyankor kölcsönösen vagy a kerékpáros engedi el az autóst, motorost stb vagy fordítva.

De általában a kerékpárosnak van elsőbbsége, max lassítani kell, leszállni nem, csak gyalogos zebrán.

2017. jún. 19. 17:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:
50%

6-os!

Gyalogos zebrán nem közlekedhet kerékpáros. Soha. Akkor sem, ha kivételesen (!) a járdán is szabad kerékpározni.

Ez eléggé ritka. De átgurulni ott sem szabad. Sem elsőbbséget adva, sem másképpen.

Az autósnak - már csak a bizalmi el alapján is - zebrán gyalogosra kell számítania. Futó emberre (!), gördeszkésra, kerékpárosra, F1 versenyautóra nem.

2017. jún. 19. 17:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 A kérdező kommentje:

Az az igazság, hogy pontosan ilyen sokféleképpen érthető dolgokat találtam én is a neten amit pedig hatóságok nyilatkoztak, pl:


"Az NKH levele így folytatódik: „..... Ha a kerékpáros kijelölt gyalogátkelőhely mellé felfestett kerékpárút-átvezetésen akar átkelni, a párhuzamosságot kihasználva leszállás nélkül is áthaladhat az úton, ha a gyalogosokkal együtt vagy tőlük függetlenül az úton haladó járművektől az elsőbbséget megkapta."


Na ezt most ti hogyan értenétek, hogy elsőbbségem van, van hogy meg kell várnom átadja e az elsőbbségét nekem az autós???


De pl itt meg azt értelmezem nincs elsőbbségem, mert nem egyyértelműen fogalmaz itt meg a védett úttal variál:


Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság:„ Azokban a kereszteződésekben, ahol a gyalogátkelőhely mellett kiépített, felfestett kerékpárút van, viszont elsőbbség adási kötelezettsége van a kerékpárosnak a védett útvonalon közlekedő járművek részére, ott az elsőbbség biztosítását követően szintén közlekedhet a kerékpáros fennülve a járművén.”



Vagy van ilyen verzió:

"Legnagyobb veszélyt a kerékpárutak átvezetései jelentik. Ezeket általában gyalog-átkelőhelyeknél találjuk meg. Itt a zebra mellett szaggatott sárga vonal jelöli a kerékpárút átvezetését az úttesten. Sajnos sok kerékpáros nem veszi tudomásul, hogy itt tábla figyelmezteti: elsőbbséget kell biztosítani az úton haladó járműveknek. Kerékpárosként áthaladva tehát itt nincs elsőbbségük, de ha tolják a kerékpárt, akkor gyalogosként már igen, mert akkor a zebrán kelnek át."


Na most akkor ez meg úgy utal a dologra, mintha mindenhol elsőbbségadás kötelező tábla várná zebra átvezetésnél a bicikliseket, de ez nincs így, nem mindenhol van macisajt tábla, vagy csak én nem látom. Tiszta káosz álláspontok szerintem.

2017. jún. 19. 18:12
 9/11 anonim ***** válasza:

A kerékpárút-átvezetés a legtöbb esetben egy normál kereszteződéshez hasonlóan működik.

lámpa, ha nincs: tábla, ha nincs: jobbkéz szabja meg az elsőbbséget. Ezt mindenki ismeri.


Viszont van egy speciális eset, amikor egy "sima" út mellett halad a kerékpárút.

Ugyanis ilyenkor a "sima" útról való lekanyarodáskor a kerékpárúton haladó kerékpáros részére elsőbbséget kell adni.

Így szerepel a kreszben:

"(5) Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik:


b) jobbra bekanyarodó járművel a kerékpársávon vagy az úttest mellett levő, attól jobbra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos részére,


c) balra bekanyarodó járművel

cb) az úttest mellett levő, attól balra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos részére."

Tehát ebben az esetben tábla nélkül is elsőbbsége van a bringásnak.

2017. jún. 19. 19:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:
100%

Az idézet dolgokhoz: Nincs ellentmondás közöttük, hanem többféle esetet tárgyalnak.


