Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Az M7 tömegbaleset vis maior...

Az M7 tömegbaleset vis maior volt?

Figyelt kérdés

Vis maior, azaz nem lehetett elkerülni.


Nézzük meg a videót:

https://www.youtube.com/watch?v=OzSlqx3bpik


Nyílt pályaszakasz, hirtelen köd. Mit lehetett volna csinálni?


Az én meglátásom az, hogy semmit.


0) Kezdjük ezzel, hogy a beszámolók szerint nem volt látható előzetes tájékoztatás az információs szalagokon, ezért az ember nem számított balesetveszélyes szituációra. Ennek ugyan ellentmond az üzemeltető, de érdekes, hogy az ott közlekedők mind azt nyilatkozták, hogy nem volt előzetes tájékoztatás. Mindenki döntse el ezek után, hogy kinek hisz, kinek az érdeke kihúzni magát a felelősség alól.


1) Ha távolról látszódott is a köd és az ember számított rá, akkor sem volt lehetősége a lehajtásra.


Igen, a videó egy benzinkút mellől kezdődik, de azon a ponton már túlment a lehajtási lehetőségen. Sok száz méterrel korábbról, amikor még dönteni lehetett volna a lehajtásról, még nem látszódott mekkora ködfelhő van a pálya felett.


A leghamarabb itt kellett volna döntést hozni:

[link]


Még képen belenagyítva sem látok el addig a pontig, ahol a ködfelhő volt. A videón látszódik, hogy az pont ott kezdődött, ahol enyhén jobbra ível a pálya. Körülbelül a lehajtó legvégénél lehetett látni a ködöt egyértelműen, akkor viszont már késő volt lehajtani és megállni. Még ha a szaggatott-egyenes vonal találkozása előtt kicsivel észleli valaki a ködöt, a döntést századmásodpercek alatt kellett volna meghozni a lehajtásról, ami nem reális és ekkor már amúgyis csak kormányrántással és intenzív fékezéssel lehetett volna begurulni a benzinkútra, ami ott okozott volna balesetet.


2) Tegyük fel, hogy belemegy a ködbe, de lassít. A nulla látótávolság miatt a mögötte haladó ezt nem tudja észlelni, ezért belérohan. Igen, még akkor is, ha a mögötte lévő is lassít, hiszen mekkora esély van rá, hogy a relatív sebességkülönbség közöttük növekedő lesz (magyarra fordítva: a mögötte lévő kisebb tempóra áll be, ezért nem találkoznak össze)? Gyakorlatilag nulla.


3) Tegyük fel, hogy belemegy a ködbe, de gyorsít. Ebben az esetben ő nem látja, hogy előtte van-e valaki és hogy ő milyen tempóban megy. Szintén garantált az ütközés, csak ilyenkor ő hajt bele az előtte haladóba.


4) Tegyük fel, hogy belemegy a ködbe és megáll. Lehúzódik a leállósávra. Talán még ez lehetne a legjobb eset statisztikailag, de gondoljunk arra, hogy mennyi baleset szokott még jó látási körülmények között is lenni a leállósávon. Plusz vagyük figyelembe azt is, hogy a leállósáv véges, nem tud mindenki lehúzódni. Amint balesetezik valaki a ködben, garantált, hogy a leállósávon állók is balesetet szenvednek, hiszen oda fogják húzni a kormányt a menekülők.


Van még valami, amit kihagytam volna? Ha más is így látja, mint én, akkor azt gondolom, hogy kijelenthető a vis maior, hiszen amit nem lehet elkerülni, az ellen nincs mit tenni.



2024. márc. 2. 17:03
1 2 3
 11/22 anonim ***** válasza:
93%
Külföldön sem zarják le a pályákat köd esetén.
2024. márc. 2. 19:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/22 anonim ***** válasza:
93%
Nem vis mayor, hanem csak a látási viszonyoknak megfelelően kellett volna vezetni. De mikor látótávolságról és féktávolságról van szó a magyar sofőrök agya mintha szelektív lenne.
2024. márc. 2. 20:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/22 anonim ***** válasza:
93%

"Nyílt pályaszakasz, hirtelen köd. Mit lehetett volna csinálni?"

Mondjuk lassítani.....

2024. márc. 2. 20:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/22 anonim ***** válasza:
100%

#7

Ezt értjük, és igazad is van, ettől viszont nem lesz vis maior az eset, csak emberi mulasztás.

Ezen a gondolatmeneten a Csernobili atomkatasztrófa is vis maior lenne, de nem az, emberi mulasztás történt, aminek van felelőse. Ahogyan ennek az esetnek is lesznek felelősei: azok, akik nem csökkentették a sebességüket és belehajtottak a többi járműbe.

2024. márc. 2. 20:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/22 anonim ***** válasza:
61%
Nem történt semmilyen tömegbaleset az M7-es... Csak a riogató, szenzációhajhász média találta ezt ki. A valóságban több kisebb, különálló baleset történt.
2024. márc. 2. 21:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/22 A kérdező kommentje:

Köszi a válaszokat.


> "Ezt értjük, és igazad is van, ettől viszont nem lesz vis maior az eset, csak emberi mulasztás."


És ezzel át is mentünk filozófiai terepre. Mitől vis maior a vis maior? Hiszen felelőst mindenre lehet találni. Sőt, vis maior eseménynek is mindig meg szokták találni a felelősét, tehát a kettő nem függ össze. Nem azért vis maior, mert nincsen felelőse, hanem azért, mert nem lehetett tenni ellene. Példa erre a január eleji adatközponti kiesés, amit hivatalosan is vis maiornak könyveltek el a szolgáltatók, pedig eléggé egyértelmű, hogy volt felelőse az ügynek.

2024. márc. 2. 21:29
 17/22 A kérdező kommentje:
Ui. Természetesen arra gondolok, hogy a közlekedő szemszögéből nézve nem lehetett tenni ellene.
2024. márc. 2. 21:30
 18/22 anonim ***** válasza:
93%

De lehetett volna tenni ellene. A látási viszonyoknak megfelelően kellett volna vezetni.


Attól, hogy a másik annyira balfax, hogy én sem tudom kivédeni a balfaxságát, még nem lesz vis maior.

Vagy akkor az Árpád hídon elgázolt biciklis esete is vis maior, mert ő maga nem tehetett semmit a baleset elkerülése érdekében?

2024. márc. 3. 00:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/22 anonim ***** válasza:
88%

9

"A köd okozta a balesetet."

Dehogy a köd. A köd miatt relatív gyorshajtást elkövető, és vezetésre alkalmatlan sofőrök.

Az a több ezer ember, aki ebben a ködben normális módon vezetett, a köd hatására lelassítva (vagy csak szerencséje volt), az többnyire meg is úszta egy koccanás nélkül. Lásd az első videó készítője.

2024. márc. 3. 09:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/22 Szolovjov ***** válasza:
90%
Mindenkit megbírságolnék aki nekiment az előtte lévőnek. Relatív gyorshajtás.
2024. márc. 3. 10:04
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!