Mi oka volt, hogy megváltoztatták a gyalogátkelőhelyen az elsőbbség szabályozását?
Szerintem ezt teljes mértékben a törvényhozók hozzá nem értése magyarázza.
Egy gyalogos sokkal-sokkal könnyebben megáll, mint egy több tonnás jármű, aki ezzel vitatkozik, azt le kell váltani a döntéshozó posztról.
A gyalogosnak csak arra kell figyelni, hogy két oldalról jön-e valami jármű, a sofőrnek figyelni kell a forgalom összes többi résztvevőjére is, és a sebesség miatt nincs is mindig mindenre ideje, reflexe.
Eddig ahhoz voltak szokva a gyalogosok, hogy szétnéznek a járdáról való lelépés előtt, már az óvodában megtanították rá a gyerekeket. És ez jól is működött így, néhány értelmi fogyatékos kivételével, de hát a természetes szelekciónak is meg kell adni a magáét.
Most viszont az van, hogy a gyalogos az elsőbbsége tudatában lelép, és a figyelmetlen vagy éppen gyenge értelmi képességű sofőr elüti. Tehát rászoktatjuk a gyalogosokat, hogy üttessék el magukat.
Mert hogy így sokkal több a gázolás, az teljesen nyilvánvaló, és 10 év múlva is több lesz, mint a korábbi szabályozásnál.
Tudom, vannak olyan gyalogátkelők, ahol félóra várakozás után lehetett csak átmenni a nagy forgalom miatt, de ilyen helyekre be lehetett volna vezetni valami speciális, erősen figyelemfelhívó módozatot, mondjuk sárgával csíkozott, pirossal körbefestett zebrát, ami esetleg még ki is van emelve a szintből, és ilyen helyeken a gyalogosnak lett volna elsőbbsége. De a lámpa nélküli gyalogátkelők 90-95 %-ánál nincs akkora forgalom, hogy a gyalogosok ne tudnák kivárni a sorukat, és biztonságosan átkelni.
Bevallom nem követem a kresz ilyen mértékű változását, de konkrétan az egyik haverom így törte össze a Mustangját, mert kilépett elé egy tényleg fogyatékos srác az úttestre zebra semmi nélkül, így vagy elüti, vagy a beton kerítés, ő az utóbbit választotta, valószínűleg én is így tettem volna...
Szóval ha változott is a kresz ilyen téren, akkor is mindegy, mert az átlag gyalogos amúgy sem ismeri, mint ahogy a biciklisek sem, szóval mennek ahogy tudnak, akár az életüket is kockáztatják, hogy nyerjenek 10 másodpercet.
A gyalogos átkelőhellyel kapcsolatos szabályzás a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendeletben szerepel (közismert nevén: KRESZ), nem pedig törvényben. Így aztán nehéz a törvényhozók hozzá nem értését firtatni.
Nem tudom, hogy mi változott most, ezzel kapcsolatban.
„A gyalogosokra és a járművek utasaira vonatkozó szabályok” cím, „Gyalogosok közlekedése” alcím 21. §
„(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja, vagy megtévesztheti.
(7) A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van – kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is – az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad. A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs.
(8) A gyalogos olyan helyen, ahol a járművekkel szemben elsőbbsége nincs, mielőtt az úttestre lép, köteles meggyőződni arról, hogy áthaladásával a járműforgalmat nem zavarja. Nem léphet az úttestre, ha a jármű olyan közel van, hogy annak zavarása nélkül az úttesten átmenni nem tud.”
Ezek, ►1975 óta változatlan◄ szövegek.
A „Magatartás a gyalogosokkal szemben” fejezetcímhez tartozó 43. §
- (1) bekezdése ►1975. óta változatlan◄;
- a (2), (4) bekezdések ►2009. óta változatlanok◄, akkor módosította a 289/2009. (XII. 18.) Korm. rendelet 21. § (1), illetve (2) bekezdése;
- a (3) bekezdés ►1984. óta változatlan◄, akkor módosította a 2/1984. (I. 29.) KM-BM együttes rendelet 28. §-a.
(Egyébként, a KRESZ teljes anyaga 2014.09.05. óta változatlan; azóta egy írásjel sem változott benne.)
A hatályos szöveg megnézhető, például, a Nemzeti Jogszabálytárban: [link]
"nincs akkora forgalom, hogy a gyalogosok ne tudnák kivárni a sorukat, és biztonságosan átkelni."
Na, te is az a fajta vagy, aki még véletlenül sem engedi a gyalogost a szakadó esőben...
