![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Előzés, amikor megelőződ (sáv váltással) az előtted haladó járművet.
Elhaladás, amikor elhaladsz mellette sáv váltás nélkül (pl több sávos úton belső sávon haladva.)
Kikerülés, amikor egy álló járművet kerülsz ki.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Hol írja a KRESZ, hogy az előzés irányváltoztatással jár?
Az úttest közepén lévő villamost is előzésnek tekinti, illetve az egy nyomon haladó kerékpár stb.. melletti elhaladást is előzésnek tekinti.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Hol olvasod ezeket? A kreszben nincs olyan hogy elhaladás mint külön fogalom, csak szó arra hogy elmész mellette. Valamint úgy van benne hogy HA IRÁNYVÁLTÁSSAL JÁR, nem kell azzal járnia, de a valóságban mindig jobb ha jelzel még akkor is ha sávon belül maradsz de azért a felezőhöz közel leszel, tudják hogy mit csinálsz.
Minden benne van a KRESZ-ben Az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet, meg lehet nézni amúgy és csak ez a hiteles forrás és az aktuális, semmi más:
Kikerülés
35. § (1) Az úttest menetirány szerinti jobb oldalán álló jármű vagy ott levő egyéb akadály melletti elhaladásra (kikerülés) a 34. § (1)-(5) bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell - értelemszerűen - alkalmazni.
Előzés
34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja;
b) az előzni kívánó jármű előzését más jármű nem kezdte meg;
c) az előzni kívánó jármű előtt ugyanabban a forgalmi sávban haladó másik jármű előzési szándékot nem jelzett;
d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;
e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.
(2) Az előzési szándékot - ha az előzés irányváltoztatással jár - irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.
(3) Az előzést - a (4) és az (5) bekezdésben említett esetet kivéve - balról kell végrehajtani.
(4) Csak jobbról szabad előzni
a) azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttesten a 31. § (1) vagy (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően helyezkedik el;
b) azt a villamost, amely az úttest közepén - egyirányú forgalmú úton az úttest bal oldalán - levő pályán közlekedik.
(5) Jobbról is szabad előzni a figyelmeztető jelzést (villogó sárga fényjelzést) használó járművet, ha a vezető meggyőződött arról, hogy ezzel a többi járművet és a gyalogosokat nem veszélyezteti.
(6) Az előzés végrehajtását a sebesség fokozásával, balra húzódással vagy más módon akadályozni nem szabad.
(7) Lakott területen kívül a nagyméretű, valamint a lassan haladó jármű vezetőjének az úttest szélére húzódással és - a szükséghez képest - lassítással is elő kell segítenie azt, hogy járművét más jármű megelőzhesse.
(8) Tilos előzni:
a) kijelölt gyalogosátkelőhelyen és közvetlenül a kijelölt gyalogosátkelőhely előtt;
b) villamost közvetlenül olyan megállóhely előtt, ahol az utasok fel- és leszállása az úttestről, illetőleg az úttestre történik;
c) be nem látható útkanyarulatban, illetőleg bukkanóban, kivéve, ha az úttesten egyirányú forgalom van, vagy záróvonal van felfestve és az előzés annak érintése nélkül végrehajtható;
d) vasúti átjáróban és közvetlenül vasúti átjáró előtt;
e)217 útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve
- ha a forgalmat rendőr vagy fényjelző készülék irányítja és az előzés az úttest menetirány szerinti bal oldalának igénybevételével nem jár,
- ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.
- körforgalmú úton,
- ha a járművel csak jobbról szabad előzni [(4) bek.].
(9) A (8) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott tilalom nem vonatkozik a kétkerekű motorkerékpárnak, segédmotoros kerékpárnak és kerékpárnak gépjárművel való előzésére.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Az előzés amikor a gyorsabb jármű a lassabb mellett elhalad.
III. A közúti forgalommal kapcsolatos fogalmak
c) Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.
A kérdés oka a múltkori rendőrös videó?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A legújabb balhé egy kétsávos autópálya belső sávján tartósan (vagy 50 km-en át) haladó, majd engedély nélkül Horvátországba nyaralni ment polgárőr felirattal ellátott Suzuki Vitara videója.
A videó készítői (a felvétel anyósülésről készült telefonnal) szintén tartósan haladtak az autópálya belső sávján, a polgárőrös autó nem sorolt ki a külső sávba, gyaníthatóan tempomatot használva a megengedett legnagyobb sebességgel haladt. A rádudálás és a rávillogtatás eredménye mindössze annyi volt, hogy a polgárőr autó párat vészvillogott, majd befékezett.
A kérdés: mit lehet ilyenkor tenni, ha valaki a megengedett sebességhatár plusz 15 km/h határon belül akarna haladni az autópályán?
Alkalmazni a párhuzamos közlekedésre vonatkozó szabályt. A polgárőr autó mögött haladónak be kellett volna tartani a jobbra-tartási kötelezettséget, kisorolni a külső sávba, majd gázt adva magára hagyni a belső sávban tartósan tempomattal szórakozó polgárőr autót, és haladni tovább folyamatosan a külső sávban egészen addig, amíg a külső sávon utol nem ér egy nálánál lassabban haladó járművet.
Ez a manőver nem számít előzésnek, hiszen a jobbra-tartási kötelezettségét betartotta, a belső sávban battyogót nem megelőzte, hanem elhaladt a belső sávon totyorgó mellett, ez elhaladásnak minősül, s ő a belső sávot előzésre legközelebb csak a külső sávon a nálánál lassabban haladó utolérésekor használja.
(amúgy a polgárőr autót engedély nélkül vitte külföldre, emiatt is a szponzor az autót visszavette, a rendőrség vizsgálatot indított a videofelvétel alapján közúti veszélyeztetés címén a polgárőr autó vezetője ellen, s pechjére, egy a jelenetet látó másik autós lefotózta őt Zadarban, le se tagadhatta, hogy külföldre vitte a kocsit
[link] )
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!