Pár fogós kresz kérdés?
a) Bemelegítésképpen:mi szükség van az "Alagút vége" táblára? :)
b) T-alakú kereszteződés, alsó szár főút, ami balra folytatódik (jobb oldali úton macisajt). Alulról érkező "A" autó jobbra kanyarodik, balról érkező "B" autó egyenesen menne tovább, tehát mindketten lejönnek a főútról. Kinek van elsőbbsége és melyik kresz pont alapján?
c) fénysorompó fehéret mutat, de vonat közeledik. Meg kell állni, oké. Utána ki mehet előbb, a vonat vagy az autó?
d) le kell-e szállni a kerékpárról, ha a kerékpáros a zebra melletti, a másik szélén szaggatott vonallal határolt területen kel át? Pl.: [link] ,16.8647946,3a,75y,203.4h,72.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1sLBs5J-TkPXsVYulQxW5JNQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
4.
Kicsit erőltetettnek érzem, hogy balra tér le ha csont egyenesen megy tovább. Pláne, ha még az a mellékút kicsit jobbra el is lenne hajolva, akkor már úgy "térne le balra", hogy jobbra tart. És még az is lehet, hogy a védett út nem is főútvonal, szimplán csak az van megosztva terelővonallal, a mellékút meg csak egy kevésbé jelentős út és ezért annál van a macisajt.
#11 (kérdező): Márpedig a védett út vonalvezetéséhez képest balra tér le, akkor os ha egyenesen megy. Fogd fel jobbkézszabálynak, ahogy #9 is írja, és így egyértelmű, ki mehet hamarább. Amúgy az összes kanyarodási szabály levezethető a jobbkézszabályból.
#10: A fénysorompó fehér jelzéséről én is azt gondolom, amit te #10-nél írtál. Ennek ellenére, ha fehérnél látom, hogy jön a vonat, meg fogok állni, mert mi van, ha a vezető mégsem tudja, hogy fehér a lámpa. Életösztönöm azért van.
Sokan hangoztatják, amit #9 is, hogy csak a berendezés működését jelenti, és ugyanúgy meg kell győződni, hogy nem jön vonat, ehhez néhol tényleg 5-tel kéne menni, a valóságban még is azt látom, hogy folyamatosan mennek át az autók a fehérnél.
12.
"a valóságban még is azt látom, hogy folyamatosan mennek át az autók a fehérnél."
Ez teljesen szabályos. Ha megnézed a vonatkozó pontot a kreszben, a vonatról való meggyőződés az András keresztes résznél ott van, a fehér fénysorompónál pedig nincs. Ez szándékos a jogalkotó részéről. Egyrészt, mert mint írtam, nem lehetséges fizikailag nagyon sok helyen, csak ha meg is állna az autós, másrészt, mert akkor teljesen felesleges lenne a fénysorompó, mint olyan, ha a fehér jelzése csak pont ugyanannyit érne, mint az András kereszt, vagyis semmit.
12.
"Ennek ellenére, ha fehérnél látom, hogy jön a vonat, meg fogok állni, mert mi van, ha a vezető mégsem tudja, hogy fehér a lámpa"
A problémám itt az, hogy ha történik egy baleset egy ilyen szituban, a hibás mindig az lesz, akibe belementek (vagy ha baleset nem is lesz, akkor az elsőnek áthaladó lesz a szabálytalan). Ha az autós, akkor ő, ha a vonat, akkor ő. Mivel mindkettőnek az van előírva, hogy adja meg a másiknak az elsőbbséget, ezért egyik sem mozdulhatna. Ez mindenképpen egy ellentmondás, ilyennek nem szabadna lennie a 2 szabályozást összetolva.
A mozdonyvezető vagy tudja, vagy nem tudja, hogy az átjáróban működik-e a fényjelző berendezés, de nem feltétlenül tud róla.
Van biztonsági előírás a mozdonyvezető számára is, de a vonat nem közúti jármű, nem a KRESZ szabályok szerint közlekedik, megállásra, illetve tovább haladásra a szemafor jelzése utasítja, amit nem szerelnek fel minden vasúti átjáró közelében.
Az átjáróban a fényjelzőberendezést a mozdonyon, illetve az átjárótól megfelelő távolságban elhelyezett jeladó is kapcsolhatja, egy 100 km/h sebességgel közelítő vonat akkor sem tud megállni, ha a jeladó hiba miatt azonnal értesítést kap a mozdonyvezető.
Évekkel ezelőtt egy alkalommal láttam olyat, hogy fehéren villogott az átjáróban a lámpa, és jött a vonat... elhagyta az átjárót, és néhány másodperc múlva kikapcsolt a fényjelző készülék.
Ez egy mellékvonalon történt, ahol nem száguldoznak a motorbonatok, de megtörtént, és a lámpa lekapcsolása azért is lehetett, mert az átjáró utáni jeladónál érzékelte a rendszer az anomáliát.
A KRESZ-ben nincs olyan eset, amikor a közúton haladónak elsőbbsége van a vonattal szemben.
Olyan lehetséges volt régen, hogy a közelben állt a vonat, csatlakozásra várt, vagy rakodás után indulásra készítették fel, és az állomáshoz közeli átjáróból rá lehetett látni.
