Rossz, gödrös úton autóval érdemes gyorsan menni? (Az autó szempontjából. )
Mert az ugye egyértelmű, hogy az utas szempontjából mindenképpen érdemes: az autónak a tömege miatt van egy tehetetlensége, aztán ha gyorsan megyünk, akkor a kocsi a lyukakat többé-kevésbé átugorja, míg lassan haladva minden lyukba beledöccen a kerék, és lejjebb kerül a karosszéria, a lyuk végén meg feljebb. (Aki nem hiszi, próbálja ki, én a céges kocsival mindig így megyek, egy új derék drágább, mint egy új lengéscsillapító.)
Na de a futóművet tönkreteszi egyáltalán a sebesség?
1. Míg a karosszéria nagy sebességnél nagyjából egy vonalban megy, addig a rugó belenyomja a kereket a lyukba, a lyuk végén a kerék kap egy nagy ütést.
2. A keréknek is van egy tehetetlensége, az idő nem elég a rugónak, hogy kirúgjon, és a kereket teljes mértékben lenyomja a lyuk aljára. De még ha le is nyomná, akkor is a gödör túlsó szélén kapott ütésnek csak magát a kereket kell felnyomni, míg lassú menetnél maga az egész autó lejjebb esik, tehát a lyukból való kikapaszkodáskor meg kell emelnie a rugónak az egész autót, ami tönkreteszi a futóművet.
Nyilván nem egy ismeretlen úton megyek gyorsan, hanem amit ismerek, és tudom, hogy csak rázás van, életveszélyes kátyú nincs azon a két kilométeres rossz részen, vagy ha van, akkor tudom, melyik részen kell óvatoskodni.
A kérdés csak műszaki szempontból érdekel, alapvetően óvatos és körültekintő sofőr vagyok.
Köszönöm a válaszokat.
Ha x az úthossz, z(x) pedig az adott megtett út melletti rossz út függőleges helyzete, akkor kérdés a d²z/dt² ami a függőleges gyorsulás (ez függ a jármű sebességétől). Ugye F=m*a, tehát ha ez nagy, nagy a "rázó" erő is. Értelemszerűen biztonsági szempontból ennek a gyorsulásnak minél kisebbnek kell lennie, különben akár megszűnhet a vonó/fékező/kormányerőt "kipréselő" normálerő, azáltal, hogy elválik a talajtól. Szóval levezetve:
dz/dt = dz/dx * dx/dt
(dz/dt)' = d²z/dt² = (dz/dx)' * dx/dt + dz/dx * (dx/dt)' = d²z/dx² * dx/dt * dx/dt + dz/dx * d²x/dt²
Itt látszik, hogy adott (legyen periodikus) úthibánál ez a függőleges gyorsulás NÉGYZETESEN függ, a jármű sebességétől (dx/dt). A rugó jobban fárad (milyen szép mikor el tud törni:D), a csillapító elvan, a kerék meg bekap egy nagy amplitudójú névlegeshez képest +/-50%nyi váltakozó terhelést, aminek nagyátlaga az hogy a karosszéria síkban marad. Szóval ebben az esetben nem csak az egész autót kell elviselnie a rugónak, de még +50% autótömeget, hogy legyen elég potenciális energiája ahhoz, hogy süppedésnél szinten tartsa az autót:D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!