Mi "értelme" a műszaki vizsgának?
Oké, azt értem, hogy a közúti forgalomba csak az arra alkalmas járművek vehessenek részt de...
Kezdem az én sztorimmal.
Szóval vásároltam egy Lada 2107 típusú járművet. Lejárt műszaki vizsgával, forgalomból kivonva. Elég ramaty állapotban volt vételkor. Beleöltem 4 évet és több, mint 2 millió forintot (csóró parasztgyerek vagyok, szóval a pénz miatt lett 4 év sajnos, míg más ki$z@rja 3-4 hónap alatt, de most nem ez a lényeg, mer' csak felidegelem magam). Gyári állapothoz képest sok átalakítás van benne. Darabjaira szedtem, homokszórás, lakatolás és festés után a kaszni kész lett. Ezt követte az elektronika. A gyári (orosz homológ lap) kapcsolási ábra volt az alap. Ebbe azért belenyúltam kicsit. Kapott egy "kezdetleges" fedélzeti CPU-t. Azaz PIC mikrokontrollerek lettek beszerelve (magam programoztam és égettem). A műszerfalat egy (illetve 3 db kis) lcd kijelző testesíti meg. A jármű működésére nincs hatással, csak infót közöl, pl aktuális sebesség, főtengely fordulatszáma, olaj nyomás és hőfok, hűtőfolyadék nyomás és hőfok, generátor töltésjelző, akkumulátor feszültségszint, üzemanyagszint, nullázható km számláló, összesen megtett km számláló (a bontáskor leolvasott értéktől folytatva (bár ez igazából felesleges, mert inkább bezúzatom, mint hogy eladjam) stb... mellesleg az utolsó adat hitelesítve (mint ahogy a km számláló is) lett). Mesélhetnék még reggelig. Még a dupla katalizátort megemlítem. Azaz a leömlők 2x2-re vannak osztva. Csonktól dupla kipufogórendszer (2x40-es) és 2 katalizátorral (új, nem bontott!). Egy dolog van, amit nem én készítettem, ez pedig a kettős üzem, azaz az autógázt erre szakosodott szerviz építette be.
Szóval nagyképűen elvittem a KPM-hez vizsgára, hogy majd ez.
Megbukott... a műhelyfőnök azt mondta, hogy életébe nem látott ennyire felkészített és korszerű (29-éves a gépsas) Ladát, de ezt nem fogja átengedni (még be sem álltam a műhelybe). Ugyanis nincs semmiről műbizonylatom.
Na jó, mondjuk, hogy ez van, nem bíznak a tudásomban.
Faterom sztorija:
Édesapám egy fuvarozó/mezőgazdasági cégnek dolgozik. A cég tulajdonosa nemrégiben vásárolt 6 db új (szalonból) tehervontató járművet (kamion). Új géphez új vontatmányhordozó is dukál. Nem akarok reklámozni, de... MAN felső kategóriás gép schwartzmüller vontatmányhordozóval. Mindkettő élvonalbeli gyártó. Erre (vásárlást követően 2 héttel) fater megáll kaját venni, gyújtás ráadásakor nyit a pótkocsi zárja és akarata ellenére leönt 3 tonna kukoricát a kisbolt előtt. Kollégájának menet közben (szerenvsére a felhasználó telepének bekötő útján) ugyanez. Mi lesz, ha autópályán egy családra nyílik rá 30 mázsa termény (ez csak ami lepereg)? Szerinted túlélik?
Szóval ez simán mehet közúton, az én $z@rrá tesztelt ladám nem.
Akkor most mi van?
Köszönöm a válaszokat!
Olyan megoldások, amik az autó működésére nincsenek hatással, nem okés, mert én csináltam és nincs papír (azaz nem húzhattak le pénzzel). Azok a megoldások, amiket nagy gyártók alkalmaznak okés, még ha életveszélyes is.
Erre túlelektronikázzák és bonyolítják az autókat. Gondoljunk csak a vészfékező rendszerekre. Azt ugye senki sem gondolja, hogy minden ember rendeltetésszerűen fogja használni. Akár csak kipróbálja, hogy hogyan működik. Épp akkor hagy ki a rendszer, mert előfordulhat (fenti példám). Máris megvan a baj. Ebben az esetben a tervező, gyártó és közúti forgalomra alkalmas minősítést adó személyt elő fogják venni? Mert ahogy terjednek ezek, lesznek egyre olcsóbbak, úgy egyre több lesz az utakon. Ebben az esetben bizonyára be kellene vezetni a fedélzeti telemetriai adatrögzítőket, azaz mini fekete dobozokat, hogy ki a hibás. Kamionos példára vetítve. Megtörtént-e a nyitás gombjának lenyomása? És így tovább a sor. Ilyen rendszereket nem tesztelnek le műszakin. Ennyi erővel fel kellene számolni a hatóságot, ami ezt ellenőrzi és a gyártó x időnként hitelesíti, hogy nincs változtatás a járművön. Egyszerűbb, olcsóbb és gyorsabb lenne. Elvégre a saját cuccaikat ismerik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!