Szívem szerint kiszállnék és jól pofán b...nám, amelyik körülnézés nélkül lelép a járdáról, de akkor is ő a puhatestű, nekem kell rá vigyázni.
Ha nem tetszik neked, akkor járj a sárga busszal.
Semmi nem változott.
A gyalogosnak a kijelölt gyalogátkelőhelyen mindig elsőbbsége volt az autóval szemben.
Ha meg kéne állnia, mert könnyebben meg tud állni, ahogy a kérdező elképzeli, akkor soha nem jutna át csúcsforgalomban. Mert az autó mögött másik jön, amögött még egy, és majd estére elfogynak.
Vannak papír alapu kreszeim évtizedekkel ezelőttről, azokban is elsőbbsége VAN a gyalogosnak, és nem úgy, hogy akkor van, ha megadják.
Azért kellett átfogalmazni a törvényt, hogy a gyalogosok merjenek élni ezzel a jogukkal, ne csak toporogjanak a járda szélén, mint a szaró galamb.
Fel kell venni a szemkontaktust, és jelezni, hogy le fogok lépni. Ha lassít, átmegyek előtte úgy, hogy ne kelljen megállnia.
Annyi változott, hogy már régen megkülönböztetett elsőbbség illetné meg a gyalogosokat, amit persze4 sokan nem tartanak be.
Ahol a gyalogosnak elsőbbsége van, a járművel közlekedőknek nem csak akkor kellene az elsőbbséget biztosítani, ha a gyalogos volt olyan bátor, és lelépett az úttestre.
Lassítani, szükség esetén megállni kötelesek akkor is, ha a gyalogos közelít az átkelőhöz, de még nem érte el, viszont a gyalogos lassításra netalán megállásra kényszerítése nélkül nem tud tovább haladni.
Ez sajnos felfogás-béli probléma fejlettek közlekedési kultúrával rendelkező országokban természetes az előzékenység, és vannak a miénknél sokkal elvadultabb helyek - nem az utóbbiakat kellene követni.
Az csak közlekedésre mentálisan alkalmatlan járművezetők érvelése, amikor tonnákkal, méretekkel stb. jönnek.
Neked vizsgáznod kellett abból, hogy képes vagy szabályosan és biztonságosan vezetni. Mindegy mit.
Gyalogolni, s az úton átkelni pedig bárkinek lehet.
Elsőbbség, elsőbbségadás. Mi is ez?
A dolgok történnek, ahogyan történnek. Néha egyszerre. Igen ám, de egymást keresztező mozgások nem egészségesek. Ezért ki kellett találni valami, hogy ami egyszerre történne, azzal mi legyen.
A nem egyszerre történő dolgokra más szabály vonatkozik.
Ha nem kell elrántanod, nem kell satuznod elsőbbségi helyzetben, akkor nincs miről beszélni.
A gyalogos sok helyen át mehet az úton. Ahol nincs elsőbbsége ott is.
Ha én lelépek az úttestre, s te közeledsz felém, akkor kutya kötelességed lassítani. Amennyiben sem satu, sem kormányrántás nem kell hozzá, hogy ne üss el, akkor szabályos vagyok.
A kijelölt gyalogátkelőhelyen a gyalogosnak elsőbbsége van. Miben is tér el ez mondjuk egy sima útkereszteződésben áthaladástól?
Hát abban, hogy a zebrához közeledve neked mindenképpen lassítanod kell, fokozottan figyelned, s szükség szerint meg kell állnod.
Nekem, gyalogosnak is figyelnem kell, s féktávon belül nem léphetek eléd. De!
Én nem ismerem a te féktávodat. Nem ismerem a képességeidet. Nem tudom, miféle lélek lakik benned.
És lehetek ittas, beteg, fáradt, öreg, vak, süket, bolond stb.
Ezért teljesen képtelenség, hogy eléd váratlanul lépjek le. Ugyanis a rendelet kötelez arra, hogy számíts ilyen tulajdonságú emberekre.
Én lassan hatvan leszek, s akkor is így volt szabályozva. Sőt apám ifjúságában.
Mivel nemzeti sport nálunk lekakilni a záróvonalat, forgalomtól elzárt területet, s a zebrát is, ezért az utolsó módosításnál egy kis változás történt.
Csak annyi, hogy azt, aki csak a zebra közelében van, úgy kell tekinteni, mint aki átmenne.
Ha csak akkor lenne elsőbbsége, ha már lelépett, akkor mi a különbség a sima útkereszteződés és a zebrás között? Semmit.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!