Ki a hibás, ha lakott területen kívül, többsávos úton a belső sávban haladó ráhúzza az autót a külső sávon utazóra, miközben az gyorsít?
Ma reggel történt, de baleset vagy koccanás nem történt, ezért csak "elméleti" a kérdés"
Alaphelyzet: emelkedő, 2 sáv felfelé, az út kanyargós (Mecsek). Egy autó (legyen "A" jelű) előzés után nem húzódik vissza a külső sávban, hanem belül marad, és úgy halad több száz métert ~60-70 km/h-val. Az utána jövő autó ("B" jelű) is megelőzi a kisteherautót, de visszahúzódik, majd nemsokára utoléri az "A" autó és mellé/mögé ér (az "A" autó jobb hátsó része a "B" autó bal első részét közelíti). A következő jobb kanyarban két autó kezd egymás mellé érni, mivel a "B" a jobb kanyar miatt azonos sebességgel is jobban "halad". Eközben az "A" autó az ideális ívet próbálja követni, és elkezdi ráhúzni a kormányt a "B" autóra index, és visszatekintés nélkül. A "B" autó gyorsít, az "A" autót kicsit megelőzi, így az észreveszi, és megszakítja a sávváltását. Tegyük fel ha nem mégis megtörténik a baleset, akkor ki a hibás? Az aki nem tart jobbra előzés után + bénázik a sávváltásban ("A"), vagy aki jobbról utoléri a belső sávban haladó autót, és a jobb kanyar miatt azonos sebességgel haladva is előzi, azaz jobbról előz (tehát a "B" jelű autó)?
ilyen esetben amúgy a megfelelő viselkedés: rá kell dudálni a belső sávban tötymörgőre
30. §
Hangjelzés
Hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében, valamint – lakott területen kívül – az előzési szándék jelzése céljából szabad.
Sima elhaladás párhuzamos közlekedésű úton van. A kapaszkodó/gyorsító/lassítósáv nem tekinthető párhuzamos közlekedésű útnak.
Első körben lakott területen kívül jobbról nem előzünk.
Mecseknádasd környékén elég sok a 60-as tábla,nem véletlenül- amik megmaradtak az útfelújítás után is.
Lakott területen kívül előzési szándékot jelezhetsz dudával, így ha megakarod előzni, akkor mögé mész és ledudálod a 'csába. Bár vonatkozik rá a jobbra tartási kötelezettség, ha gyorsabb autó érkezik,de ha jól emlékszem arrafelé 50km/h az alsó határ a belső sávban, és - mint már írtam - akad 60-70-es tábla is szép számmal, így ma a megengedett legnagyobb sebességgel halad a belsőben, akkor ő nem követ ez szabálysértést. Igaz idegesítő, amikor lehetne ott gyorsabban is ( persze szabálytalanul) menni felfelé.
Jobbról előzni nem véletlenül tilos. Ráadásul azzal, hogy a kérdésben szereplő nem elviharzott mellette, hanem még szerencsétlenkedett is veszélyhelyzetet teremtett.
Persze az irányjelző nélküli cikkázás a sávok között a kanyarokban, hát az sem kimondottan szabályos mutatvány.
"a megengedett legnagyobb sebességgel halad a belsőben, akkor ő nem követ ez szabálysértést."
tehát az m0-ról felmegyek az m5-re és Szegedig 130-cal a belső sávban haladok, akkor teljesen szabályos? Mert szerintem se nem szabályos, se nem korrekt a többi közlekedővel szemben
"tehát az m0-ról felmegyek az m5-re és Szegedig 130-cal a belső sávban haladok, akkor teljesen szabályos? Mert szerintem se nem szabályos, se nem korrekt a többi közlekedővel szemben"
Úgy szeretem amikor kiragadtok egy mondatot...
Igen, ugyanez az M5-ön Szegedig nem szabályos, mert az autópálya már párhuzamos közlekedésű úttest, ahol vonatkozik rád a jobbra tartási kötelezettség, míg kapaszkodósáv esetén bizonyos feltételek teljesülése esetén nem.
A kérdés korrekt közlekedésről szólt vagy szabályosról? Nálunk elég távol áll egymástól a kettő, mivel a szabálykövető magatartás a legtöbb esetben csak papíron létezik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!