Miért így működik az elsőbbségadás a kerékpárosokkal szemben?
Ahogy Budapesten egyre többet tekerek, megfigyeltem egy érdekes jelenséget, amire nagyon kíváncsi lennék, hogy mi az oka!
Arról van szó, hogy ha én kerékpárral vagyok, akkor az autósok sok szituációban, amikor elsőbbségük van lemondanak az elsőbbségről a részemre és ahol viszont nekem van elsőbbségem ott gyakran zavarnak vagy veszélyeztetnek. Miért?
Konkrét példák nélkül nehéz erre válaszolni, de az biztos, hogy nem ugyanaz az autós nem adja meg az elsőbbséget, a másik helyen meg esetleg fölöslegesen előzékeny.
Az elsőbbség meg nem adására nincs mentség, az egyértelmű szabálysértés, vannak akiknél erősorrend szerint jár, vagy nem jár az elsőbbség.
A fölösleges előzékenységgel is lehet kellemetlenséget okozni a másik félnek, én sem örülök, ha egy elsőbbségadás tábla előtt lelassítva, megállva, a védett úton érkező integet, hogy menjek.
Semmi értelme "udvariaskodni", az ilyen tulajdonképpen zavarás, mert attól, hogy ott valaki integet, nem biztos, hogy biztonságos a kereszteződésbe behajtani, s ha ott baj történik már senkit nem érdekel, hogy "valaki integetett".
Vannak indokoltan előzékenyek, ilyen lehet pl. amikor egy nagy méretű jármű kanyarodik rá egy szűk mellékútra, ahol áll egy vagy több jármű, elsőbbségedet kell adni, de a kanyarodni szándékozó (kamiont, csuklós busz, teherautó) vezetője int neki, hogy menjen, megvárja, mert amíg ott áll ő nem tud oda bekanyarodni.
Nyilván nem ugyanaz mond le az elsőbbségéről és nem ugyanaz veszélyeztet.
Az első tisztában van vele, hogy a bicklisek túlnyomó többsége "állatként" közlekedik, nem használja a kerékpárutakat, sávokat, nem tartja az elsőbbségadási szabályokat stb stb. szóval kifejezetten ön- és közveszélyesen közlekedik (lehet minuszolni, a tény nem változik) ezért inkább előzékeny az autós, elengedi, hogy elkerülje az esetleges konfrontációt.
A másik meg a tipikus tahó autós, de az meg mindennel és mindenivel szemben tahó, ha autóban ülnél, akkor is kellemetlen lenne a jelenléte
Konkrétan az a problémám, hogy a kerékpárutakra gyakran ráhajtanak lendületből, én meg várjam ki, amíg ki tud kanyarodni, és kanyarodás közben sokszor nem figyelnek. Olyan szokott lenni, hogy induláskor bevág elém, én meg fékezhetek.
Viszont sok helyen van a kerékpárosoknak macisajtjuk, ott elég nagy arányban átengednek. Több olyan esetem is volt, hogy megadtam a jobbkezes elsőbbséget ő meg nem értette, hogy miért nem megyek, én meg mutogattam neki, hogy "jobbkéz szabály,neked van elsőbbséged!".
"Konkrétan az a problémám, hogy a kerékpárutakra gyakran ráhajtanak lendületből, én meg várjam ki, amíg ki tud kanyarodni"
Figyu, azért Te is lehetnél kicsit toleránsabb.
Pont ez a helyzet amit most Te itt leírtál, elég bonyolult.
Jómagam, szoktam kerékpározni, motorozni, és vezetni is a városban. Egyszerűen ezeknek a kereszteződéseknek a 90%-a hülyén van megtervezve. Odaérek mondjuk autóval, akkor két lehetőségem van.
1. Vagy a kerékpárút előtt megállok, ebben az esetben viszont kb 5 méterre vagyok a kereszteződéstől, és az ég világon semmit se látok, hogy mikor lenne biztonságok kihajtani. Nagyobb a valószínűsége annak, hogy rosszkor lövök ki, és valaki telibe talál oldalról akit egyszerűen nem lehetett látni annyira hátulról.
