A kerékpárosok többsége nem ismeri a kreszt, nincs tisztában alapvető szabályokkal ami rá vonatkozik. Budapest forgalma nem alkalmas a kerékpáros közlekedésre! Miért nincs kötelező kerékpáros jogositvány?
Nézd, ha kötelezővé tennék a KRESZ-vizsgát a kerékpárosok számára, azzal elég nagy öngólt lőne a társadalom. Sokak egyetlen napi közlekedésre használható eszköze ugyanis a kerékpár és bizony jó részüknek felvállalhatatlan költségeket jelentene bejárni egy távolabbi településre oktatásra, plusz kifizetni a vizsgadíjat. Zsolt, ne csak budapesti viszonylatban gondolkodj!
De a városi közlekedés fenntarthatósága szempontjából sem lenne egy nyerő lépés: egy nagyon kis helyigényű, mozgékony és nullemmissziós járműről van szó, ami nagyon is alkalmas a városi közlekedés olyan problémáinak az enyhítésére, mint a zaj- és légszennyezés, a torlódások vagy a parkolási nehézségek. Pont ennek a közlekedési formának a hozzáférhetősége és a rugalmas használhatósága csökkenne azzal, ha adminisztratív kötelezettségeket írnánk elő a kerékpárosok számára. Kicsit a "felköp, alááll" esete.
Oktatói tapasztalataim alapján egyébként nincs nagy baj a gyerekek KRESZ-ismereteivel, tehát a legtöbb iskolában vagy családban megfelelő hangsúlyt kap a téma, legalábbis az elméleti része. Mivel a kerékpárosokat érintő szabályrendszer meglehetősen egyszerű, jól is van ez így. Mindenki megkapja az iskolában a megfelelő ismereteket.
Amin szerintem javítani kellene, az egyrészt a szabályok betartatása, másrészt pedig a közlekedők türelmesebb, empatikusabb hozzáállása a többiekhez. Ez utóbbiért pedig te is sokat tehetsz! Empátia, együttműködés. Talán a legfontosabb kulcsszavak vezetés közben. Lásd én is türelemmel várok és nem fekszem a dudára, amíg az egysávos utcában fizet az utasod, mert nagyon jól tudom, hogy máshol úgysem tudsz megállni a közelben és a jattodat bukhatod, ha nem találván parkolóhelyet, elviszed az utast pár sarokkal odébb. És ha szúrós szemmel is, de elnézem a hasonló okból járdára parkolást is, pedig igazán nem szép dolog...
"Akinek jogosiványa van az nem jelenti egyben azt is, hogy ismeri a kreszt!"
Ha ezt pont te mondod, akkor mit vered a nyálad a kötelező kerékpáros jogsira?
Mi változna? Semmi!
Ahogyan az autósok is szabálytalankodnak orrba-szájba, a kerékpáros is szabálytalankodna, csak immáron egy jogsival a zsebében.
Pont ez a probléma, mindenki a saját kis burok világában él, ahol dúl az egó. Az autós szerint ő a legjobb és legfontosabb mindenki takarodjon el előle.
A bringás ugyanez.
De ha mindkettejükre tennénk tudta kívül egy kamerát és összeszámolnánk az elkövetett szabálytalanságokat, egyiknél sem lenne a számláló nulla!
Próbáljunk már meg élni egymás mellett és segíteni egymást nem akadályozni...
Amúgy elmondom, nekem egyszer volt balesetem, egy öntelt autós barátod elémfordult a kerékpárútra a sövény takarásából. A birkája annyira bámulta a praktiker bejáratát, hogy fel sem tűntem neki.
Utána pedig nem érezte kötelességének megállni. (A praktiker vásárlók állították meg, hogy barátom egy kerékpárossal volt egy kis incidensed)
Én félrekaptam a kormányt, beborultam a sövénybe.
Szerencsére bennem nem, a bringában 3000 ft kár keletkezett...
Ettől függetlenül nem mondom, hogy mindenki tahó de az autósok éppúgy nem figyelnek a kerékpárosokra, ahogyan viszont sem.
"Ezekre a rendelésekre egyre nehezebb taxit találni. Vajon miért? "
Azért mert egyre több kerékpáros felfogja, hogy ön és közveszélyes dolog ittasan kerékpárra ülni.
Ezért inkább taxival hazamegy.
