A KRESZ értelmében milyen oldaltávolságban szabad biciklist, illetve út szélé álló autót kikerülni?
A kresz nem definiálja. Ennyit ír:
34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;
Ugyanez vonatkozik a kikerülésre is. Ezt hívják gumiszabálynak: mindenki úgy értelmezi ahogy akarja, és a végén a bírónak lesz igaza.
"Nem igaz, hogy mindenki úgy értelmezi, ahogy akarja."
Pedig pont ez az, hogy amit leírsz, az semmilyen jogszabályban nincs leírva, így elég széleskörűen lehet ezt értelmezni, hasonlóan, mint az "útviszonyoknak megfelelő vezetés"-t.
Akkor megismétlem: a kresz, mint vonatkozó jogszabály nem számszerűsíti a tartandó oldaltávolságot.
Az oktató így tanítja, nagyapádtól úgy hallod, logikusnak meg amazt tartod - ez mind rendben van, de nincs ilyen jogszabály.
Mellesleg az általatok írt "ha elesne" kezdetű dolog pont ugyanúgy nem egzakt érték. Mert mi van ha jobbra esik, mi van ha balra esik, mi van, ha esés közben lerepül a drótszamárról és átesik a szembesávba; továbbá mi van, ha háromajtós autót kerülsz ki, aminek hosszabbak az ajtajai, vagy esetleg sirályszárnyú és messzebbre nyúlik - ezek mind-mind bizonytalan dolgok. Nem beszélve arról, hogy pl. autó kikerülése esetén valójában nem a kinyíló ajtót, hanem az azon kiszálló embert kéne védeni, ami plusz fél méter, nem?
Nincs egzakt, fixen meghatározható érték, adott esetben a bíróság szakértő bevonásával fogja vizsgálni, hogy a tartott oldaltávolság megfelelő volt-e.
Csak érdekességképp jegyezném meg, hogy pl. itt Németországban az országúton ötvennel (figyelem, nem hetvennel, kilencvennel!) haladó smkp-t meg méglassabb kerékpárt nem kicentizik, hanem akár kilométereken keresztül mennek utánuk, míg lehetőség nyílik az előzésre - a szembejövő sávban. Nincs centizés.
"Parkolüóautó esetén azt hozzá kell tenni, hogy a KRESZ szerint az ajtót csak akkor lehet kinyitni, ha a vezető (illetve az utas) meggyőződött arról, hogy ezzel a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti. (23. § (3) illetve 40. § (7)). A felelősség az ajtót kinyitó személyé, nem a kikerülést végrehajtóé!"
Pontosan így van, kétszer is volt részem ilyen (csak anyagi káros) balesetben, mindkétszer nekünk fizetett a biztosító (tehát AKIRE rányitották az ajtót, az volt a vétlen).
Ismétlem, Magyarországon nincs számszerűsítve a biztonságos oldaltáv.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!