Motorral azonos forgalmi sávban lehet autót előzni?
A véleményeteket szeretném kérni. Az ok, hogy autóval sávon belül előzhetsz biciklist és motorkerékpárt, de fordítva? Motorkerékpárral sávon belül előzhetsz autót, ha elég széles a sáv, és megvan az oldaltávolság?
Párhuzamos közlekedésű úton konkréten tiltva van, de szimpla egy sávos úton...
A KRESZ-ben elvileg nem tiltja semmi, így én úgy gondolom lehet. Kíváncsi vagyok ti hogyan értelmezitek.
"A KRESZ-ben elvileg nem tiltja semmi, így én úgy gondolom lehet."
Nem tiltja, de nem is engedi, viszont fordítva igen.
Azonos forgalmi sávban való előzés olyan helyen jöhet létre, ahol valami miatt előzni tilos (záróvonal, tábla), egyéb esetben sávot kell váltani.
A KRESZ így rendelkezik: "„Előzni tilos” (32. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az úton előzni tilos; ez a tilalom nem vonatkozik kétkerekű motorkerékpárnak, segédmotoros kerékpárnak és kerékpárnak, valamint állati erővel vont járműnek és kézikocsinak gépjárművel való előzésére, továbbá az úttest közepén levő vágányon haladó villamos előzésére;"
"Azonos forgalmi sávban való előzés olyan helyen jöhet létre, ahol valami miatt előzni tilos (záróvonal, tábla), egyéb esetben sávot kell váltani."
Miért kéne sávot váltani? Csak megfelelő oldaltávolságot követel meg a KRESZ. Ha elférünk biztonságosan a sávban 2-en miért kéne átmenni?
Előzni tilos táblánál természetesen motorkerékpárral nem előzhetek sávon belül, de ahol nincs tábla csak szaggatott vagy záróvonal ott ha elférek igen.
De ha a KRESZ-ből tudod idézni ezt a részt elfogadom.
Röviden: sem a kresz+az tapasztalat szerinti magyar körülmények alapján, sem a józan ész alapján nem tartom megengedettnek az autó előzését (1 kivétellel, lásd lentebb) - feltéve, hogy A-ból B-be feltétlenül oda akarok érni (lakotton kívüre érve legkésőbb behozom ami a nem előzéssel elveszett)
Nos, közelítsük egyikfajta motoros szemmel:
sok balf.. motoros úgy gondolja, hogy neki a mozgó sorok között is lehet haladnia, sőt, figyelmet is érdemel akkor is, ha olyan tempóval zúz, amire nem nagyon lehet felkészülni. Ezen felindulóknak egyszerűen szólva: úgy érzik, nekik helyük van az autó közvetlen közelségében, fogalmazzuk így: privát terében. Ahol, ha az illető egy kátyút netán sávon belül kerül, lepattintja vele esetleg az óvatlan motorost - holott az ő sávja, nem a motorosé.
Vajon melyik motoros érezné helyesnek, ha a fentit egy autós teszi - hiszen hasonlóan kicentizve van rá helye? Egy sem osztozkodna, mert amikor nem maga dönti el, hogy ő sérthetetlen, illetve, hogy neki mennyi biztonsági zóna kell, hanem más, már nem azonos a mércéje.
Röviden: ha épp motoros vagyok (gyalogos, kerékpáros, stb. helyett), számomra abszolút tilos autót előzni a vele azonos sávban, kivéve, ha az illető kifejezetten nem jelzi (pl. én, ha épp autós vagyok, akkor - bár eleve jobbra tartok, tehát külön nem kell lehúzódnom, meg tükröt lesnem, mert elfér - lehúzódás mellett vagy indexxel, vagy ablakon kinyúlva előre terelést intve jelzem, hogy tudok róla, látom és tartom a pozíciót, míg elmegy mellettem), akkor, ha minden más is tuti, megyek. Ha meg nem akarok, akkor direkt úgy húzódok jobbra, hogy lássa az autós, nem sietek jobban, mint ő.
KRESZ:
Az előzésnek (kresz 34.§) vannak feltételei, pl.:
megfelelő oldaltávolság
a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni (ebből következik:)
a megelőzendő/-zött jármű zavarása nélküli végrehajthatóság.
Meg még pár, de ezek szerintem elegendőek ahhoz, hogy az átlagos szélességű magyar utakon pl. az oldaltávolság ne legyen elegendő, mert az elegendő nem azt jelenti, hogyha minden ideális, akkor elegendő, hanem minden alapvetően lehetséges negatív hatás mellett is elegendő. Ha pedig nem elegendő a megelőzendővel azonos saját sáv, e kérdés is kimerült ugye.
11:54: Az előzni tilos táblát idézte, ami nem egészen ide tartozik. Ha nincs ilyen tábla? Akkor már inkább ide tartozik:
"(8) Tilos előzni: (c) be nem látható útkanyarulatban, illetőleg bukkanóban, kivéve, ha az úttesten egyirányú forgalom van, vagy záróvonal van felfestve és az előzés annak érintése nélkül végrehajtható;"
Itt konkrétan megengedi a sávon belüli előzést, bár záróvonalnál. Sőt, KRESZ vizsgán van ilyen kép is amikor egy motoros sávon belül előz.
15:31: Ebben igazat adok neked, de nem is ilyen esetre gondoltam. Vannak felénk olyan utak, hogy egy sávban 3 autó elférne. Vagy lassú totyogás mellett. Ezekben az esetekben a zavarás szerintem nem áll fenn. Így a KRESZ + Józan ész alapján végrehajtható.
De inkább a KRESZ-ből kéne idézni, nem a tapasztalatok alapján, mert az mindenkinek más :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!