Láttatok már olyat, hogy a fénysorompó fehér volt, de ennek ellenére áthaladt a vonat?
Én olyat láttam, hogy egy ívből kibukkanó átjáróban nem ereszkedtek le a csapórudak. Rátapadtam a kürtre, aztán jelentettem rádión.
A villogó fehér jelzés nem azt jelenti, hogy szabad az áthaladás, kedves autósok. A fénysorompón közút felé soha nem jelenik meg szabad jelzés! Az áthaladás veszélytelenségéről minden esetben meg kell győződni.
Valóban nem értek hozzá, csak az összes ősrégi KÖZDOK filmet néztem meg már vagy hatszor. Az nem ismeret, tudom.
De ezek mik?
98/198 Pályavasúti Üzemeltetési Főigazgatóság F.1.
F.1. sz. Jelzési Utasítás 2. sz. módosítás
5.3.5.4. Ha a Fénysorompót ellenőrző útátjárójelző a vonat jelzőhöz
történő érkezésekor sötét (fényjelzést nem ad), akkor a közutat fedező
fénysorompó használhatatlan. A mozdonyvezető az F.2. sz. Forgalmi
Utasításban előírtak szerint köteles eljárni.
5.3.5.5. Ha a jelző — a vonat érkezésekor — csak egy villogó fehér
fénnyel ad jelzést, akkor a fénysorompónak a biztonságot nem
veszélyeztető hibája van, de használható. Ekkor a mozdonyvezető az F.2.
sz. Forgalmi Utasításban előírtak szerint köteles eljárni.
5.3.6. A Fénysorompót ellenőrző útátjárójelző
előtt legalább 150 m-re — a vonatbehatási
távolság elején — Fénysorompót ellenőrző
útátjárójelzőre figyelmeztető jelet kell elhelyezni.
5.3.6.1. A figyelmeztető jel álló téglalap alakú vörös szegélyű tábla,
melynek fehér mezejének alsó részén rézsútos irányú vörös sáv van (168.
ábra).
7: Ilyen az, amikor valaki megtanulja, de nem érti, sőt még alkalmazni sem tudja. A fénysorompót ellenőrző útátjáró jelzők általában kisforgalmú, állomástávolsági közlekedéssel üzemelő vonalakon vannak. Fővonalon nincsenek tucatjával. Csupán útátjáró jelző táblák vannak, melyek tájékoztatást adnak a fénysorompó vonat általi vezérléséről.
Az utasítás pedig kétévente változik, a módosításokból vizsgáznunk kell. Számold ki, kb hányszor változott 1980 óta.
Ezért volt régebben benne a KRESZ-ben, csak bő 15 éve eltörölték, hogy lakott területen 30-cal, lakott területen kívül 40-nel szabad áthajtani a szabad jelzésen is. Amikor én vizsgáztam, mondta is az oktató, hogy ez már nem szabály, de ökölszabálynak jó, főleg forgalmi vizsgán, ennél a tempónál elhiszik, hogy volt időm kétszer is megnézni mindkét irányban.
Amúgy kétféle fénysorompó van.
1. Amikor a vonat érkezik, kellő távolságban a vonat vaskereke zár rövidre egy kapcsolót, ami miatt az irányító áramkör beindítja a tilos jelzést, és áthaladás után visszaáll szabadra, amikor másik irányban az utolsó kerékpár is billentett egy kapcsolót.
2. Mágneses indukcióval üzemeltetett szenzor segítségével számolja egy áramkör, hány tengely haladt át rajta. Sőt, két egymástól független kör számolja. Amikor az első tengely (mozdony első kereke) áthaladt, megy a piros, megszámolja a két kör egymástól függetlenül, hány kerék haladt át. Áthaladás után a másik oldalon megint számolnak. Ha annyi ment át a túloldalon, mint az érkező oldalon, vagy a két számolás között max plusz-mínusz egy az eltérés akkor válthat szabadra (mert ugye egytengelyes vasúti kocsi nincs, tehát ha a két számolás közül az egyik pontatlan is, ha csak eggyel téved a másikhoz képest, az még jó).
Szóval az ritka, hogy szabad jelzést ad, amikor nem kéne. Ott valami emberi mulasztás lehet, vagy az 1. pontban felvázolt rendszerben pl. időjárás, környezet stb miatti hardverhiba. A 2. módszerrel üzemeltetett esetben inkább az van, hogy ha hiba csúszik a rendszerbe, akkor marad a tilos jelzés, amikor már nem kéne.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!