Mi történik, ha kereszteződésben zöld lámpánál egy autós nekimegy egy megkülönböztető jelzést használó rendőrbe?
Láttam egy videót, ami Amerikában készült, ahol ez volt a helyzet. A kommentek között vita volt, hogy ilyenkor az autóst, mennyire veszik elő.
Nem is ez érdekel, hanem ennek egy magyar verziója, ugyanis az USÁban más szabályok vannak.
Vegyük, hogy egy rendőr/mentő/tűzoltó villogva siet át egy kereszteződésen, ahol piros lenne éppen neki (rendőr esetén például üldöz valakit, mert ott lassítani sincs lehetősége). Ugye tudjuk, hogy ezeknek a járműveknek, ha villog a fénye, akkor elsőbbsége van a pirosnál is.
Azonban mi van, ha valaki már lendületből - sebességet betartva - megy át a zöldön, nem hallja, vagy nem látja, hogy honnan jön a rendőr, nem tud már eléggé lefékezni, és így összeütköznek?
Ez esetben a rendhagyó, váratlan szituációt figyelembe veszik, és enyhített büntetést kap az illető, vagy egyenesen arra mennek, hogy a rendőrnek nem adott elsőbbséget, és szokásos módon járnak el? Biztosító ilyenkor mit lép?
Ilyen _szinte_ soha nem történik. A megkülönböztető jelzésű járműveket nem akárkik vezetik, és az, hogy elsőbbségük van a pirosnál nem jelenti, hogy ész nélkül zúgnak bele, lassítanak, megbizonyosodnak, hogy megkapják az elsőbbséget. Persze vannak kivételes esetek: pl. amikor a mentő oldalba kapta a gyorshajtó motorost, és a bíróság másodfokon is úgy határozott, hogy ha szabályos sebességgel hajtott volna, akkor is lehetett volna baleset, elő is vették a mentőautó vezetőjét.
Bizonyára a te képzelt esetedben minden körülmény mérlegelve lesz, hiszen a biztosító sem lép addig, amíg nincs rendőrségi állásfoglalás, és nyugodj meg, ilyenkor be lesz vonva a rendőrség, nem betétlapozgatnak egymás között. Mennyire volt idióta az úrvezető, mennyire nem számíthatott a szirénásra stb.
"börtön"
Persze-pesze, ahogy azt móricka elképzeli.
Egy közvetlen kollégámba a rendör ment be villogva szirénázva, mert ö nem adta meg az elsöbbséget, mivel nem hallotta. Pár bordája repedt, meg az autó GTK.
Ezt elmondta a tárgyaláson, és miután szakértökkel pontosan rekonstruálták a helyzetet, megállapították, hogy nem hibázott, mert adott szituban már kint volt a kocsi, amikor észlehette a jelzést már csatt is volt.
Pont ezért van, hogy a rendör/mentö/tüzoltó nem durrathat át a keresztezödésen 100-zal, mert sürgös eset van, hanem neki is figyelni kell és úgy haladni, hogy meg tudjon állni.
#6 Igaz, hogy a sziréna direkt olyan frekvencián megy, amire érzékenyebb a füled, a villanyoszlopok, utcasarkok stb. mérete meg pont akkora, hogy a hullámok elhajoljanak, tehát egy sarokról is úgy kéne hallanod, mintha egyenes vonalból jönne a hang, de mindegy, gondolom nem volt középiskolában fizikaórád.
De ezek után remélem senki nem panaszkodik majd a sportkipufogós motorosokra rajtam kívül. :D
Kéklámpásnak is van kötelezettsége, és simán elmeszelhetik, ha nem megfelelően közlekedik.
"A megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű vezetője – a rendőr és a vasúti átjárót biztosító jelzőberendezések jelzéseit kivéve – a közúti jelzéseket, továbbá a 24–43. §-okban foglalt rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!