Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Milyen kárt tehet a kocsiban...

Milyen kárt tehet a kocsiban ha a kuplung lenyomása alatt adok gázt?

Figyelt kérdés

Most tanulok vezetni és abban a fázisban vagyok, hogy induláskor néha a kuplungot felengedem de nem adok gázt, ezért lefullad a motor, vagy nem engedem elegendően fel a kuplungot és már gázolok, ilyenkor meg a motor üresben felgyorsul.

Melyik tesz az autóban nagyobb kárt? A motor lefullasztása vagy a motor üresben való túrázása? Honnan tudom, hogy mikor és mennyire kell lenyomjam a gázt, miközben a kuplungot engedem fel?


2013. szept. 29. 15:26
 1/4 Sinead ***** válasza:
Ha nem hideg a motor és nem tiltásig nyomod a gázt, semmi baja nem lesz, de igyekezz kisebb gázzal indulni, mert megrémíted a körülötted levőket. Ha kinyomod a kuplungot és úgy játszol a gázzal, olyan mintha üresben játszanál vele, így nem okoz károsodást, feltéve ha nem tartod a kuplungot hosszú percekig.
2013. szept. 29. 16:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:

A lefulladások sértik a kuplungtárcsát, és eleve minden a motor egyik alkatrészének sem tesz jó a hirtelen, impulzusszerű erőhatás (amit az autó tömege gyakorol a lefulladás pillanatában a főtengelyre, a csapágyakra, a dugattyúra, stb.) Két lefulladástól persze nem fog tönkremenni, a legtöbb tanulóautó napi szinten kapja az ívet, tehát nem valószínű hogy pont alattad fog tönkremenni.


Ha van egy autó amit sokáig használsz, hamar rááll a lábad a pedálok kezelésére, onnantól kezdve reflexszerűen fog menni az elindulás.

2013. szept. 29. 19:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 Toborc ***** válasza:
leghamarabb leégeted a kuplungot. (kuplungtárcsa szarrá kopik)
2013. szept. 29. 21:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 anonim ***** válasza:
100%

Akkor lehet baj, ha kinyomod a kuplungot, felpörgeted a motort 5000-ig, aztán "leugrasz" a kuplungpedálról. Ha nincs szerencséd, ezzel azonnal gajra lehet vágni az autót, esélyes a kuplungtárcsa-szakadás, nyelestengely-törés, főtengely-deformálódás, féltengely-törés, és még egy sor más hasonló dolog, autó korától, felépítésétől és erejétől függően.


Ülj be az autóba, indítsd be, nyomd ki a kuplungot, tedd 1-es sebességbe, nyomd be a féket, aztán kezdd el felengedni a kuplungpedált. Egy bizonyos állásánál a motor fordulatszáma finoman elkezd csökkenni, ahogy a motor terhelés alá kerül - ennél az állás nál "kezd fogni" a kuplung. Ezt az állást kell megtanulnod hogy hol van. Első autónál nem könnyű, és nem is megy senkinek se elsőre, de hamar bele lehet jönni. Noymd ki újra a kuplungot, majd kezdd ismét felengedni "fogásig", aztán nyomd ki újra, és ismét kezdd felengedni. Ezzel játszogass addig, amíg úgy érzed, hogy elég rövid idő alatt (1 s-en belül) elég nagy biztonsággal el tudod találni ezt a fogós állását a pedálnak.


Most tedd ki üresbe a váltót, és kezdd el finoman nyomni a gázpedált. (Ha van az autóban fordulatszám-mérő, az most sokat segíthet, de anélkül is simán elvégezhető a gyakorlat.) Nem kell rajta sokat mozdítanod, és a fordulatszám elkezd emelkedni. Nyomd be annyira, hogy a motor kb. 2000-es fordulatszámra pörögjön fel. (Fordulatszámmérő hiányában addig, amíg kellemes, még nem túl magas, egyenletes duruzsoló hangja nem lesz a motornak. Ne ordítson, ne visítson, finom hanjga kell legyen. Jegyezd meg ezt a hangmagasságot.) Ez is a pedál egy bizonyos állásánál fog bekövetkezni. Engedd el a gázpedált, majd próbáld meg eltalálni újra ezt a fordulatszámot, lehetőleg minél rövidebb idő alatt. A motornak van egy bizonyos tehetetlensége, tehát ez már lassabban fog menni egy kicsit, autótól függően 2-4 másodperc az egyenletes fordulatszámig jó idő lehet.


Ezeknél a gyakorlatoknál ne azt tanulgasd, hogy hol áll a kuplung és a gázpedál megfelelő helyzetben, hanem azt, hogy mennyit kell mozdítanod a lábad, mennyi utat kell megtegyen, mire eléri a pedál a kívánt helyzetet. Ha a gáz is megy, akkor vissza a kuplunghoz, ha az is megy, vissza a gázhoz. Ezt 10-15 percig csinálgatod, akkor már lesz egy kis alapod a pedálok kezeléséhez.


Most már csak össze kell passzintani a kettőt. Ahogy emeled a kuplungot, a motor sebességben terhelés alá kerül, tehát esik a fordulatszáma. Úgy adagold a gázt, hogy ezt elkerüld, tehát se ne essen, se ne emelkedjen közben a fordulatszám. Ezek a műveletek így az elején elég kuplunggyilkos folyamatok, de ezért van az oktatókocsi :) Csak egyszer kell hogy ráérezz, hogy mit hogyan jó csinálni, onnantól szinte megragad benned.

Mint a kisgyerek a biciklin: először állandóan felborul, aztán egyszer csak ráérez a dologra, átesik a holtponton, onnantól mag aztán többé le se lehet robbantani róla :)

2013. szept. 29. 21:10
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!