Mi "értelme" a műszaki vizsgának?
Oké, azt értem, hogy a közúti forgalomba csak az arra alkalmas járművek vehessenek részt de...
Kezdem az én sztorimmal.
Szóval vásároltam egy Lada 2107 típusú járművet. Lejárt műszaki vizsgával, forgalomból kivonva. Elég ramaty állapotban volt vételkor. Beleöltem 4 évet és több, mint 2 millió forintot (csóró parasztgyerek vagyok, szóval a pénz miatt lett 4 év sajnos, míg más ki$z@rja 3-4 hónap alatt, de most nem ez a lényeg, mer' csak felidegelem magam). Gyári állapothoz képest sok átalakítás van benne. Darabjaira szedtem, homokszórás, lakatolás és festés után a kaszni kész lett. Ezt követte az elektronika. A gyári (orosz homológ lap) kapcsolási ábra volt az alap. Ebbe azért belenyúltam kicsit. Kapott egy "kezdetleges" fedélzeti CPU-t. Azaz PIC mikrokontrollerek lettek beszerelve (magam programoztam és égettem). A műszerfalat egy (illetve 3 db kis) lcd kijelző testesíti meg. A jármű működésére nincs hatással, csak infót közöl, pl aktuális sebesség, főtengely fordulatszáma, olaj nyomás és hőfok, hűtőfolyadék nyomás és hőfok, generátor töltésjelző, akkumulátor feszültségszint, üzemanyagszint, nullázható km számláló, összesen megtett km számláló (a bontáskor leolvasott értéktől folytatva (bár ez igazából felesleges, mert inkább bezúzatom, mint hogy eladjam) stb... mellesleg az utolsó adat hitelesítve (mint ahogy a km számláló is) lett). Mesélhetnék még reggelig. Még a dupla katalizátort megemlítem. Azaz a leömlők 2x2-re vannak osztva. Csonktól dupla kipufogórendszer (2x40-es) és 2 katalizátorral (új, nem bontott!). Egy dolog van, amit nem én készítettem, ez pedig a kettős üzem, azaz az autógázt erre szakosodott szerviz építette be.
Szóval nagyképűen elvittem a KPM-hez vizsgára, hogy majd ez.
Megbukott... a műhelyfőnök azt mondta, hogy életébe nem látott ennyire felkészített és korszerű (29-éves a gépsas) Ladát, de ezt nem fogja átengedni (még be sem álltam a műhelybe). Ugyanis nincs semmiről műbizonylatom.
Na jó, mondjuk, hogy ez van, nem bíznak a tudásomban.
Faterom sztorija:
Édesapám egy fuvarozó/mezőgazdasági cégnek dolgozik. A cég tulajdonosa nemrégiben vásárolt 6 db új (szalonból) tehervontató járművet (kamion). Új géphez új vontatmányhordozó is dukál. Nem akarok reklámozni, de... MAN felső kategóriás gép schwartzmüller vontatmányhordozóval. Mindkettő élvonalbeli gyártó. Erre (vásárlást követően 2 héttel) fater megáll kaját venni, gyújtás ráadásakor nyit a pótkocsi zárja és akarata ellenére leönt 3 tonna kukoricát a kisbolt előtt. Kollégájának menet közben (szerenvsére a felhasználó telepének bekötő útján) ugyanez. Mi lesz, ha autópályán egy családra nyílik rá 30 mázsa termény (ez csak ami lepereg)? Szerinted túlélik?
Szóval ez simán mehet közúton, az én $z@rrá tesztelt ladám nem.
Akkor most mi van?
Kiszeded a műveidet, beraksz egy bontóból felvett műszerfalat és kipufogót, elmész vizsgára, kapsz pecsétet, hazamész, gyári cuccokat kiveszed, felviszed a padlásra (mert két év múlva kelleni fognak megint), az egyedi holmikat visszarakod.
Oké, hogy fel vagy háborodva, de elég lett volna a KöHÉM rendeleteket elolvasni előtte, hogy tudd így nem vizsgaképes. Az átalakítás hivatalossá tétele meg lenne annyi lóvé, amit ennek a kupacnak nem éri meg még rálocsolni a tetejére.
Az van, hogy bizonyos előírásoknak meg kell felelni. Nekem is meg van a lehetőséged arra, hogy amit beépítettél az autódba az papírosan benne is legyen és csont nélkül menjen át műszakin.
Amikor a gyártó elkészíti az autót, akkor az kap megkap minden típusengedélyt, ha te bármin változtatni szeretnél újra kell engedélyeztetni.
"Na jó, mondjuk, hogy ez van, nem bíznak a tudásomban."
