Hibás e a "C" jelű gépkocsi vezetője? Többi lent
Három gépkocsi halad egy közúton egymás után, sorrendben: A, B és C jelű. A B jelű közel az A jelű mögött, nem tartva be a KRESZ 27. paragrafusában előirt követési távolságot. A C jelű gépkocsi a B mögött a követési távolságot betartva halad.
Ekkor az „A” jelű gépkocsi (indokoltan, egy gyalogos úttestre szaladása miatt) vészfékezéssel megáll. A B jelű gépkocsi nem tud megállni az A mögött és belerohan. A C jelű, bár betartotta az előirt követési távolságot, mégis beleütközik a B-be. Kérdés: hibás-e a C jelű gépkocsi vezetője a KRESZ szerint?
"B nem fog jobban lassulni A-nak ütközve, mint amennyire önállóan lassult volna, ha őelé ugrik ki valaki"
De, valójában jobban lassul, hiszen pl. 50-ről nullára 2 mp helyett fél mp alatt lassul.
Viszont abban igazad van, hogy ez nem lehet indok, mert a biztonságos követési távolságon belül meg kell tudni állni, függetlenül attól, hogy a fékezés kezdete után az előttünk haladó még csúszik, bukdácsol, vagy rögtön beleáll egy betonfalba.
"Szerintem a követési távolságba bele kell kalkulálni, hogy az előttem fékező (lassuló) jármű a fizika törvényei szerint lassul e."
NEM!
A követési távolságon belül meg kell tudni állni!
Tehát ha 20m-t választottál köv.távnak, akkor úgy kell tudni megállni, mintha egy bója lenne letéve 20m-re előtted, amikor a veszélyt észlelted.
Nehéz eset annyi szent. A 'B' jelű jármű egészen biztosan hibás. Ha a 'C' jelű jármű tudja bizonyítani, hogy nem tudott az 'A' jelű jármű jelenlétéről (Pl 'A' egy kis autó, 'B' egy kamion), akkor lehet esélye megúszni felelősségre vonás nélkül. 'C' jelű járműnek NEM KELL arra számítani, hogy az előtte haladó nem tartja be a KRESZ szabályait (jól is néznénk ki, mert ezen az alapon pl egy főúton is állandóan számítanom kellene rá, hogy nem adják meg az elsőbbséget a pl jobbról érkezők...) Ha tehát a 'C' jelű jármű olyan követési távolságot tart 'B' mögött, hogy normál esetben - Tehát 'A' jelű jármű nélküli szituációban, annak vészfékezése esetén is - Meg tudott volna állni, nem okolható a balesetért.
Tehát jól látod a helyzetet, a 'B' jelű jármű baleset miatti lassulása jóval nagyobb mint vészfékezéskor lenne, ezért a betartandó követési távolság jóval nagyobb kellene legyen. De ez nyilván csak akkor várható el, ha a 'C' jelű jármű tudott a 'B' jelű szabálytalanságáról (azaz az 'A' jelű jármű jelenlétéről).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!