Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Az M7 tömegbaleset vis maior...

Az M7 tömegbaleset vis maior volt?

Figyelt kérdés

Vis maior, azaz nem lehetett elkerülni.


Nézzük meg a videót:

https://www.youtube.com/watch?v=OzSlqx3bpik


Nyílt pályaszakasz, hirtelen köd. Mit lehetett volna csinálni?


Az én meglátásom az, hogy semmit.


0) Kezdjük ezzel, hogy a beszámolók szerint nem volt látható előzetes tájékoztatás az információs szalagokon, ezért az ember nem számított balesetveszélyes szituációra. Ennek ugyan ellentmond az üzemeltető, de érdekes, hogy az ott közlekedők mind azt nyilatkozták, hogy nem volt előzetes tájékoztatás. Mindenki döntse el ezek után, hogy kinek hisz, kinek az érdeke kihúzni magát a felelősség alól.


1) Ha távolról látszódott is a köd és az ember számított rá, akkor sem volt lehetősége a lehajtásra.


Igen, a videó egy benzinkút mellől kezdődik, de azon a ponton már túlment a lehajtási lehetőségen. Sok száz méterrel korábbról, amikor még dönteni lehetett volna a lehajtásról, még nem látszódott mekkora ködfelhő van a pálya felett.


A leghamarabb itt kellett volna döntést hozni:

[link]


Még képen belenagyítva sem látok el addig a pontig, ahol a ködfelhő volt. A videón látszódik, hogy az pont ott kezdődött, ahol enyhén jobbra ível a pálya. Körülbelül a lehajtó legvégénél lehetett látni a ködöt egyértelműen, akkor viszont már késő volt lehajtani és megállni. Még ha a szaggatott-egyenes vonal találkozása előtt kicsivel észleli valaki a ködöt, a döntést századmásodpercek alatt kellett volna meghozni a lehajtásról, ami nem reális és ekkor már amúgyis csak kormányrántással és intenzív fékezéssel lehetett volna begurulni a benzinkútra, ami ott okozott volna balesetet.


2) Tegyük fel, hogy belemegy a ködbe, de lassít. A nulla látótávolság miatt a mögötte haladó ezt nem tudja észlelni, ezért belérohan. Igen, még akkor is, ha a mögötte lévő is lassít, hiszen mekkora esély van rá, hogy a relatív sebességkülönbség közöttük növekedő lesz (magyarra fordítva: a mögötte lévő kisebb tempóra áll be, ezért nem találkoznak össze)? Gyakorlatilag nulla.


3) Tegyük fel, hogy belemegy a ködbe, de gyorsít. Ebben az esetben ő nem látja, hogy előtte van-e valaki és hogy ő milyen tempóban megy. Szintén garantált az ütközés, csak ilyenkor ő hajt bele az előtte haladóba.


4) Tegyük fel, hogy belemegy a ködbe és megáll. Lehúzódik a leállósávra. Talán még ez lehetne a legjobb eset statisztikailag, de gondoljunk arra, hogy mennyi baleset szokott még jó látási körülmények között is lenni a leállósávon. Plusz vagyük figyelembe azt is, hogy a leállósáv véges, nem tud mindenki lehúzódni. Amint balesetezik valaki a ködben, garantált, hogy a leállósávon állók is balesetet szenvednek, hiszen oda fogják húzni a kormányt a menekülők.


Van még valami, amit kihagytam volna? Ha más is így látja, mint én, akkor azt gondolom, hogy kijelenthető a vis maior, hiszen amit nem lehet elkerülni, az ellen nincs mit tenni.



2024. márc. 2. 17:03
1 2 3
 21/22 anonim ***** válasza:
92%

"Ehhez az kell, hogy vagy elkerülhető legyen az ilyen helyzetből adódó baleset vagy teljesen lezárják a ködös szakaszt."


Istenem ilyen hülyeséget. Akkor én minden reggel ülhetnék itthon mert mikor elindulok hajnal 4-kor (27, 26-os főút) általában mindig köd van pláne őszi téli időszakban. Végig erdő, folyó stb. Ennél nagyobb ködben is vezettem már lóf@sz tapasztalattal meg rutinnal. Ha kellett akkor 20-al jöttem haza, ha kellett vészvillogót kapcsoltam, lassan óvatosan mentem pedig én aztán nem vagyok egy nagy sofőr...nem kell ezt a ködre fogni nem a köd a hibás hanem hogy elmeháborodott módon mennek az emberek.

2024. márc. 3. 13:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/22 bazaltkaroly ***** válasza:
92%

Nem értem kérdező, hogy miért kötöd ennyire az ebet a karóhoz.

Ezt nem lehet száz százalékosan megelőzni, és nem vis maior.

Mi is az a vis maior? Röviden, ez a három feltétele:

Elháríthatatlanság és elvárható gondosság

Előre nem láthatóság

Fel nem róhatóság

Előre nem látható, az vitatható dolog, mert ha úgy nézzük, nem jelzett senki előre. Azonban, elhárítható lett volna, ha mindenki a KRESZ szerint lelassít, és óvatosan megy bele a ködbe.

Igen, ha valaki hülye, akkor beléd fognak menni, ezzel számolni kell. Ezért kell meggyőződni, hogy az autód biztonságos. Nem tudsz mit tenni ez ellen. Ha e miatt aggódsz, akkor ne vezess, mert köd nélkül is beléd mehet valaki. Itt a lényeg, hogy mentsd, ami menthető, azaz lassíts le, kapcsold be a ködlámpát, és szorítsd össze a fogadat, reménykedve hogy nem mennek beléd hátulról. Hallottam más embertől, hogy ő ilyenkor be szokta kapcsolni az elakadásjelzőt, mint extra figyelemfelkeltést, de szerintem nem sok értelme van. Ha bejön a baleset, akkor legalább a jogi következmény alól mentve leszel, illetve, - mivel nem vis maior -, a biztosító is fizetni fog.

Lezárni az autópályát. Ez nem így megy. Ha a köd hirtelen jött, akkor a hatóság sem tud pikk-pakk ott teremni. Nem úgy van ez, hogy csörgetnek egy telefont, és Józsi kiszalad egy szalaggal, majd felteszi a lábát az asztalra, mert jól végezte dolgát. Oda ki kell jutni, és biztonságosan elzárni az utat, ami időbe kerül, és veszélyes, mert a rendőrök sem sérthetetlenek, őket is el tudják gázolni. Egyébként pont erre találták fel a KRESZ-t, hogy mindenki úgy haladjon, hogy lehetőleg ne legyen személyi, és anyagi kár. Az már más történet, hogy az emberek nem hajlandóak betartani. Ez pedig minden országban így működik.

Talán benne voltál a balesetben, és most ki akarod húzni magad? Nem értem,hogy miért ragaszkodsz foggal körömmel az autósok ártatlanságához. Itt a hatóságot nem lehet hibáztatni, és a vis maior sem érvényes. Az egyetlen, aki valamennyire felelős, az az útkezelő, aki nem írta ki a ledes táblákra, hogy köd van, de ez sem mentesít, mert a jogosítványod mellé, az a kötelesség is jár, hogy biztonságosan közlekedj.

2024. márc. 4. 09:18
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!