Ebben a helyzetben merre kell indexelni?
itt a kép: [link]
és itt van videóban is a szitu 0:32-nél :
https://www.youtube.com/watch?v=ulYqnAvlvjQ&feature=youtu.be
válaszokat köszi előre is!
Szerintem az a legegyértelműbb, ha semerre nem indexelsz.
Ha balra indexelsz, azt hihetik, hogy a belső sávba akarsz átsorolni, ha jobbra, akkor azt, hogy a később megjelenő jobboldali kanyarodósávba akarsz letérni.
Én is két logikát tartok helyesnek:
+ Jobbra: mert egy kereszteződés, amiben az alárendelt útról (enyhén) jobbra kanyarodunk.
+ Semerre: köt. hal. egyenesen, tehát egyenesen haladsz...
- A Balra indexet semmiképp nem. Bár igaz, hogy az autópálya-felhajtóknál is hasonló a helyzet, de ezt a pár métert én nem nevezném sávváltásnak.
(Egyébként itt a streetview linkje a helynek:
)
"de ezt a pár métert én nem nevezném sávváltásnak. "
attol hogy az par meter vagy 300 meter meg savvaltas. tolunk nem messze van pont egy ilyen, alig fer el rajta 2 auto, olyan rovid felhajto
Ne keverjük ide az autópályák felhajtóit, mivel ott a KRESZ-ben is deklaráltan gyorsítósávról van szó. Tehát ott egyértelműen sávváltás történik.
Itt semennyit sem haladsz egy másik sávval párhuzamosan, itt egy másik úttesttel mész párhuzamosan.
Autópálya felhajtókon a macisajt egyébként a gyorsítósáv kezdete előtt van kihelyezve, itt meg a védett útra való becsatlakozás rögtön a táblánál meg is történik, ezért sem jó az az analógia.
Így van, az autópályák gyorsítósávjai ELŐTT vannak a macisajtok, nem a végén. Aki még nem látott felhajtót, annak egy kis segítség:
Megszűnő sáv végén soha, mondom soha nincs macisajt se, de stoptábla meg főleg. (Aki másként tudja, mutassa a helyet.) A stoptábla önmagában is bizonyítja, hogy ez egy becsatlakozó mellékút.
A kérdezett helyen egyébként az égvilágon semmi sem utal sávváltásra. Se felfestés (szaggatott vonal), se tábla, se más. Vissza lehet nézni, ez egy másik út, ami kis szögben csatlakozik a főútba. Magyarul, ez egy KERESZTEZŐDÉS a KRESZ szempontjából.
Aki nem hiszi, forduljon meg a kérdéses helyen, és menjen egyenesen:
Másik útra való felhajtás előtt pedig (KRESZ 29. és 31. §) irányjelzőt KELL használni.
Kész, ennyi. Függetlenül attól, hogy milyen egyéb táblák vannak kitéve, meg hány fokos szögben találkozik a két út, mert szögmérőt nem kötelező az autóban tartani. (Ellenvéleményt csak a jogszabály linkelésével fogadok el.)
Mivel a kereszteződésben balra nem szabad kanyarodni (tábla miatt), ezért egyértelműen csakis jobbra kell és szabad indexelni, bármennyire röhejesnek is tűnik ezen a helyen.
Az is tény mondjuk, hogy elrontották a táblázást, mert kereszteződés előtt egy egyenesen felfelé mutató nyíl azt jelentené, hogy át kell vágni a fűúton, vagyis nem szabad rákanyarodni... A közútkezelő emberei is elfelejtették, hogy a mértan és a KRESZ két külön dolog.
Nem, ez nem kereszteződés. Kereszteződés előtte kb. 50 méterrel van: egy T alakú kereszteződés, ahol a T szára felől jövőnek macisajt van és csak jobbra kanyarodhat. OTT (!!!) valóban jobbra kell indexelni.
Ez, ahol a STOP tábla van, egy másik hely, semmi köze ahhoz, hogy előtte 50 m-rel volt egy kereszteződés.
Ahol a STOP tábla van, ott a két útpálya egymás mellé kerül, nagyon rövid szakaszon mellette levő sávként megy, majd megszűnik. Tehát a sávváltás szabályai érvényesek.
Azzal egyetértek, hogy a közútkezelő elb...ta a helyszínt.
1. Ilyen helyen nem STOP-tábla kell. Pont az segítené a besorolást, ha nem állna meg senki, hanem fölvenné a másik sávban jövők tempóját. Igazából föl kéne festeni a sávok rendjét, és elsőbbségadást jelző tábla helyett egy besorolás rendjét jelző táblát kéne oda rakni, ami mutatja, hogy a külső sáv megszűnik. Ebből egyértelműek lennének az elsőbbségi viszonyok is, meg hogy merre kell indexelni, az is.
2. És persze jobb lenne hamarabb megszüntetni a beton elválasztást, hogy több hely legyen sávot váltani.
Na jó, leírom még egyszer: megszűnő sáv végén soha nincs STOP tábla, hanem csakis és kizárólag kereszteződések előtt. Ez az egy dolog már önmagában cáfolja, hogy sávváltásról lenne szó. Plusz van ott egy kötelező haladási irány tábla, az szintén csak betorkolló utak végén elképzelhető, sávok végén nem. Innentől kezdve bármiféle, sávváltásra történő utalás nevetséges lesz.
Valamint, semmi arra utaló jel nincs, hogy párhuzamos sávról lenne szó. Se felfestés, se tábla. Az kevés, hogy szerinted arra hasonlít.
Egyszerűen csak kis szögben találkozó utak kereszteződéséről van szó.
A mértan és a KRESZ két külön dolog.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!