Nemhiszem, hogy egy versenykerékpárral 100 km-eket letoló illetőnek elszállna a kerékpáros öntudata az italtól.
Szimplán felelősségteljes annyira, hogy ittasan nem kerékpározik.
Na a taxisokról is mesélhetnék... nem tudom, Te hogy taxizol, de a kollégáid sokszor állat módjára, a szabályokra fittyet hányva törtetnek a forgalomban. Mégsem állok neki szidni en bloc a taxisokat. A Kőbányai úton ugye rendszeresen kerülgetem a járdára/bringaútra álló taxisokat. Nem állok neki balhézni, hogy mi keresnivalója van ott. Nem mellesleg ezen a bringaúton szoktam kerülgetni a grasszáló gyalogosokat, az oda leparkolt bicikliket, robogókat, időnként még autókat is, minden kereszteződésben figyelek, mert előfordul, hogy nem látás okán nem adnak nekem elsőbbséget, és itt estem el legutoljára, mert egy részeg gyalogos kirohant elém, én vészfékeztem, és mivel a bringautat nem síkosságmentesítették, mint az utat, ezért kimentek alólam a kerekeim. Tehát ennyit arról, mennyire veszélyes közúton közlekedni. Hidd el, a bringaút veszélyesebb. De ha azt mondom, hogy b*ssza meg, és megyek az úton, akkor én vagyok a szabályokat nem ismerő, felelőtlen bringás.
Buszsáv dettó. Ha a közforgalmi sávban megyek, akkor kerülgethetnek az autósok, időnként nem biztonságos oldaltávot tartva - balról, egyikük-másikuk időnként még be is szól/dudál, ugyanis sok autós, jogsi ide vagy oda, nem tudja, hogy a bringás nem közlekedhet buszsávban, csak ha külön jelölés engedi (ami Budapesten ritka, mint a fehér holló). Ezenkívül időnként jön busz is - jobbról. Nekem ne mondja senki, hogy ez biztonságosabb, mint a buszsávban menni. Arra mindig odafigyelek, hogy a buszt ne tartsam fel, ha látom, hogy jön, félreállok vagy arra az időre besorolok a forgalmi sávba. Lehet, hogy nem szabályos, de biztonságosabb. Ezen nem változtatna az sem, ha jogsim lenne.
Ha a városi -pontosabban a fővárosi- kerékpározásról beszélünk, akkor a többségük rendelkezik jogosítvánnyal, ergo pontosan annyira ismerik a KRESZ-t, mint pl. az autósok. Az, hogy ezeket mennyire tartja be, már a közlekedési kultúrából adódik -a szabályszegések aránya nem rosszabb, mint az autósok esetében, csak másfajta szabályokat szoktak megszegni, ezért feltűnőbb, mint a megszokottak.
És ha Budapest forgalma nem alkalmas a kerékpáros közlekedésre, arról a legkevésbé ők tehetnek. Gyanítom ennek a túlzott mértékű autóforgalom az oka; tehát ezt kellene normális mértékűre korlátozni és megoldódna a probléma. De egyre többen vannak, akik szerint ez az alkalmatlanság nem áll meg; az utóbbi években a Budapesten kerékpárral közlekedők száma megtöbbszöröződött. Lehet, hogy mégis alkalmas rá?
A kötelező kerékpáros jogosítvány nemlétének pedig számos oka van: először is a bécsi közlekedési egyezmény tiltja, ezenkívül már pár hsz-al ezelőtt meg lett állapítva, hogy a szabályismeret és -követés nem jár együtt a jogosítvánnyal, harmadszor pedig rengeteg adminisztrációs és szabályozási problémával járna. Pl. kinek kellene jogosítvány a kerékpározáshoz? A 4éves kislányomnak? Vagy a szomszéd kisfiúnak a háromkerekűjén? Vagy a faluban a piacig 200 métert tekerő 80 éves maminak?
És: "Miért kell napról napra elviselnie a sok tudatlan kerékpárost az autosoknak!" -pontosabban: miért kell napról napra elviselnie a sok zajos, bűzös bádogdobozt a város lakóinak, amik lassan kiszorítják az embereket a városokból? Ezen kellene elgondolkodni...
"Miért kell napról napra elviselnie a sok tudatlan kerékpárost az autosoknak!"
"Miért kell napról napra elviselnie a sok tudatlan bunkó taxist a gyalogosoknak?"
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!