A vasúti sorompó honnan tudja, mikor kell fehérre váltani?
Két érzékelőpont van építve a sin oldalára, ami érzékeli a kereket. /tengelyeket/. Az első egység / behatási pont/ megszámolja a behatási pont fölött elhaladt kerekek számát.
A második egység az átjáró után van közvetlenül, ami a kiszámlálást végzi. Amennyiben azonos a be és kiszámlált tengelyek száma, a készülék úgy érzékeli, hogy áthaladt a vonat akkor felnyitja a sorompót, illetve fehérre vált a lámpa. A vonat első kereke indítja a rendszert, az utolsó pedig befejezi a folyamat működését. Ha nem azonos a szám a sorompó nem vált, az időzítési idő letelte után /általába 10 perc/ a kezelést vissza adja a felügyeletével megbízott személynek.
Szakszöveg nélkül ennyi.
Még ez a kiegészítést hozzá teszem az érthetőség miatt:
"Ha nem azonos a szám a sorompó nem vált, az időzítési idő letelte után /általába 10 perc," a közút felé jelzést nem ad, sötétre vált/
Igen, ez valóban ez egy jó kütyü, védi azok életét akik a vasút és közút találkozásánál betartják a rájuk vonatkozó szabályokat. Bevált szerkezet Franciaországban Németországban, Svájcban és még sorolhatnám.
Aki a közút felől érkezik és nem hajlandó egymás után 6 jelzés figyelembe venni saját érdekében.....
A vasúti jelző és jelzésrendszer úgy lett kialakítva, hogy már részhiba /izzó kiégés/ esetén alacsonyabb sebesség alkalmazását engedélyezi. Ez pedig a biztonságosabb közlekedést eredményezi.
Sok okos dolog lett itt leírva, de kicsit hiányos némelyik.
Egy egész kicsivel részletesebben:
Van állomási sorompó, és van vonali sorompó.
Az állomásit a forgalmista vagy bakter csukja-nyitja. A fővonalakon, ahol vonatérzékelés működik a szigetelt sínek jóvoltából, ott ha nem csukták le a sorompót, a vonat nem kap engedélyt az áthaladásra. Ha a mozdonyvezető elbambult, és nem vette észre, hogy meg kellene állnia, akkor a vonaton lévő szerkezet kicsivel távolabb, de még a sorompó előtt lefékezi a vonatot.
Ha nincsenek ilyen összefüggések, akkor meg a mozdonyvezető lát lámpát arról, hogy záródott-e a sorompó. Ha elromlott, akkor megállítják a vonatot az előző állomáson, és át kell venni egy erről szóló papírt, hogy csak lépésben haladhat át a sorompón, a barom, KRESZ-t nem ismerő gépjárművezetők miatt.
A vonali sorompó az kicsit bonyolultabb, több fő változata van.
A legegyszerűbb (kisebb sebességű mellékvonalakon szokták alkalmazni) a tengelyszámlálós. Itt a sorompó előtt 2 helyen vannak olyan érzékelők, amik a fölöttük elhaladó vaskerekeket érzékelik, a központi berendezés számol, és persze a vonat előtt lecsukja a sorompót. Az átjáró után szintén van egy érzékelő, és ha ez pont annyit számol, mint az előzőek, tehát a vonat minden kereke áthaladt a sorompón, akkor nyílik a fel. Ez a fajta inkább úgy szokott elromolni, hogy nem nyílik fel a sorompó, és az időzítés letelte után elmegy minden fény róla, innentől a KRESZ azon előírása lesz érvényben, hogy áthaladás előtt meg kell győződni, hogy nem jön a vonat.
Arra nincs reális esély, hogy a berendezés felnyissa, amikor még nem ment el a vonat.
A mozdonyvezető itt is messziről tudja, hogy milyen színt villog a sorompó.
Leggyakrabban behatási pontok érzékelik a vonatot. Ez azt jelenti, hogy ha egy adott rövid sínszakaszon áthalad a vonat, akkor a kerekeivel-tengelyével összezárja a két sínt, így felépül egy áramkör, ami lezárja a sorompót (vagyis, az pirosat kezd villogni). Amikor áthalad a vonat a sorompón, akkor meg jön a fehér fény, az átjáró utáni résznél elhelyezett ugyanilyen áramkör jóvoltából.
Ez a dolog persze többszörösen biztosítva van. Ha valami miatt mégsem csukódna le a sorompó, akkor a vonat vonaltól függő módon jelzést kap róla, tehát nem fog rajta átrobogni. Fővonalon, ahol jelfeladás is van, ott ha menet közben kiesik a mozdonyvezető, a vonaton lévő berendezés akkor is megállítja a vonatot a fehéret villogó sorompó előtt.
Alapvetően mindig legalább 2 vagy 3 hibának vagy emberi mulasztásnak kell EGYIDEJŰLEG fennállni, hogy baj legyen a vasúti közlekedésben. Ezért nem is igen volt olyan baleset az elmúlt évtizedekben itthon, ahol az automata sorompó fehéret villogott, amikor pirosat kellett volna, és emiatt baleset történt volna.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!