Milyen kárt tehet a kocsiban ha a kuplung lenyomása alatt adok gázt?
Most tanulok vezetni és abban a fázisban vagyok, hogy induláskor néha a kuplungot felengedem de nem adok gázt, ezért lefullad a motor, vagy nem engedem elegendően fel a kuplungot és már gázolok, ilyenkor meg a motor üresben felgyorsul.
Melyik tesz az autóban nagyobb kárt? A motor lefullasztása vagy a motor üresben való túrázása? Honnan tudom, hogy mikor és mennyire kell lenyomjam a gázt, miközben a kuplungot engedem fel?
A lefulladások sértik a kuplungtárcsát, és eleve minden a motor egyik alkatrészének sem tesz jó a hirtelen, impulzusszerű erőhatás (amit az autó tömege gyakorol a lefulladás pillanatában a főtengelyre, a csapágyakra, a dugattyúra, stb.) Két lefulladástól persze nem fog tönkremenni, a legtöbb tanulóautó napi szinten kapja az ívet, tehát nem valószínű hogy pont alattad fog tönkremenni.
Ha van egy autó amit sokáig használsz, hamar rááll a lábad a pedálok kezelésére, onnantól kezdve reflexszerűen fog menni az elindulás.
Akkor lehet baj, ha kinyomod a kuplungot, felpörgeted a motort 5000-ig, aztán "leugrasz" a kuplungpedálról. Ha nincs szerencséd, ezzel azonnal gajra lehet vágni az autót, esélyes a kuplungtárcsa-szakadás, nyelestengely-törés, főtengely-deformálódás, féltengely-törés, és még egy sor más hasonló dolog, autó korától, felépítésétől és erejétől függően.
Ülj be az autóba, indítsd be, nyomd ki a kuplungot, tedd 1-es sebességbe, nyomd be a féket, aztán kezdd el felengedni a kuplungpedált. Egy bizonyos állásánál a motor fordulatszáma finoman elkezd csökkenni, ahogy a motor terhelés alá kerül - ennél az állás nál "kezd fogni" a kuplung. Ezt az állást kell megtanulnod hogy hol van. Első autónál nem könnyű, és nem is megy senkinek se elsőre, de hamar bele lehet jönni. Noymd ki újra a kuplungot, majd kezdd ismét felengedni "fogásig", aztán nyomd ki újra, és ismét kezdd felengedni. Ezzel játszogass addig, amíg úgy érzed, hogy elég rövid idő alatt (1 s-en belül) elég nagy biztonsággal el tudod találni ezt a fogós állását a pedálnak.
Most tedd ki üresbe a váltót, és kezdd el finoman nyomni a gázpedált. (Ha van az autóban fordulatszám-mérő, az most sokat segíthet, de anélkül is simán elvégezhető a gyakorlat.) Nem kell rajta sokat mozdítanod, és a fordulatszám elkezd emelkedni. Nyomd be annyira, hogy a motor kb. 2000-es fordulatszámra pörögjön fel. (Fordulatszámmérő hiányában addig, amíg kellemes, még nem túl magas, egyenletes duruzsoló hangja nem lesz a motornak. Ne ordítson, ne visítson, finom hanjga kell legyen. Jegyezd meg ezt a hangmagasságot.) Ez is a pedál egy bizonyos állásánál fog bekövetkezni. Engedd el a gázpedált, majd próbáld meg eltalálni újra ezt a fordulatszámot, lehetőleg minél rövidebb idő alatt. A motornak van egy bizonyos tehetetlensége, tehát ez már lassabban fog menni egy kicsit, autótól függően 2-4 másodperc az egyenletes fordulatszámig jó idő lehet.
Ezeknél a gyakorlatoknál ne azt tanulgasd, hogy hol áll a kuplung és a gázpedál megfelelő helyzetben, hanem azt, hogy mennyit kell mozdítanod a lábad, mennyi utat kell megtegyen, mire eléri a pedál a kívánt helyzetet. Ha a gáz is megy, akkor vissza a kuplunghoz, ha az is megy, vissza a gázhoz. Ezt 10-15 percig csinálgatod, akkor már lesz egy kis alapod a pedálok kezeléséhez.
Most már csak össze kell passzintani a kettőt. Ahogy emeled a kuplungot, a motor sebességben terhelés alá kerül, tehát esik a fordulatszáma. Úgy adagold a gázt, hogy ezt elkerüld, tehát se ne essen, se ne emelkedjen közben a fordulatszám. Ezek a műveletek így az elején elég kuplunggyilkos folyamatok, de ezért van az oktatókocsi :) Csak egyszer kell hogy ráérezz, hogy mit hogyan jó csinálni, onnantól szinte megragad benned.
Mint a kisgyerek a biciklin: először állandóan felborul, aztán egyszer csak ráérez a dologra, átesik a holtponton, onnantól mag aztán többé le se lehet robbantani róla :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!