Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » A képen látható helyzetben...

A képen látható helyzetben miért nem a gyalogos az első aki áthaladhat?

Figyelt kérdés

[link]

(minden más kérdésre tudtam a főútvonalas tesztben a választ kivéve ezt, valaki segítsen a szabállyal ami itt van, magyarázza el nekem)



aug. 22. 19:38
 1/10 anonim ***** válasza:
96%
Mert nem kanyarodsz vagy hagyod el a főútvonalat, hanem főútvonalra hajtasz, ahol amíg nem hagyod el és más tábla nem befolyásolja(pl. gyalogátkelő) mindig elsőbbséged van.
aug. 22. 19:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 A kérdező kommentje:

#1 más kérdésnél amikor valóban főútvonalon vagyok ott elsőbbsége volt a gyalogosnak mindig. Ezen a képen csak ráhajtok a főútvonalra, tehát egyik esetben sem a főútvonal mentén haladok végig és mégis különbözik

pl.:

[link]

aug. 22. 19:46
 3/10 anonim ***** válasza:
97%
#2 Olvasd el mégegyszer amit írtam, ezen elhagyod a főútvonalat, azért kell elengedni.
aug. 22. 19:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 A kérdező kommentje:
#3 köszi, erről a szabályról nem tudtam, hogy ráhajtásnál ez más, köszi
aug. 22. 19:59
 5/10 anonim ***** válasza:
Főútvonalon vagy. Azért az életben engedd csak el a gyalogost 😀
aug. 22. 20:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:
100%

Na, akkor tegyük tisztába, először is, hol mehet át a gyalogos? A forgalom zavarása nélkül bárhol átugorhat az úton (bár ha észszerű közelségben van zebra, illenék addig elmennie). Nem zavarás = járműnek kitérnie és fékeznie sem kell (persze elütni sem kell a gyalogost, ha látjuk, hogy le fog lépni). Főútvonalon viszont csak a kereszteződés vonalában az útra merőlegesen. Ebben annyi a csavar, hogy a gyalogosnak nem kell tudnia, főútvonalat tervez-e keresztezni.


Általánosságban ha a gyalogos megy, te pedig rákanyarodsz az útját keresztezve, el kell engedni, akár van zebra, akár nincs. Ha egyenesen mész, akkor viszont zebra nélkül a gyalogosnak nincs elsőbbsége. Kanyarodó főútvonalnál amikor így felhajtasz, te egyenesen mész, tehát nincs elsőbbsége. A táblák az úttesten közlekedőkre vonatkoznak, a járdáról járdára átsétáló gyalogosra nem vonatkozik az elsőbbségadás, a KRESZ nem feltételezheti, hogy a gyalogos egyáltalán felismeri a táblát. Persze, a nagytöbbség felismeri, de a jogszabály ezet nem feltételezheti.

Viszont. Mivel a gyalogos nem tudja, hogy a kanyarodó főútvonalon van, ha kanyaordó főútvonalon haladsz és követed a főutat, mivel fizikailag kanyarodsz, a kanyar végén meg kell adni az elsőbbséget (a kanyar elején nem, akkor még egyenesen mész). Ha kanyarodó főútvonalról egyenesen lehajtasz, mivel az fizikailag nem, de jogilag irányváltás, és indexelsz is, meg kell adni az egyenesen haladásodat keresztező gyalogosnak is az elsőbbséget (a főútvonalról lehajtva, a kereszteződés behajtási pontján nem), hiszen a gyalogos nem fogja azt nézegetni, sávon belül hogy helyezkedsz (már ha helyezkedsz), az indexed egyenes lehajtást, vagy tényleges kanyart (ami őt nem befolyásolná, ezért reflexből menne) jelent-e.

aug. 22. 21:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 A kérdező kommentje:

#6 ezer hála ez a szövegrész a magyarázat amit kerestem:

"mivel az fizikailag nem, de jogilag irányváltás, és indexelsz is, meg kell adni az egyenesen haladásodat keresztező gyalogosnak is az elsőbbséget"

és így logikus is a fejemben ez a kivétel, hogy miért nem kivétel

🙏

aug. 22. 22:16
 8/10 anonim ***** válasza:
Egyébként ez az oktatás hibája, ha nem világos. Nekem B jogsim úgy lett, hogy nem olvastam soha KRESZ-t, csak tananyagot, igaz, akkor még e-Titán sem volt. Viszont A jogsinál bizony volt akinek már 20 éve volt B jogsija, és az oktató azzal kezdte az egyik foraglmi órát, hogy "srácok, sisakot-kabátot le lehet venni, üljetek le", és felskiccelte papíron a lehetséges szituációkat, és szépen logikusan levezette, hogy mikor mi a szabály, és hogy MIÉRT. Mert a KRESZ nagy része logika. Elég nagy baj, hogy az online tananyag néha hagy olyan hézagokat, hogy rá kell ctrl+f-ezni a konkrét jogszabály szövegében netjogtáron, meg hogy a tantermi oktatás sem olyan mindenhol, hogy ezt valaki elmagyarázza. Nekem annó 17 éves koromban még arra is logikus indokot adtak, hogy biciklin miért kötelező felszerelés legalább egy keréken legalább egy sárga prizma (úttestet keresztező bicikliút miatt, hogy oldalról is lásd). Tök logikus, de azért ez nem mindenkinek ösztönös, kell egy közlekedési érzék, ami a rutinnal alakul ki, és sokszor utólag érti meg az ember, hogy a szabály, amit megtanult, az igazából nem is lehetne másképp. Gyalogosokkal kapcsolatos szabályokban mindig az legyen a kezdőpont, hogy a gyalogos nem néz szét, csőlátó, és nem ült még biciklin sem életében. Ez nem reális nyilván, de ha ez alapján van megírva a szabály, akkor garantálja leginkább a gyalogos biztonságát, tehát így írták meg a szabályt.
aug. 22. 22:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:

Gondolj bele, a gyalogosnak kell tudnia mérlegelni, hogy az egy kanyarodó főútvonal? Elvárható-e egyáltalán tőle, hogy tudja?

Mivel nem, ezért az az egyszerű logika, hogy nincs zebra, akkor a gyalogos annyit tud, "egyenesen jön, neki van elsőbbségre" vs. "felém kanyarodik be, nekem"

aug. 23. 07:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:
Ezért nem teszt alapján kellene tanulni hanem a szabályokat olvasni és megtanulni.
aug. 23. 07:36
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!