Az ilyen természetesen bizonytalan helyzetet teremtett, általában jelzőőrt is kiküldtek az átjáróhoz.
A kis forgalmú vasútvonalak bezárásával ezek is eltünedeztek, bem tudom, hogy van-e még olyan hely, ahol előfordulhat.
A KRESZ előírja a vasúti átjáró előtt a fokozott figyelmet, a körültekintést, mert a működő készülék, a fehér villogó fény még nem garancia arra, hogy megsem jön vonat, vagy elszabadult vagon, de arra az esély minimális.
Ugyanakkor, ha fehéren villog a lámpa, és a vasúti pálya mindjét irányban belátható, nincs sebességcsökkentési kötelezettség sem (régen max 30 km/h sebességgel lehetett áthajtani a síneken.
A bizonytalan helyzetekben kötelező megállni az átjáró előtt, pl nem működik a fényjelző, vagy a félsorompó félig nyitott állapotban áll.
A mozdonyvezető legfeljebb hangjelzést ad, de nem áll.meg a vonat azért, mert az átjárónan nem működik a lámpa, vagy a sorompó meghibásodott.
15.
A mozdonyvezető szinte mindig tudja. A sorompók nagy részét jelzők fedezik, de egyébként is az összes vissza van jelentve a forgalmistához is. Nem csak jelző állíthatja meg, kaphat - már előzetesen - erről írásbeli rendelkezést, vagy menet közben szóban is. Kb 40 mp-cel korábban záródik, az ezalatt megtehető út, kb kétszerese, mint a vonat fékútja, tehát van értelme megállásról beszélni.
"A problémám itt az, hogy ha történik egy baleset egy ilyen szituban, a hibás mindig az lesz, akibe belementek (vagy ha baleset nem is lesz, akkor az elsőnek áthaladó lesz a szabálytalan). Ha az autós, akkor ő, ha a vonat, akkor ő. Mivel mindkettőnek az van előírva, hogy adja meg a másiknak az elsőbbséget, ezért egyik sem mozdulhatna."
Egy kicsit most felnevettem, nem is kicsit. Azt gondolod, hogy innentől kezdve elsőbbségadási viszonyba kerülsz a vonattal? :D Soha nincs olyan helyzet, hogy a vonat adjon neked elsőbbséget, ezt vésd az eszedbe! A mozdonyvezetőt csakis a vasúti jelzők szabad illetve tilos jelzése utasítja továbbhaladásra, rálátása a te közúti fényjelző készülékedre egyáltalán nincs, nem tudja, hogy te azon mit látsz. Lassítani nem vagy köteles, de áthaladás előtt körülnézni igen.
> "A fénysorompó fehér jelzése [...] Egyáltalán nem jelenti azt, hogy (jól) működik."
A rendszer hülyebiztosra van megcsinálva. Bármilyen hiba esetén elsötétül. Ha fehéren villog, akkor biztos lehetsz benne, hogy jól működik.
> "És de, nagyon ritkán előfordul, hogy vonat fehérre megy, pl ha falevelek vannak a síneken ősszel és nem érzékeli a kereket."
Nem is a kereket érzékeli, hanem az áthaladó tengelyeket. A rendszert nem érdekli, hogy van-e falevél a jeladón vagy nincsen. Ha nem sikerül az első tengelyt érzékelnie, akkor érzékeli a másodikat, harmadikat, negyediket, stb., csak ilyenkor hibába fog kerülni a sorompó, mert ez elhaladás után a második érzékelő eltérő tengelyszámot fog számolni.
Az áramkörzárós érzékelőnél meg egyszerűen abszurdum, hogy majd pont annyi falevél fog lehullani, hogy leszigeteli a sínpárt. Gondolom tanultál fizikát. Eleve a vasút mentén végig kivágják a fákat, így nem fog ráhullani semmilyen falevél.
Harmadrészt a mozdonyvezetőnek van jelzése, látja belőle, ha nem zárult le a sorompó.
Megismétlem újra: Nincs ilyen, hogy fehér jelzésen átrobog a vonat. Csurogva és kürtölve fog átmenni, ami kb. 5 km/h-nak felel meg vagy még annyinak sem. Aki ebből képes kihozni egy balesetet, az megérdemli, hogy véglegesen eltiltsák a vezetéstől, mert szándékosan csinálta.
> "nem kell megnézni, hogy jön-e a vonat fehérnél, de ha mégis észreveszi, akkor álljon meg, bár egyébként neki lesz elsőbbsége, úgyhogy minek áll meg."
Most jött el az a pillanat, hogy behivatkozd ide a KRESZ releváns pontját, amiben az szerepel, hogy nyitott, működő sorompó esetén az úton haladónak van elsőbbsége.
17.
Nem értesz hozzá.
Csak egy részlet az utasításból:
"2.6.2. A két lámpahelyes főlappal rendelkező
Útsorompót ellenőrző fedezőjelző jelzései:
2.6.2.1. Megállj!
Vörös fény a főlapon (32. ábra).
Azt jelzi, hogy a fénysorompó a közúton közlekedők
részére villogó fehér fénnyel áthaladást engedélyező jelzést
ad."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!