„»Az NKH levele így folytatódik: „..... Ha a kerékpáros kijelölt gyalogátkelőhely mellé felfestett kerékpárút-átvezetésen akar átkelni, a párhuzamosságot kihasználva leszállás nélkül is áthaladhat az úton, ha a gyalogosokkal együtt vagy tőlük függetlenül az úton haladó járművektől az elsőbbséget megkapta.«”


Tehát: a kerékpárút a járda mellett fut. A kerékpáros átvezetés közvetlenül a gyalogátkelő hely mellett lett kialakítva.

Fontos rész hiányzik az idézetedből, de kikövetkeztethető.

Olyan helyről van szó, ahol elvileg elsőbbsége lenne a többi járművel szemben (az lehet másik kerékpár is).

Mikor van elsőbbsége?

Pl. ha a vele párhuzamosan haladó jármű kanyarodik, s keresztezi az útját.

Vagy: elsőbbségadás kötelező táblája van a másiknak.

Vagy: semmilyen tábla sincs, s a másik balról érkezik.


Az idézet szöveg ahhoz a feltételhez köti az átgurulást, hogy számára az elsőbbséget megadták. Tehát nem rombolhatsz át az úton eszetlenül. Meg kell győződnöd róla, hogy megkaptad-e azt, ami jár.

Ha leszállsz a bringáról, s tolod ugyanitt, akkor a gyalogosokra vonatkozó szabályok szerint kell átkelned.


Átgurulhatsz, ha elsőbbséged van, de meg kell győződnöd róla, hogy engednek is.


A te kérdésed ehhez:


„Na ezt most ti hogyan értenétek, hogy elsőbbségem van, van hogy meg kell várnom átadja e az elsőbbségét nekem az autós??? ”


A már említett értelmezési hiba még mindig előjön, pedig már azt hittem, ezt érthetően leírtam.

Nem átadja az elsőbbséget, hanem neked van elsőbbséged, s a másik meg is adja. Tehát úgy viselkedik, ahogyan számára kötelező.


„»Azokban a kereszteződésekben, ahol a gyalogátkelőhely mellett kiépített, felfestett kerékpárút van, viszont elsőbbség adási kötelezettsége van a kerékpárosnak a védett útvonalon közlekedő járművek részére, ott az elsőbbség biztosítását követően szintén közlekedhet a kerékpáros fennülve a járművén.«”


Ez egy kicsit más. Nem nagyon, s a magyarázat sem tér el.

Tehát sima út, nincs zebra, nincs lámpa.

Neked, a kerékpárosnak elsőbbségadási kötelezettséged van.

Nem kell le-fel ugrálnod a bringáról.

Ha elsőbbséget kell adnod megteszed. Pl. lassítással, megállással. De utána mehetsz tovább, mintha mi sem történt volna.


Harmadikat már nem idézem, mert ez is majdnem ugyanaz.

Lényegében arról ír, hogy sok biciklis a sárga jelzést úgy kezeli, mintha az „kerékpáros zebra” lenne, ahol elsőbbsége van.

Ezt is már írtam, hogy ez a jel nem szabályoz elsőbbséget.

A harmadik idézet szöveggel kapcsolatban abban igazad van, hogy nincs mindenhol macisajtja a kerékpárosnak.

De ez rendkívül ritka.

20 évig rendszeresen túrakerékpároztam szerte az országban, s talán 3-4 helyre emlékszem, ahol a kerékpárosnak elsőbbsége volt.

Most nem említem azokat a helyeket, ahol evidens a bringás elsőbbsége. Ilyenből sok van.

A főútvonalakon lévő kerékpársávoknak, illetve közvetlenül a fűútvonal mellett lévő kerékpárutaknak elsőbbsége van.

Amikor a 3-4 helyet írom, azok olyanok, ahol pl. az országút egyik oldalán fut a kerékpárút, majd a semmi közepén át van vezetve a másik oldalra. Itt szinte kizárt, hogy ne a kerékpárost állítsa meg a tábla.

A balatoni kerékpáros körben van (vagy volt) ilyen.

2017. jún. 19. 20:59
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!