Ez sokak szerint miért veszélyes?
Nem szoktam hangoztatni, vagy dicsekedni vele, viszont ha szóba kerül (mert amikor közlekedés a téma, akkor hirtelen mindenki nagyon tud vezetni) akkor nem is tagadom. Általában azok szólnak le, akik nem is ültek mellettem soha.
A lényeg, hogy én autópályán ha az út és a látási viszonyok, valamint a forgalmi helyzet lehetővé teszi én felveszek egy 160-as tempót és akik eddig ültek mellettem soha nem panaszkodtak, hogy életveszélyes lennék, sőt van, aki el is aludt.
Van egy kollégám, aki ugyanilyen körülmények között 120-szal halad, miközben mellette ülve többször elmondom magamban, hogy oké, most megdöglünk mindjárt (bizonytalan sávváltások, nem előrelátó vezetés rutintalanság). Tekintve, hogy ő ennyivel megy, ez teljesen rendben van, biztonságos.
Nekem nincs bajom azzal, ha valaki lassabban megy, mindössze ezt így felszínes hozzáállasnak érzem.
Mi a véleményetek?
Ha a szituáció adott (üres jól belátható autópálya) akkor valóban nem veszélyes. Az a veszélyes mikor a sofőr nincs tisztában sem a saját sem a kocsi képességeivel, túlértékeli azokat. És ez lehet bőven a megengedett sebesség alatt, én láttam már olyat hogy valaki 60-al is alig bírt normálisan közlekedni főúton.
Szerintem az hogy mi veszélyes és mi nem relatív.
Mindenki jó sofőrnek hiszi magát, de általában azok a legkevésbé jó sofőrök, akik a leginkább annak hiszik magukat. Ez nem csak az autóvezetésre igaz, ez egy általános emberi hiba. Dunning-Kruger effektus. Ha valaki nagyon keveset tud valamiről, akkor nincs tisztában azzal, hogy mennyi mindent nem tud, hisz nem szakértője a témának, így azt sem tudhatja, hogy mennyi hiányossága van.
A vezetésnél is ez érvényesül. Úgy könnyű túlértékelni a saját vezetési képességeidet, ha istenigazából még soha nem voltál olyan szituációban, hogy szükség legyen képességekre. Az, hogy autópályán 160-nal mész és nem csattansz bele senkibe, az nem egy képesség. Azt egy majom is meg tudja csinálni. Ettől még nem vagy jó sofőr. Majd amikor egy igazán húzós szituációba kerülsz (nem kívánom!), akkor jössz majd csak rá, hogy mit is jelent a jó vezetési képesség valójában.
Egyébként kétféle ember van: az, aki az eddig leírtakat elfogadja és az, aki nem. Aki nem, az valószínűleg idővel koporsóban végzi, mert egyre bátrabb lesz, egyre jobban elrugaszkodik a valóságtól, egyszer pedig el fog fogyni a szerencse. Ha te a másik kategóriába tartozol és érdekel a valóság, akkor nagyon tudok javasolni egy vezetéstechnikai tréninget. Próbáld ki, hidd el baromi jó poén, viszont a szórakozás közben nagyon fontos és hasznos dolgokat tanulsz. És a legelső pillanatban le fogják törni a magabiztosságodat. Ott azonnal rájössz, hogy nem vagy te olyan jó sofőr, mint hiszed. De lehetsz az, ha megcsinálod a tréninget.
160? Mi az, elromlott a gázpedálod? :D Út és látási viszony, én is ezt mondom, ott van pl. az M4, egy baromi hosszú hót egyenes út az egész. Én ott nem fogok 110-zel haladni. Azt sem értem, aki 120-szal megy autópályán. Akinek a 130 már túl sok, de a 120-at nem érzi biztonságosnak, annak a 120 sem való.
Csak annyi lehet az életveszély, hogy ugye főúton, autóúton, autópályán a megengedett ssebesség miatt pl. veszélyes helyet előrejelző tábla a megengedett sebességnek megfelelően van meghatározva, hogy az aktuálisan jelzendő helytől hány 100 m-re re va. De ugye ha jó a szemed, két kilométerről látod a táblát, akkor nem gáz a 160-as sebesség. Laikus utas amúgy nem is érzi, hogy te 160-nal vagy 120-szal mész-e. Azt érzi, ha veszélyesen rángatod a kormányt stb. Na, ha ilyet érez, akkor nem a képességeidnek és a viszonyoknak megfelelően vezetsz. Ha a vészmadár csak kapaszkodik, meg közben lesi a km órát, de amúgy nem ért hozzá (mint a nagyanyám kb.), azzal meg nem kell foglalkozni.
A gond az, hogy a fizika érvényes mindenkire. Ha 120 helyett 160-nal mégy, az 1,8-szoros fékutat jelent - magyarul váratlan helyzetben majdnem kétszer akkora úton tudsz megállni, mint 120-szal.
Váratlan helyzet bármikor lehet, valahol egy autó eléd kerül, kizárt, hogy meg tudj állni ilyen sebesség mellett.
"ott van pl. az M4, egy baromi hosszú hót egyenes út az egész. Én ott nem fogok 110-zel haladni."
Ja igen, az M4, ahol múltkor egy rendőr kísért egy biciklist, mert a gyökér részegen felment Törökszentmiklósnál.
És ez egy annyira jó példa. Ti annyira nem vagytok képben a valósággal, hogy az már felháborító. Egyáltalán nem vagytok tisztában a "váratlan szituáció" fogalmával. Addig nagyon könnyű okosnak és balesetmentesnek lenni, amíg minden tökéletes. De nem mindig tökéletes minden. A váratlan szituációnak az a legfőbb jellemzője, hogy VÁRATLAN, azaz nem tudsz rá előre készülni. Mint például az a biciklis. Innentől pedig az a releváns, amit #5 írt: 160-nál már kétszeres a féktávolság. Nem tűnik nagynak a különbség 120-130 és 160 között, de a féktávolságban nagyon is nagy a különbség. De ezt ti soha nem fogjátok megérteni, csak amikor beleb*szódtok valamibe, amire nem tudtatok időben felkészülni. Aztán rólatok is rakják majd ki az ilyen videókat: https://www.youtube.com/watch?v=ITgrDOomrxo
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!