Vezetéstechnikai szempontból mi a legjobb megoldás ilyen életveszélyes helyzetben? (Bp.-i görkoris lány)
A sofőr az utolsó pillanatban veszi észre, hogy nagy sebességgel a mellékutcából gurul ki elé egy görkoris lány.
A felvétel alapján úgy tűnik, hogy nyomott egy brutál satuféket a tökéletes műszaki állapotú autójában.
Viszont kérdés, hogy mennyivel ment ill. ha elcsapja mondjuk óra szerint 60-al (aminél a rendőrség még nem büntet), akkor milyen büntetést kap?
De ami a kérdésem lényege:
Dönthetett volna úgy is, hogy hirtelen fék, majd ellenkormányzással átmegy a másik sávba elkerülni a balesetet?
Vagy egyszerre satufék és ellenkormányzás?
Tegyük fel, hogy elsőkerekes 1 tonna körüli (VW Polo) városi kisautót vezetek. A fentiek közül melyik a legjobb döntés egy ilyen szituáció megoldására?
#1: Kérlek ne komplikáld túl ilyen tényezőkkel a kérdést. Én CSAKIS a MŰSZAKI indoklásra/érvelésre vagyok kíváncsi.
Tegyük fel, hogy full kietlen helyen járok, ahol már több perce látom/tudom, hogy nincs mögöttem senki és szembe sem jön senki.
99%-ban satut fognak nyomni, mert:
- Jöhetnek melletted is
- Még mindig jobb ha két lökhárító törik össze, mintha oldalról az anyósülésen trafálnál el valakit, vagy a szembejövőt, a két jármű sebességének összeadódása miatt.
- De legelső sorban azért, mert az emberek pont ennyi százaléka ennyi idő alatt kb annyit képes reagálni hogy fékez.
Amúgy a görkori nem jármű, nem az úton van a helye. Lehet ezzel vitatkozni, de ez így van. Nyilván a kislány sem így akarta, csak nem kicsit elszámolta magát.
Most mi a kérdés?
Vezetéstechnikai szempontból ott van a videón a legjobb megoldás. Döntésekről meg nincsen értelme beszélni, mert ezek annyira hirtelen helyzetek, hogy az ember pont annyit tud csinálni, hogy reflexből fékez.
Amúgy gázolás, baleset esetén két dolog történik:
Nézik a sofőr büntetőjogi felelősségét, és adott esetben a sofőrt is elítélhetik, ha nem tett meg mindent a baleset elkerülése érdekében. Függetlenül attól, hogy megállapítják a másik fél felelősségét.
Másik oldalról a biztosítás szempontjából a vezetés veszélyes üzemnek minősül, így simán megállapíthatják a sofőr felelősségét és fizetheti a biztosítója másik fél költségeit, kezelési költségeit.
Ismerősöm így járt amikor benzinkúton a kereke alá lépett a mellette tankoló. Megállapították, hogy büntetőjogi felelőssége nincsen, de mégis az ő biztosítója fizetett a sérült félnek.
Ostoba és egyben provokatív a kérdés, mert a satufék és az kormányzás -egyszerre- nem működhet.
Tök mindegy merre kormányzol, mert ha egy pillanattal hamarabb történik a fékezés, amerre éppen áll a kasztni a fékezés pillanatában, abba az irányba fog elcsúszni az autó.
És most ne példálózzál az ABS-el, mert egy rendes teletalpas fékrúgásnál, az ABS hatás csak később jelentkezhet.
De akkor már javában csúszik az autó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!