Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Autós vs. elektromos rolleres...

Autós vs. elektromos rolleres ütközés, ki a hibás?

Figyelt kérdés

[link]


Körforgalomból körölnézés nélkül kijövő autós vs. zebrára körülnézés nélkül ráhajtó elektromos rollerrel közlekedő nő. Szerencsére itt nem történt nagyobb baj, így nem tudom lett-e ügy a dologból.


De jogi szempontból itt ki a felelős?


1. a gyalogos átkelőt kellő körültekintéssel kell megközlíteni.

2. az autós gyalogosra számít, nem rolleresre. Elemtromos rollerrel közlekedő NEM gyalogos és így a GYALOG átkelőn sincs elsőbbsége.


Mi a véleményetek?



febr. 8. 11:21
1 2 3
 11/22 anonim ***** válasza:
53%

#8: én simán ilyen tempóban sétálok. mondjuk azért körül is nézek a zebrán, mert elég sok a vakegér.

Lehet hogy az A oszlop takarásában volt amúgy végig, de eselyesebb, hogy a telefonját nyomkodta inkább. Sajnos elég alap dolog lett mostanában.

febr. 8. 15:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/22 anonim ***** válasza:
49%
#11 Erősen eltúlzod a képességeidet. Talán a videó hibája, lehet nem adja vissza olyan jól, de ilyen sebességben te egészen biztosan nem sétálsz. Ez legjobb esetben is kocogó sebesség lábon. Nekem is kifejezetten gyors a sétám, meg a magasságom is megvan hozzá, nem a tacskó lábaimat kapkodom én sem, de ez SOKKAL gyorsabb, mint bármilyen gyalog tempó.
febr. 8. 17:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/22 anonim ***** válasza:

A roller bizonyos mértékig még mindig szürkezóna KRESZ-szempontból. Ugyanis semmilyen jogszabály nem sorolja se a járművek, se a gyalogosok közé. (Az, hogy valaki keréken gurul, semmit nem jelent: pl. az elektromos "gurulós fotel"-lel közlekedő rokkant is gyalogosnak számít.)

Viszont 2022 végén a Kúria (azaz, a legfelsőbb bírósági testület) egy határozatban az elektromos rollert gépi meghajtású járműnek minősítette.

Innentől fogva, bár nálunk nem precedensjog van, mint az angolszász államokban, de ezt a döntést minden hasonló esetben figyelembe veszik a bíróságok.

Vagyis, biztosra mondható az a határozat, hogy az elütött személynek nem volt elsőbbsége a gyalogosátkelőhelyen. Valamint aránylag gyorsan, és mindenképpen figyelmetlenül, a veszélytelenségről nem meggyőződve hajtott le a járdáról (ahol egyébként se lett volna keresnivalója járművel).

Ebből adódóan, már csak az a kérdés, hogy az amúgy elsőbbséggel rendelkező autósra rá tudnak-e húzni valamit. Tippem szerint nem. Irányjelzőt láthatóan használt, meg szerintem elég lassan is közlekedett ahhoz, hogy ne lehessen relatív gyorshajtással vádolni.

febr. 8. 17:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/22 anonim ***** válasza:
47%

#13 Mint írtam #5-ben, tök mindegy hogy jármű vagy sem, teljesen jelentéktelen a téma szempontjából, tehát itt konkrétan nincsen semmilyen szürkezóna. Akárhogy, akármivel közlekedsz, zebrán le kell szállni. Pont. Te magad is írtad, hogy a roller nem minősül gyalogosnak (sem). Tehát ha rollerezel, a KRESZ szerint nem gyalogolsz. Innentől tök mindegy, hogy a roller az biciklinek, mopednek, kamionnak, vagy sugárhajtóműves harcászati repülőgépnek minősül-e. Az biztos, hogy nem gyaloglás és csak ez a lényeg.


Más esetekben valóban befolyásoló tényező a szürkezóna, például hogy milyen útvonalon közlekedhet, mekkora sebességgel, stb, de ebben az esetben lényegtelen a szürkezóna.

febr. 8. 17:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/22 anonim ***** válasza:
70%
#12: hát figyu, most megnéztem párszor a videót, a zebra feléig jut el a rolleresünk, a sáv szelessége legyen 4m. kb 1.5 masodperc telik el a zebra szélétől, míg odaér, 2m / 1.5s az kevesebb, mint 5 km/h.
febr. 8. 17:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/22 anonim ***** válasza:

#15 "kb." Meggyőző volt.