Ha lett volna papírod mindenről.. Én is át tudok építeni egy fékrendszert, szerintem jó is lesz, de a két szép szememért nem fognak átengedni vele vizsgán, csak mert szerintem jó. :D
A műbizonylat egy darab papír, amellyel az arra jogosult szakember igazolja, hogy az átalakítás megfelel az előírásoknak.
A vizsgabiztos nem fogja darabokra szedni az autót, ha van műbizonylat azt iktatják, s az átalakítóé a felelősség, ha gubanc lesz az átalakítás miatt.
Egyszerű példa erre a mozgáskorlátozottak számára beépíthető segédeszközök, amelyek nem bonyolult szerkezetek, de műbizonylat nélkül nem vizsgáztatják le a járművet. Műbizonylattal nem tesztelgetik, iktatják a műbizonylatot, lefényképezik a berendezést, és elkészítik a betétlapot.
A gyárilag hibás konstrukció a gyártó felelőssége, műszakin a gyárival megegyező építést a kopó alkatrészek állapotát nézik (kormányberendezés, gumiabroncsok, kerekek, fékek, lengéscsillapítók) illetve kötelező világító, fényjelzők működése, plusz káros-anyag kibocsátás.
Az, hogy mezítlábas parasztgyerekként összebarkácsolsz valamit a fészerben (nem lenézésből, én is az vagyok) nem mérhető össze azzal amit sok év tanulás, és tapasztalattal a hátuk mögött komplett mérnökcsapatok alkotnak meg. Még akkor sem, ha kipróbáltad és adott körülmények között működik. Ez ilyen, és hozzáteszem teljesen jogosan ilyen. Az más kérdés, hogy a magyar szabályozás túl szigorú, és szőrszálhasogató, de pont ebben az esetben nem.
(az meg, hogy vadi új gépet esetleg kezelési ismeretek és megfelelő rutin hiányában, rosszul kezelnek nem feltétlenül géphiba)
együttérzek veled...hasonlóan jártam egy amerikából behozott volvóval..
nem vigasz, meg nem is kérdezted, de vannak olyan (nemisakármilyen) országok, ahol begurul a járgány a vizsgaállomásra, és a forgalmi elvárások alapján megvizsgálják...fékpad, légszennyezés mérés,esztétikai egység, világítás, gumik állapota, valamint rázáspróba..
ha ezek jók,teljesítik az elvárásokat, akkor mehet..mindegy, hogy ötven éves buherált, vagy négy éves infiniti csodaautó..
ha valami nem jó, akkor szóban is elmondják, és írásban is megkapja a tesztlapokat...aztán javítás, pótlás után jöhet vissza...de engedélyt nem kérnek.
ott is előordul, hogy az ötvenéves teherautó műszerfala a jövőt jelzi..csak képernyőn keresztül..
Idehaza csinálják a fesztivált patentkodnak, játsszák a szakértőt..Usa-ban sok helyen műszaki vizsga sincs, berhelnek a gettóban olyan kocsikat hogy itt főbelőnének érte egyből..Van tömeghalál miatta? Nincs..na ugye. Az egész egy állami lehúzás,bevételszerzés, komcsi rendszer maradékaként ittragadt vizsgabiztosokkal.
Legyen PAPÍR az a lényeg,nem baj ha hamis, no meg baksis a vizsgáztatónak és akkor a 3 kerekű vasoxid is átmegy csont nélkül. Nézd meg a hirdetéseket, ott van fehéren feketén 25 éves bontószökevény, leírja az eladó :ez rossz az rossz, vizsga nélkül 150 vizsgával 180ezer. Szerinted? Gondolod megcsináltat rajta bármit? Tolós vizsga baksis ,jónapot..
Ahogy írta a 2 es, vizsga után kellett volna feltenni a látványos extrákat és senki nem kérdezne tőled semmit 2 évig. Aztán megint átszereled. Ez van.
Én régi 94-es Swiftembe akartam LED kiegészítő féklámpát a hátsó ablakba és a boltban mondták, hogy nem érdemes, mert műszakin nem menne át. Szerintem az biztonságosabb, ha van az ablakba is féklámpa, mintha nincs, de a viszgán még is inkább az elavult rendszert fogadnák el. Szerencsémre volt olyan lámpa is ami nem LED-es és hasonlít arra a lámpa típusra amit a későbbi Swiftekbe már alapból betett a gyár, lelopta szerelő az egyik féklámpa áramkört és csutka nélkül átment műszakin.
Amúgy én megakartam venni egy friss műszakis kocsit, első körben kifordult az egyik kereke. Ennyit erről a papír beszél, a többi ne számít.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!