2. Vagy túlmegyek a kerékpárúton, és ilyenkor bár látom végre a kereszteződésben a forgalmat, a hibás tervezés miatt bőven rálógok a kerékpársávra.
Sokszor volt már olyan helyzetem amikor a második lehetőséget választottam, de a kerékpárosok rácsapkodnak az autó seggére, meg teljesen fel vannak háborodva.
De most őszintén, melyik a biztonságosabb szerinted? Melyikből lesz nagyobb eséllyel baleset?
A kérdésed másik részéhez válaszolva:
Úgy vettem észre, hogy egyrészt
1. vannak a közveszélyes taplók. Mennek mindenhol mint állat, és az hogy kinek van elsőbbsége, nem mindig érdekli őket.
2. Vannak azok akik nem tudják a szabályokat, emiatt bizonytalanok, és inkább előzékenyek. Tehát inkább elengednek mindenkit még akkor is, ha neki lenne elsőbbsége.
3. Vannak a fokozottan defenzíven vezetők. Ők azok akik bár tudják mit kéne tenni, mégis inkább kivonják magukat mindenféle forgalmi helyzetből, nehogy baj legyen. Félnek, ezért inkább átadják az elsőbbséget, menjen más. Ő majd megy akkor amikor már nem jön senki kb.. Ezek azok akiknek ha jelzed, hogy de bakker, neked van elsőbbséged, menjél már, csak visszavillognak, hogy ők bizony nem mennek.
4. Akkor vannak a taxisok, kerékpáros, és motoros futárok, és azok akik egész életüket a forgalomban élik le. Ők a legkisebb bizonytalanságot látva is, szarnak az aktuális forgalmi helyzetre, hiszen ha a másik nem tud dönteni, akkor majd mennek ők. Ők sietnek.
5. S végül a normálisabbak, akik tényleg megpróbálják betartani a szabályokat.
Szóval hja, ez ilyen sajnos.
Szerintem a türelmetlenség a legnagyobb probléma, és az, hogy a legkisebb szabálytalanságra, vagy akármire amit a másik elkövet, egyből leidiótázunk mindenkit. Ahelyett hogy mondjuk megpróbálnánk elképzelni, hogy mi oka lehetett arra amit csinált.
Persze oka nem mindig van, de csomószor igen. Mint pl a kerékpáros kereszteződésnél leírtak.
Én azért neheztelek az autósokra ilyenkor, mert kerékpárúton kicsi gyerekek is haladhatnak, az utakon pedig 12 éves kortól lehet kerékpározni. Ha velem megcsinálják ezeket a dolgokat akkor velük is megfogják. Kerékpárosként nem igazán veszélyeztetem az autósokat fordítva viszont igen, így autósként jóval nagyobb felelősségtudatra van szükség, mert ha pl én elnézek egy lámpát, akkor maximum a saját egészségemet és a többiek idejét kockáztatom, autósnál ez nem egészen így van.
A türelmetlen autósok egy dolgot nem vesznek figyelembe: ha a kerékpárosok eldobnák közlekedési eszközeiket és autóra váltanának akkor ülnének ám igazi dugóban!
A kerékpáros meg sok minden mást nem vesz figyelembe.
Csak egyet emelnék ki.
Az autósnak kell együtt élnie azzal a tudattal, hogy egy felelőtlen kerékpárosnak kitaposta a belét, úgy hogy betartott minden szabályt, mégis a felelőtlen kerékpárost esélye sem volt kivédeni. Ez kicsit drága idő annak az autósnak akinek csak az ideje megy el a balesettel.
Sajnos meg kell barátkozni azzal a gondolattal, hogy a nálunk, most, a jelenlegi körülmények között a kerékpár, mint közlekedési eszköz sokadlagos a prioritási sorrendben. Persze fejleszteni kell, és minél több embert biciklire ültetni, de még nagyon messze van attól amit országos szinten a gépjármű-közlekedés generál (GDP, munkahelyek stb stb)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!