Miért nem jó kanyarban kuplungolni?
Ma volt erről egy "vitám" , hogy az nem jó, én néha úgy szoktam, és nem értem, miért nem jó.
Az ellenérvek a következők voltak: kontrollálatlan az autó, nem lehet gázt se adni, és a fék is gyengébb, mert nincs motorfék.
Az én érveim:
1: Gyorsítani, a kanyar közepétől lehet igazán jól, illetve onnan érdemes.
2: Ha egyenesen halad az autó x sebességgel, akkor ha megváltozik az irány, akkor megváltozik a mozgási energia vektorának iránya, tehát maga a kanyarodás megkezdése csökkenti az autó eredeti (egyenes) irányú vektorának a nagyságát, végeredményben az előre mutató sebességet.
Ezt, ki lehet használni a fékút csökkentésére.
(Mivel nyilván a minél gyorsabb kanyarodás és eredeti sebességre történő visszagyorsítás a lényeg, és ehhez elengedhetetlen a minél rövidebb fékút.)
3: Tehát a minél rövidebb fékút érdekében, a lelassítást a kanyar közepéig végzem, onnantól pedig gyorsítok.
Átmenet nincs, sebességet tartani egyenes úton szoktam, kanyarban befelé lassulok, kifelé gyorsulok, mert így a hatékony. Szerintem.
Ha a kanyar közepéig így is úgyis lassítok, akkor annak az autónak tökmindegy, hogy sebességben van vagy üresben, hiszen a kerekekre fékerő hat, és az a fékekkel jobban adagolható mint motorfékkel.
Tehát a kanyar közepéig fölösleges az alacsonyabb fokozat "összekapcsolása".
A kanyar előtt alacsonyabb fokozatba kapcsolni, azonos sebességgel, a fordulatszám drasztikus és értelmetlen megnövelésével, és erős motorfékkel jár.
Ezt a fékhatást a fékkel is el lehet érni a motor szétforgatása nélkül, amit amúgy felgyorsításnál érdemes megcsinálni.
Ami a biztonságot illeti, erős motorfék ugyanúgy keresztbe verheti az autót, ha kanyarodás közben történik.
A kanyar előtt kanyarodási sebességre lassítani, és a felgyorsulós sebességfokozatban bevonszolni magam a kanyarba, nem opció, mert az olyan lassú, hogy belém jönnek hátulról.
Tehát ahogy én szoktam:
-Kanyar előtt kuplung, és kiveszem üresbe.
-A kanyar előtt fék, de csak annyi, hogy a kanyarhoz viszonyított maximális sebességgel bezuhanjak a kanyarba.
-A kanyar első szakaszában még mindig fék, mert viszonylag későn fékezek, mivel lassabb a tempó, ha hamar lefékezek.
-Ezzel együtt alacsonyabb fokozatba kapcsolás.
-Kanyar közepén a maximális lassúságot elérve kuplung fel, és bő gáz.
Évek óta vezetek így, probléma nélkül.
A kanyarba befelé se motorféket, se gyorsítást nem akarok használni.
Akkor miért kéne sebességben lennem?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Az országúti kanyarok esetén:
Ha kanyar előtt visszaváltasz, akkor lassul az autó, ha kell ráfékezel finoman. Kanyar közepétől gáz és gyorsítasz. A kanyarban mindkét kezed a kormányon van. Ha megcsúszna az autó akkor fék és gáz manipulálásával van esély arra, hogy visszahozod.
Fél kézzel tartani az autót a kanyarban veszélyes (ha kanyarban váltogatsz, másik kezed a váltókaron van), és néha lehetetlen. Mi van ha elmegy a kormányszervó vagy ki kell kerülni egy elesett biciklistát? Megcsúszás korrigálására üresben neked max egy félszavas imádkozás jut.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"1: Gyorsítani, a kanyar közepétől lehet igazán jól, illetve onnan érdemes. "- Versenypályán igaz.
Közúton fontosabb a kontrollálhatóság, mert bármelyik pillanatban történhet olyan váratlan esemény, ahol a másodperc tört része is számíthat.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Lehet kanyarban is kuplungolni ha gyorsítunk, hisz fel kell kapcsolni, nem csak erős lassú kanyarok vannak, sok helyen kell kanyarodó úton gyorsítani, nyilván muszáj kuplungólni.
Lassításnál, pl korforgalomba bemenet előtt már célszerű vissza váltani, nem bent, mert kormányozni kell és irány jelzőzni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Utánanézhettél volna alaposabban a kanyarodás fizikájának, ha már azt próbálod tettetni, hogy értesz hozzá...
Én sem értek hozzá annyira, de még emlékszem a centripetális gyorsulás fogalmára. Javaslom nézz utána te is, és ennek fényében gondold át azt, amit a kettes pontba írtál. Ha nem jössz rá a megfejtésre, majd segítek.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Kanyar előtt kuplung, és kiveszem üresbe.
Évek óta vezetek így, probléma nélkül.
A kanyarba befelé se motorféket, se gyorsítást nem akarok használni.
Akkor miért kéne sebességben lennem?"
Attól még, hogy te nem akarsz kanyar előtt gyorsítani azért előfordulhat olyan váratlan esemény amikor egy gyorsítással akár balesetet is kivédhetsz, de mivel a kocsid üresben van és mire kiválasztod a megfelelő fokozatot a gyorsításhoz...
