Tolatáskor mindenkinek elsőbbséget kell adni?
Autó 50 méter tolatàs után balra szintén tolatva az úttesttel pàrhuzamosan parkolni szeretett volna. Sajnos nem sikerült észrevennie 50 méteren keresztül, hogy én ott állok és parkolàsa közben lökhàrítómnak ütközött.
Természetesen nem ismerte el figyelmetlenségét s most rendőrségen az ügy.
Kérdésem: mivel behazudta, hogy én mentem bele fel kell készülnöm ennek càfolàsára. Ugye neki akkor is elsőbbséget kellett volna adnia ha én nem állok meg? Szűk az út egyébként, életszerűtlen a feltételezés is.
a tolatás az egyik legveszélyesebb művelet az előzés mellett..
pontosan ezért a tolatást végzőnek fokozott figyelmet kell fordítania a körülménykre akár úgy is, hogy segítő embert vesz igénybe...ha ezt elmulasztotta, akkor nincs miről beszélni...
egyébként mindenképpen elsőbbséget kell(ett volna) adnia... tolatáskor meg pláne.
na persze ha van ismerőse, akkor más a szitu...ez ki fog derülni a határozatból. ha szénné bírságolnak, akkorígy jártál..
#3:
Nem nagy ügy, le van írva a KRESZ nevű jogszabályban, amit senki se olvas!
Melinda 901, kétlem hogy az 50 méteres tolatás megfelelne a "a várakozóhelyre történő beállás" kritériumának! :)
"Megfordulás, hátramenet
33. § (1) Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza. Az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenet azonban elvégezhető abban az esetben is, ha az a járműforgalmat - anélkül, hogy a járműveket veszélyeztetné - rövid ideig akadályozza.
(2)214 Autópályán, autóúton, vasúti átjáróban, egyirányú forgalmú úton és körforgalmú úton megfordulni tilos. Egyirányú forgalmú úton, körforgalmú úton, vasúti átjáróban, autópályán és autóúton - egyirányú forgalmú úton az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenetet kivéve - hátramenetet végezni tilos.215
(3)216 Ha a személy- és vagyonbiztonság megkívánja, a hátramenethez a járművezetőnek gondoskodnia kell arra alkalmas irányító személy közreműködéséről. Az irányító személynek úgy kell elhelyezkednie, hogy folyamatosan lássa a jármű mögötti területet és a jármű vezetőjével is kapcsolata legyen."
Szabályosan álló (parkoló) járművel nehéz neki menni egy tolató autónak, ahhoz előbb el kell indulni...
Talán értelmetlennek tűnik az előbbi mondat, de kulcsfontosságú. Az elinduló, forgalomba becsatlakozni szándékozó köteles elsőbbséget adni a már forgalomban lévők számára, még annak is, aki tolatva közelít.
A bonyodalom abból van, hogy a tolató állítja, a kérdező ment bele.
Balra, hátra párhuzamos parkolás lett volna a művelet? - ez elég érdekesen hangzik, mert egy ilyen irányú mozgás azt jelenti, hogy az úttest bal szélére parkolt, ami mindenképpen szabálytalan.
Ha az adott úttesten kétirányú a forgalom, bal szélen, menetiránnyal szemben parkolni nem szabályos, ha viszont egyirányú útról van szó, ahol a bal szélen parkolás esetleg szabályos lehet, a hosszú tolatás tiltott.
Az is érdekes, hogy miért tolat valaki 50 métert a parkolóhelyre, de tény, vannak ilyenek.
Egy normális baleseti helyszínelő apró jelekből is meg tudja állapítani, hogy kb. mi történt, de vannak helyzetek, amikor szemtanú nélkül nem eldönthető a vita.
A részletek számomra homályosak, először azt írtad, hogy te ott álltál, s neked tolatott, aztán meg felteszed a kérdést, hogy akkor is elsőbbséged lett volna-e, ha nem állsz meg.
Álltál, vagy mozgásban volt az autód?
Elinduláskor elsőbbsége van a tolatónak, ha már közel van, nem indulhatsz el addig, amíg ki nem derül, hogy ő mit akar.
5-ös nagyon lényeges dologra hívja fel a figyelmet.
Nagyon sok autós képtelen értelmezni az elsőbbséget, mint olyant. Semmiféle rendelet semmiféle paragrafusát nem kell ismerni a szó értelméhez.
Vannak dolgok, amelyek előbb történnek, vannak, amelyek később. S van, ami egyszerre történik, történne.
Ha két autó egyszerre menne át egy útkereszteződésen, egymás útját keresztezve, az nem lehetséges. Erre kínál megoldást a KRESZ. Mi történjen akkor, amikor dolgok azonos időben történnének, de baj lenne, ha egyszerre történne.
Való igaz, az elsőbbség alapértelmezett erősorrendje az egyenesen haladás; jobbra, kis ívben kanyarodás; balra nagy ívben kanyarodás; tolatás.
Álló autó esetében elsőbbségről beszélni nehéz. De ha már mindenáron: senkivel szemben sincs elsőbbsége, bármerre is megy.
Tolatás: Igen, nincs elsőbbsége a többi közlekedővel szembe. De ez nem jelenti azt, hogy a már megkezdett műveletet nem folytathatja.
Hagyjuk most ez a várakozó helyen álló, vagy akármit tevő autót.
Saroktolatás.
Én jobbra hátra betolatok egy utcába megforduláshoz. A művelet adott helyen szabályosan végrehajtható. Már az ív nagyobbik részét megtettem, amikor te oda érkezel. Egyenesen! Elsőbbséged van? Nincs, mert én már régebben tolatok. El is állom az utad. Vissza kell-e mennem? Nem! Belém jöhetsz a vélt igazadra hivatkozva? Nem.
Ebben a szituban akkor van elsőbbséged, amikor én még csak elhatároztam magam, még picit sem hajtottam rá a te utadra. Ilyenkor nekem meg kell szakítanom a tolatást.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!