Én egy kicsit pontosabbra mentem, a zebra szélessége 5 méter, nem 4. A másfél másodperc még ennél is ingoványosabb, de lusta vagyok kikockázni, szóval hiszek neked, legyen másfél másodperc. Meg így a járda közepe, ahol kb. elütötték nem 2, hanem 2.5 méter a szegélytől.


Így a sebességünk rögtön 6 km/h. Lehet ennyivel gyalogolni? Persze. De egyáltalán nem reális ZEBRÁN!

febr. 8. 18:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/22 anonim ***** válasza:
51%

14

Hát ebben nincs igazad.

Semmilyen jogszabályt nem tudsz nekem mutatni, ami tiltaná, hogy akár autóval is átkelj a zebrán. (Ha amúgy más ok miatt nem tilos.)

Én már több olyan gyalogátkelőhelyet láttam, ahol autókijárattal, vagy éppenséggel panelházak előtti szervizúttal szemben volt a zebra. Tehát másként onnan kis se lehetett volna jönni mondjuk teherautóval, ha nem a zebrán keresztül.

A zebra csak annyit jelent, hogy ott a gyalogosoknak, valamint minden egyéb gyalogosnak minősülő dolognak van elsőbbsége. Beleértve a rokkantkocsit és a gördeszkát is.

A rendőrség hivatalos véleménye:

"A gördeszka, a longboard és az elektromos gördeszka sporteszköz és nem jármű, tehát ezeket az eszközöket használó személyekre a gyalogosokra vonatkozó szabályok érvényesek."

[link]

De a közlekedési szakjogász is ezen a véleményen van:

"rájuk is a gyalogosok közlekedésére megállapított KRESZ-szabályok vonatkoznak"

[link]

A Kúria eddig tudtommal csak az elektromos rollert minősítette járműnek, semmi más hasonlót. És amivel nem tilos közlekedni, de nem jármű, az bizony a KRESZ szempontjából gyalogos, és nem kell róla leszállni.

febr. 8. 18:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/22 anonim ***** válasza:
29%

#17 Jézusom remélem nincs autód.


"Semmilyen jogszabályt nem tudsz nekem mutatni, ami tiltaná, hogy akár autóval is átkelj a zebrán"


Ha tudnád, hogy mi az a zebra és mi a hivatalos neve, akkor nem írnál ekkora orbitális, felháborító és bicskanyitogató f*szságot, mert ezt szebben nem tudom megfogalmazni. A zebra a JÁRDA meghosszabbított vonala. Hivatalos neve: kijelölt gyalogosátkelőhely.


Tehát:


1. A zebra az kvázi járda.

2. Benne van a nevében, hogy GYALOGOS.


Azzal, hogy azt mondod, hogy a zebrán akár autóval is átkelhetsz, azzal azt jelented ki, hogy a KRESZ szerint szabad a járdán autózni. És ezt természetesen már KRESZ szabállyal is meg lehet cáfolni:


1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól

1. számú függelék az 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelethez

I. Az úttal kapcsolatos fogalmak

b) Járda: az útnak a gyalogosok (!!!!!!!!!!) közlekedésére szolgáló – az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt – része


A többit el sem olvasom, ilyen blődségek nem érdemelnek ennél több figyelmet.

febr. 8. 18:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/22 anonim ***** válasza:
52%

#16: a 6 km/h mitől irreális?

nekem amikor gyalog jartam munkába, 5.5km/h volt az ajtotól ajtóig átlagom. Lépcsőkkel, 2 lámpás kereszteződéssel az rendesen lehúzza az átlagot.

A google 34 percet ír, nekem 25 volt.

Zebran is így megyek át, de az elsőbbséget nem mindig kapom meg, eddig legtöbbször piroson áthajtó autós akart elütni, kanyarodó csak nagyritkán

febr. 8. 18:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/22 Alex Fly ***** válasza:
52%

1. A roller jelenleg nem jármű -ergo az azt használó de jure gyalogos.

2. Nem "zebrára körülnézés nélkül ráhajtó elektromos rollerrel közlekedő nő", hanem a gépkocsi odaérkezésekor már régen az úttesten haladó másik közlekedő, akivel nincsenek elsőbbségi viszonyban.

3. PnD

4. Épelméjű ember nem megy neki az előtte keresztben haladó másik közlekedőnek, elsőbbségtől függetlenül.

febr. 8. 20:19
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!