Pár fogós kresz kérdés?
a) Bemelegítésképpen:mi szükség van az "Alagút vége" táblára? :)
b) T-alakú kereszteződés, alsó szár főút, ami balra folytatódik (jobb oldali úton macisajt). Alulról érkező "A" autó jobbra kanyarodik, balról érkező "B" autó egyenesen menne tovább, tehát mindketten lejönnek a főútról. Kinek van elsőbbsége és melyik kresz pont alapján?
c) fénysorompó fehéret mutat, de vonat közeledik. Meg kell állni, oké. Utána ki mehet előbb, a vonat vagy az autó?
d) le kell-e szállni a kerékpárról, ha a kerékpáros a zebra melletti, a másik szélén szaggatott vonallal határolt területen kel át? Pl.: [link] ,16.8647946,3a,75y,203.4h,72.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1sLBs5J-TkPXsVYulQxW5JNQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
a) Semmi. Kb. emlékeztet, hogy lekapcsolhatod a lámpát. Egyébként most megnéztem, egyik magyarországi alagútnál sincs ilyen tábla. :)
b) Az "A" autónak. 31. § (5) b)
c) A vonat. Ha a fehér villog, akkor az általános szabályok érvényesek, azaz ha vonat közlekedik, akkor meg kell állni.
d) Ez egy kerékpárút-átvezetés, tehát nem kell. Mondjuk ez az átkelő egy hányadék, az egyik oldalon gyalog- és kerékpárút tábla van, a másik oldalon kerékpárút, de amúgy meg a semmibe vezet. :D
Akkor kellene leszállni, ha lenne "kerékpárút vége" tábla és csak sima zebra lenne.
Az alagút vége tábla egy tájékoztató tábla, ami em kötelez semmire, információt ad.
Viszont lehet hasznos, pl szeles időben az alagútból kiérve lehet erős oldalszél, vagy télen hó, fagy, stb.
Tudsz egyetlen példát arra, amikor a vonat ad elsőbbséget a közúton közlekedőknek?
A mozdonyvetető nem tudja, hogy az átlelőnél a jelzőrendszerben üzemzavar van, és a vonat még a megkülönböztető jelzéssel közlekedő közúti járműnek sem ad elsőbbséget (nézz utána, mennyi lehet egy vonat féktávolsága)
1,2
A mozdonyvezető az esetek 99%-ában tudja, hogy a sorompó nem lett piros. (Szinte minden sorompót fedez egy vasúti jelző is és annak a jelzéséből következik vagy szólnak neki rádión). A vasúti utasítások szerint - mivel ilyenkor ugye nem mehetne vonat - meg kell állnia és elsőbbséget kell adni a közúti járműveknek. Amik meg ugye szintén nem mernek átmenni, mert nekik meg az van beleírva a kreszbe. Ezért kérdezem.
1
A 31. § (5) b) nem erről szól, hanem kerékpársávon vagy kerékpárúton érkező jármű részére történő elsőbbségadásról.
Mi vezet a semmibe a képen? Gyalog- és kerékpárút érkezik a kereszteződéshez, túloldalon meg keresztben az út mellett egy kerékpárút, odébb a járda. Ellenben nincs sem kerékpárút vége, sem elsőbbségadás tábla, utóbbi pedig az autósok részére sem, így még az is felmerül, egyáltalán kinek kellene megállni.
Ha a vonat megállt, akkor épp nem közlekedik, ergo mehetsz.
Bocs, elnéztem a betűt.
31. § (5) c)-re gondoltam. A "B" jármű balra tér le a főútvonalról, tehát elsőbbséget kell adnia a főúton szemből érkező, jobbra kanyarodó "A"-nak.
Ezért mondom, hogy hányadék.
- Nincsenek elsőbbséget szabályozó táblák, tehát elvileg jobbkézszabály van.
- El van fordulva a kerékpárút tábla és nincs felfestve normálisan, elsőre nem is láttam, hogy melyik a kerékpárút, azt hittem az ott járda.
- Hiányzik a "kerékpárút vége" és a "gyalog- és kerékpárút vége" tábla.
- Hiányzik a gyalogosátkelőhely a kerekpárúton.
> "c) fénysorompó fehéret mutat, de vonat közeledik. Meg kell állni, oké. Utána ki mehet előbb, a vonat vagy az autó?"
Ilyen eset nem létezik. Ha a sorompó hibát észlel, akkor elsötétül. Fehér jelzés mellett nem tud vonat közlekedni az átjáróban. Ha a sorompó hibaüzembe megy át, azt látják a vezérlőben és értesítik róla a mozdonyvezetőt is rádión vagy jelzések által. Ilyenkor a mozdonyvezetőnek csorogva kell megközelítenie a vasúti átjárót, és kürtölnie kell, hogy felhívja magára a figyelmet. Szükség esetén megállhat, de a vonatnak ekkor is elsőbbsége van, amit meg is kell adni neki, tehát elvileg olyan eshetőség nincs, hogy a vonat áll meg elsőbbséget adni. Azazhogy egy speciális esetben szokott ilyen lenni, amikor gyártelepen mozgolódnak a vonattal és a forgalmat manuálisan irányítják. Olyankor előfordulhat, hogy elengedik a forgalmat és csak utána mozognak a vonattal, pl. mert nem akarják hosszú ideig blokkolni az úton a forgalmat.
#3: "A vasúti utasítások szerint - mivel ilyenkor ugye nem mehetne vonat - meg kell állnia és elsőbbséget kell adni a közúti járműveknek." - Igen, ez így van, de a mai napig tartja magát az a tévhit (még a rendőrség részéről is), hogy a fehér villogó csak a berendezés működőképességét jelzi, és ilyenkor is a vonatnak van elsőbbsége, pedig ez csak 1976 és 84 között szerepelt KRESZ-ben, akkor kivették belőle.
#5: "Ilyen eset nem létezik. Ha a sorompó hibát észlel, akkor elsötétül." - Ez elvileg így van, viszont extrém esetben még is előfordulhat, ilyenkor lép érvénybe az a szabály, amit #3 írt, hogy a vonat megáll, és elengedi az autókat, de ezt a szabályt csak a vasutasok tudják, az autósoknak (talán) a nagyobb biztonság kedvéért azt sulykolják, hogy ilyenkor is a vonatnak van elsőbbsége (ami amúgy nem igaz), kvázi állj meg a fehér jelzésnél is szétnézni, hogy jön-e vonat.
1: Tájékoztató tábla, nem von maga után semmit.
2: Mivel mindketten egyenrangú úton jönnek, így jobb kéz szabály lép életbe, tehát a jobbra kanyarodó.
3: A vasúti átjáró fényjelző készüléke csak tájékoztató jellegű, a fehér jelzés nem egyenlő a közúti jelzőlámpa zöld jelzésével, hanem arról tájékoztat, hogy a fénysorompó működik. Tehát mindenképp a vonat megy először.
4: Találkoztam már olyan állásfoglalással miszerint le kell szállni, ez azonban még akkor született, amikor lényegesen kevesebb kerékpárút volt. Nem életszerű, így az elsőbbségadási szabályok betartása mellett, a kerékpáros áthajthat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!