Mindig jöhet váratlan helyzet.
2-es:
Megszoktam, hogy bal kézzel kormányzom, szokatlan a 2 kezes, bizonytalannak érzem.
Jobbal is csak akkor szoktam, ha telefonálok, mert ha jobb kézben fognám a telót, nem tudnék váltani, vagy váltás közben nem hallanám amit mondanak, de összességében a percíz pontos kormányzáshoz nekem a legjobb a bal kéz.
És ahogy mondtam, kanyarban befelé már kapcsolom az alacsonyabb fokozatot, csak még be van nyomva a kuplung, hiszen még váltok. De ez fél másodperc.
És akkor van, amíg lassulok.
Tehát ha lassulok, és akkor van valami extrém helyzet, akkor pont ugyanúgy meg tudok állni, hiszen, akkor úgyis be kéne nyomni a kuplungot, különben lefulladnék.
Ha meg a kanyar közepétől van valami helyzet, akkor pont ugyanannyi idő simán benyomni a gázt, mint a kuplungot felemelve benyomni a gázt, tehát szintén semmit nem befolyásol, hogy befelé menet még nem zártam össze az áttételezést, hiszen a váltó már a helyén van.
Ami a megcsúszás korrigálását illeti, a kuplungot felemelve, és gázt adva, több esélyt látok játszani az erőkkel!
Ha kanyar előtt visszakapcsolok, nagy sebességnél egy brutális motorfék jön, ami önmagában ezerszer kontrollálhatatlanabb, mint egy jól adagolható fék.
Ha meg lelassulok az alacsonyabb fokozat "bekapcsolása" előtt, akkor mitől csúsznék meg???? Maximum kigyorsításkor tudok megcsúszni, mivel a kanyart kis sebességgel kezdem meg.
És ha megcsúszok, mit tudok csinálni???
Fékezek? Azt üresben is lehet.
Gázt adok?
Ahogy mondtam, az meg nem gyorsabb , ha gázadás közben a kuplungot fel kell emelni, tehát szintén nem tényező.
Tehát ha befelé csúszik meg az autó, akkor azt az alacsony fokozat okozta motorfék sokkal jobban előidézheti, "kihúzni" a csúszásból mindkét esetben csak félszavas imádkozás jut.
Szóval még mindig nem vagyok meggyőzve.
Vezetési elveket én is tudok mondani, de a kanyarodás közben fellépő pontos fizikai erőkkel leírni, hogy miért jó már kanyar előtt alacsonyabb fokozatba kapcsolni, azt eddig még senki nem tudta megmondani.
A pontosítás kedvéért, legyen egy városi kanyar, mondjuk 60 km/h-nál egy jobbra kis ívben kanyarodás.
Konkrét erőhatásokat szeretnék hallani, miért kell a kanyar elő szakaszában, amikor még lassul az autó, sebességben lennem???
(hangsúlyozom, lassulni is, gyorsulni is tudok, méghozzá jobban adagolhatóan, mint sebességben)
"Attól még, hogy te nem akarsz kanyar előtt gyorsítani azért előfordulhat olyan váratlan esemény "
Nem!!!
Konkrét, levezetett példát kérek!
Nem fordulhat elő ilyen helyzet, mert kanyar előtt nem lehet gyorsítással kivédeni semmiféle balesetet, hiszen a kanyarhoz képest maximális sebességgel megyek, ha abba belegyorsítanék akkor mikor fékeznem kéne, akkor lecsúszom az útról. És saját magamnak okozom balesetet.
Nincs hova gyorsítani, mert nem lehet annál gyorsabban menni, mint ahogy megyek.
Gyorsítani csak kifelé jövet lehet, de ahogy mondtam, a sebességváltó már rég a helyén van, és a hatékonyság szempontjából tökmindegy, hogy a gáz lenyomásakor fel kell engedni a kuplungot, vagy már fel van engedve.
Sőt, tovább megyek!
Mit értünk kontroll alatt?
Hogy tudjunk lassulni, és gyorsulni.
Befelé menet egy gyors tempóról nem lehet visszagyorsulni, mert átcsúszunk a másik sávba, tehát lehet, hogy ki lehet találni ilyen helyzetet, de nagy többségeb, ha befelé menet el akarunk valamit kerülni, inkább lassítani kell.
Na most ha és már előbb fékezek, és visszakapcsolok, akkor a lábam a gázon van, és úgy kell fékeznem.
Ellenben ha a kanyar közepéig folyamatosan lassulok, mert addig fékezek, akkor a lábam eleve a féken van, amivel reakció időt spórolok. Legfeljebb jobban nyomom a féket.
Kifelé jövet lehet olyan helyzet, vagy megcsúszás, amit gázadással tudok kontrollálni, de akkor meg már a gázon állok.
Szóval ahogy mondtam, egy ilyen kanyarban vagy lassulok, vagy gyorsulok, ami szerintem kontroll.
És mivel egy lassulós szakaszban esélytelen a gyorsulás, hiszen "határon " tartva lassítok, mégjobban lassulni meg így a leggyorsabb, ezért ezzel a pedálkezeléssel a leghatékonyabb a reakció idő, és így a kontrollálhatóság.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!